Hej, jag har upptäckt att vi har lite fuktproblem i en toalett i huset.

Vi bor sedan ett år tillbaka i ett äldre hus från senare delen av 1800-talet som genomgått lite renoveringar, senast i början av 90-talet. Det är ett tvåplanshus där våning 2 är en inredd vind och ovan denna finns en oinredd del där man kan krypa runt ovanför innertaket. Ovanför badrummet på plan 1 har vi en liten toalett och vask i ett litet utrymme där taket till större delen utgörs av snedtaket. Detta utrymme gränsar inte till yttervägg alls. Vi har känt en oangenäm doft lite av och till i detta utrymme under det gångna året, det har inte luktat avlopp utan mer lite unket, så vi har inte riktigt kunna placera var det kommer ifrån.

För en dryg vecka sedan petade jag lite på tapeten i utrymmets ena hörn och då upptäckte jag att det kändes lite fuktigt. I detta hörn övergår en "tät" tapet som täcker ena väggen till en vanlig tapet, och där har man i skarven som lossnat vid någon tidpunkt att det varit fukt som runnit ner. Efter mätning med fuktmätare så visade det sig att listen mellan tak/vägg var fuktig i detta hörn. Efter att listen pockades bort så bildades det en vattendroppe som hängde i taket, men det verkade inte droppa märkbart utan återkom endast efter att den torkats bort.

Jag har nu rivit bort en del av väggen och upptäckte att det bakom gipsskivan och isoleringen går ett PVC-rör som jag förmodar är tillför avloppsluftning. Problemet är att vi inte har någon tillhörande ventil som är monterad på taket. Efter att ha krupit upp på kallvinden så kunde jag se att detta rör fortsätter upp från innertaket. Det såg nästan ut som att det var ett förberett hål i yttertakets virke för detta rör, men det var svårt att se ordentligt. Det verkar alltså som att fukten vi ser är kondens som uppstått (antagligen pga avluftningsröret), vilket vi misstänkt då fuktdroppen som hängt från taket hela tiden har funnits där trots att det inte regnat på ett par dagar. Efter att jag rivit lite så verkar även luftflödet har förbättrats då ingen kondensation längre sker och omkringliggande virke har torkat upp.

Jag undrar hur man bäst går tillväga framåt? Vi tänker att det vore bra att kalla hem någon som dels kan titta på främst yttertaket och avgöra om något är skadat, men vi behöver ju dels få avluftningen löst på något sätt så att vi inte bara flyttar på problemet nu när vi har ett hål nytt "ventilationshål" (där fukt kan sticka upp och kondensera längre bort).

• Fuktfläckar i hörnet av ett våtutrymme med skrynklig tapet som delvis lossnat från väggen, en del av snedtaket synligt ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar ett PVC-rör i en vägg, omgiven av isolering och trä, med tecken på fuktskador på innertaket.
    Skapa konto
  • Fuktigt hörn med synliga träbalkar, vattenfläckar och missfärgningar på vägg och tak i gammalt hus, möjligen orsakade av kondens och avluftningsrör.
    Skapa konto
  • Avflagad tapet med fuktfläckar och mögel under ett snedtak i ett äldre hus, indikerar fuktproblem i ett badrum.
    Skapa konto
  • Fukt- och mögelskada på hörn av vägg och tak, med avflagad tapet och synliga mörka fläckar, möjligen orsakad av kondens.
    Skapa konto
  • Fuktproblem i krypvind med PVC-rör och isolering synligt i snedtaket.
    Skapa konto
  • Bild på ett trångt utrymme i en vind med träbjälkar, spindelnät och en del av ett PVC-rör. Möjligen tecken på fuktproblem i strukturen.
    Skapa konto
H Huserarn skrev:
Hej, jag har upptäckt att vi har lite fuktproblem i en toalett i huset.

Vi bor sedan ett år tillbaka i ett äldre hus från senare delen av 1800-talet som genomgått lite renoveringar, senast i början av 90-talet. Det är ett tvåplanshus där våning 2 är en inredd vind och ovan denna finns en oinredd del där man kan krypa runt ovanför innertaket. Ovanför badrummet på plan 1 har vi en liten toalett och vask i ett litet utrymme där taket till större delen utgörs av snedtaket. Detta utrymme gränsar inte till yttervägg alls. Vi har känt en oangenäm doft lite av och till i detta utrymme under det gångna året, det har inte luktat avlopp utan mer lite unket, så vi har inte riktigt kunna placera var det kommer ifrån.

För en dryg vecka sedan petade jag lite på tapeten i utrymmets ena hörn och då upptäckte jag att det kändes lite fuktigt. I detta hörn övergår en "tät" tapet som täcker ena väggen till en vanlig tapet, och där har man i skarven som lossnat vid någon tidpunkt att det varit fukt som runnit ner. Efter mätning med fuktmätare så visade det sig att listen mellan tak/vägg var fuktig i detta hörn. Efter att listen pockades bort så bildades det en vattendroppe som hängde i taket, men det verkade inte droppa märkbart utan återkom endast efter att den torkats bort.

Jag har nu rivit bort en del av väggen och upptäckte att det bakom gipsskivan och isoleringen går ett PVC-rör som jag förmodar är tillför avloppsluftning. Problemet är att vi inte har någon tillhörande ventil som är monterad på taket. Efter att ha krupit upp på kallvinden så kunde jag se att detta rör fortsätter upp från innertaket. Det såg nästan ut som att det var ett förberett hål i yttertakets virke för detta rör, men det var svårt att se ordentligt. Det verkar alltså som att fukten vi ser är kondens som uppstått (antagligen pga avluftningsröret), vilket vi misstänkt då fuktdroppen som hängt från taket hela tiden har funnits där trots att det inte regnat på ett par dagar. Efter att jag rivit lite så verkar även luftflödet har förbättrats då ingen kondensation längre sker och omkringliggande virke har torkat upp.

Jag undrar hur man bäst går tillväga framåt? Vi tänker att det vore bra att kalla hem någon som dels kan titta på främst yttertaket och avgöra om något är skadat, men vi behöver ju dels få avluftningen löst på något sätt så att vi inte bara flyttar på problemet nu när vi har ett hål nytt "ventilationshål" (där fukt kan sticka upp och kondensera längre bort).
Ni behöver ju som dus kriver åtgärda skadorna.
Men vad gäller avluftningen så kan ni antingen dra upp den ovanför yttertaket (men då måsert ni ju göra hål där.
Eller så sätter ni en backluftsventil på vinden (som ni förhoppningsvis får plats med) - då skall bara luft sugas in i avloppet, vid behov, men ingen luft, eller fukt, komma ut.

Vit backluftsventil för avloppsavrör, används för ventilation.
Skapa konto

Har ni enskilt eller kommunalt avlopp?

Som jag har förstått det ska man ha avluftning som går "åt båda hållen" om man har enskilt avlopp medan med kommunalt behövs inte det utan man kan ha backluftsventil.

Nu är kanske det här inte er enda avluftning och då kanske det inte spelar någon roll. Sedan kan man ju vilja åtgärda det lite snabbt och enkelt nu, utan att ta upp hål i taket. (Kanske inte den trevligaste årstiden för det.)

I övrigt torkar det säkert upp om det inte längre kommer ngn ny fukt så håll öppet ett tag tills det känns torrt.

Tack för era svar, vi har kommunalt avlopp så vi har funderat på om det bästa vore en backluftsventil, att göra ingrepp i taket känns som ett mer komplicerat projekt. Den andra toaletten som vi har på första våningen befinner sig rakt nedanför, så utan att veta helt säkert så skulle jag gissa att luftningsröret är gemensamt för båda dessa.

Har som tur inte märkt av mer fukt under den gångna veckan, som varit ännu kallare.

Jag känner att jag behöver kalla hit någon mera kunnig än mig som hade kunnat plocka loss lite innertak och inspektera samt eventuellt byta ut material som behöver bytas, men jag är osäker på vilken "typ" av fackman som jag bör kontakta. Är det en snickare jag bör börja med att kalla hem?

Eller så ringer du ditt försäkrings bolag så tar de in sin fackman som bedömer läget på skada förbättring åtgärd

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.