@stake: Ja, det är det jag menar. Undantaget när det är stort vattentryck mot dränskivorna, då fyller en platonmatta en funktion. Men då normalt bara på en eller två sidor av grundmuren - annars kan man ju tycka att man byggt huset på fel ställe :x
Jag ser nu att TS menar platon och cellplast - my mistake . Då blir monteringsordningen den omvända eftersom cellplasten inte är kapillärbrytande.
Vilket system som är bäst? Det finns det många åsikter om. Personligen kommer jag köra på dränskivan.
Vilket system som är bäst? Det finns det många åsikter om. Personligen kommer jag köra på dränskivan.
Nu valde inte jag platon utan isödrän skivan och valde att gå på 200mm istället för de rekommenderade 100mm - Upplever klimatet i källaren som mycket bättre med stabilare temperatur under vintern och svalare på sommaren.
Har du möjligheten och när du likaså gräver skulle jag inte tveka en sekund på att ta tillfället i akt att isolera lite - Oavsett vilket system du väljer.
Har du möjligheten och när du likaså gräver skulle jag inte tveka en sekund på att ta tillfället i akt att isolera lite - Oavsett vilket system du väljer.
Jag tror att mexitegel tänker fel här. Den som undrar om konstruktionen platon / cellplast / makadam bör söka upp de trådar som var uppe för något år eller två sedan. Där blev det ganska intressanta diskussioner. Rent fukttekniskt vill jag hävda att system platon är den bästa lösningen. Skivor av cellplast/bitumen har sina fördelar i utförandet men det kommer nog mest entreprenören till gagn.