Hej!

Behöver lite hjälp i tänkandet.

Är intresserad av ett fritidshus på 70 kvm för permanentboende. Huset är byggt 1979 och har krypgrund. Vinden ser ok ut. Det luktade i ett litet rum med en varmvattenberedare i, en doft som jag spontant tänker har med fukt att göra. Kan nog bäst beskrivas som ”källardoft”.

När vi kikar i krypgrunden så ser vi olika fuktproblem (inte helt oväntat). Men det luktade inget i krypgrunden, kanske ett gott tecken med tanke på det vi såg…?

Listar de problem vi sett:
Ovanpå sanden finns det plast, inte heltäckande precis vid ingången till krypgrunden, men i övrigt verkar det ok, är dock ingen expert på detta. I alla fall, på ett ställe har det samlats vatten ovanpå plasten. Det kanske handlar om en pöl om cirka 30x30 cm. Kanske 2 cm djup på det djupaste området.

Någon typ av kranar kommer genom ”taket” i krypgrunden. Den ena droppar det ur. Här finns även cirka 30 spindelkokonger i detta område.

En syll var väldigt fuktig, precis där man öppnat upp i grunden för att dra ledningar vid tillbyggnad av badrum och sovrum. Syllen hade det alltså fritt runtomkring sig på detta ställe. Det luktade inget.

På ett ställe var väven i ”taket” i krypgrunden brun. Kändes fuktig. Det handlar om en yta om cirka 60x50 cm kanske. När man kikade närmare såg man att det fanns typ av spån ovan duken, under isoleringen, som ser ut att ha samlat fukt.

Ser ut som att det ligger antingen spån eller isoleringsrester ovanpå plasten på vissa ställen. Kan vara något annat också, men vet inte vad i så fall. Detta fanns där det var som fuktigast, cirka 30 % fuktighet när vi mätte mot en träbalk (?) i krypgrunden. Detta var i området där kranarna kommer ur taket (som jag nämnde ovan), men också där kök och dusch/toa finns och rör går ner från dessa rum). På övriga ställen visade det cirka 22 % fuktighet (mätt mot träet).

Utvändigt ser man att grunden i norrläge är grön och fuktig på ena sidan av gaveln, dock låg det löv emot den vid tillfället. Nere i krypgrunden fanns det ett hål längst ner om cirka 3 cm i diameter som såg att löpa neråt. Misstänker att djur kanske skapat det hålet. Fanns en mus som sprang runt där, och en padda och en snigel. Dessa fanns alltså alla i närområdet där hålet finns.

Summa kardemumma, här kan nog finnas att göra. Men hur ska man tänka? Låter det jag beskrivit mycket illa eller går det att få rätt på, tror ni? Överallt läser jag att man inte ska köpa hus med fukt i. Men man borde väl kunna rätta till det, eller är jag naiv? Om jag kan få ett lägre pris och sedan har cirka 250 000 kr att fixa till krypgrunden med, borde inte det kunna räcka till att få ordning på detta? Och få en frisk grund. Tänker att det ju är ett litet hus. Någon som är bra på fukt här som kan råda mig? Eller som själv köpt ett hus med fukt och lyckats eller misslyckats?

Sen tänker jag mig att jag skulle vilja tilläggsisolera och byta fasad också, men det kan komma lite senare, när man sparat ihop lite.

Med vänlig hälsning
P

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.