Vi har problem med fukt i en del av källaren. Det är höga fuktvärden i betong och vi håller på att reda ut var vattnet kommer ifrån. Vid inkommande vatten i källare har vi som en betongkista (se bild). Den verkar bli fylld (typ halvfull) när d regnat mycket och tömms sedan efter några dagar. Det verkar vara ett litet hål bakom inkommande rör där vatten rinner ut om vi häller på hinkar med vatten när d är torrt i marken. Huset är från 70 talet, vi har dränerar förra året och i resten av källaren är det torrt på golv och längs alla väggar. Denna kista med inkommande vatten står precis i den regionen som är blöt, och misstänker därför att den kan ha något med fukten att göra.

Vad är detta för konstruktion vid inkommande vatten? Varför har man gjort såhär? Kan d vara så att fukt sugs upp av denna betonggrop som kanske ligger under dräneringsnivån?

• Betongöppning i källare med inkommande svart rör och stenfyllning, misstänkt orsak till fuktproblem, synlig vägg och golv runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongkista i källare med inkommande rör och synligt vatten, omgiven av jord och stenar. Kistan misstänks bidra till fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Aallalou Aallalou skrev:
Det är höga fuktvärden i betong och vi håller på att reda ut var vattnet kommer ifrån.
I ett oisolerat källargolv är det helt normalt med en extremt hög fuktkvot i betongen pga den tillskjutande markfukten. Mäter jag med fuktmätaren på mitt golv visar den 90-100% över hela golvet. Så mätningar säger nog inte så mycket, det som betyder nåt är om det tränger in fritt vatten.

Har du några bilder från dräneringen? Låter ju inte riktigt rätt om det tränger in vatten i golvnivå trots att det är nydränerat. Att det tränger in vatten i gropen, under nivån på dräneringen, är kanske inte nödvändigtvis ett problem eller orsak till fuktproblem i golvnivå.

C cpalm skrev:
I ett oisolerat källargolv är det helt normalt med en extremt hög fuktkvot i betongen pga den tillskjutande markfukten. Mäter jag med fuktmätaren på mitt golv visar den 90-100% över hela golvet. Så mätningar säger nog inte så mycket, det som betyder nåt är om det tränger in fritt vatten.

Har du några bilder från dräneringen? Låter ju inte riktigt rätt om det tränger in vatten i golvnivå trots att det är nydränerat. Att det tränger in vatten i gropen, under nivån på dräneringen, är kanske inte nödvändigtvis ett problem eller orsak till fuktproblem i golvnivå.
Har tyvärr inga bilder från dräneringen. Försökte mäta hur djupt dräneringsrören ligger i brunnen dit allt vatten dräneras och nivån verkar vara vid nedre delen av "gropen", så gissar att vatten nivån inte riktigt kommer hela vägen upp till plattan. Fukten är väldigt lokal, mkt blöt ca 1-2 m radie som sedan avtar. Men du menar att även om gropen fylls med vatten så behöver det inte vara så att vatten tar sig in i plattan och upp i golvet?

C
Aallalou Aallalou skrev:
Men du menar att även om gropen fylls med vatten så behöver det inte vara så att vatten tar sig in i plattan och upp i golvet?
Beror ju på hur högt vattennivån stiger.
Korrekt utförd ligger dräneringsrören minst någon decimeter under golvnivån (golvets underkant). Hur mycket kan variera, men högre än så skall vattnet inte stiga om allt står rätt till.

Helst vill man så klart inte ha något fritt vatten alls där, men beroende på markförhållandena kan det vara mer eller mindre svårt att undvika.

Om vattnet stiger högt i gropen skulle jag själv nog testa att ställa dit en dräneringspump som begränsar vattennivån och se om det avhjälper problemet.

• Gilla
Aallalou
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.