Hej!

Köpte nytt hus i somras och i förra veckan upptäckte jag en liten men lång spricka jämns med grunden, precis utanför badrummet. Runt sprickan var det väldigt fuktigt. Huset är ifrån 1800-talet men jag vet inte när badrummet byggdes. Grävde idag upp utanför grunden för att se om det var mer fukt och för att försöka få bort det som var. Slog till lite med spaden på det området som var fuktigt, de började då falla isär så jag slog bort det som var poröst. Kom in hela vägen genom grunden så jag såg in till en OSB-skiva, vilken ser ut att ha blivit fuktig någon gång, dock ser det inte ut att ha kommit uppifrån. Dessutom har det legat jord direkt mot grunden vilket medfört att växter och dyl har letat sig in i grunden, kan de medfört sig att det blivit fukt i grunden? Och är det inte bättre att gräva ut runt hela grunden och fylla på med singel istället?

Tycker inte om grundarbeten så är mer än tacksam för svar.

//JM
Fuktig och delvis raserad husgrund med spricka synlig, nära en vattenskadad OSB-skiva, indikerar potentiella fundamentproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spricka längs med husgrund och fuktiga fläckar vid rödmålat trä och gråsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ser det ut i krypgrunden? Har ni inspekterat den? Vad har osb skivan för funktion?

Man kommer tyvärr inte in under och se den, hade Anticimex här men de ville tyvärr inte kolla med kamera heller. Ska riva upp golvet i ett rum bredvid nästa år så ska försöka passa på att kolla så mycket som möjligt då. Jag tror osb skivan är väggskivan i badrummet :thumbdown:

Jag tycker du ska inspektera krypgrunden så snart som möjligt. Man kan inte säga mycket om läget annars. Det du ser just nu kan vara lokalt, eller ett större problem. Det vet du inte förän du inspekterat. Såga upp för en lucka någonstans. Det måste du ha under alla omständigheter för att kunna inspektera och bedöma läget även i framtiden. Utifrån det kan du ev göra en krypgrunds inspektion med någon konsult. Eller också är det så uppenbart även för en amatör att golv måste rivas etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.