Hej!

Jag har ett souterränghus från 1974, där garaget är integrerat i huset. Ytterväggen till garaget är fuktig på en ca 2m lång sektion, som visar sig genom att färgen på insidan bubblar sig en dm ovanför golvet (vanlig inomhusfärg). Det ser även fuktigt ut i skarven mot golvet där (mörkare betong än på resten av väggen).

De tidigare ägarna grävde, för ca 6 år sedan, bort en hel del jord och blottade en del av grunden som från början låg under jord. Det är precis innanför denna blottläggning som det är fuktigt på insidan.

Jag undrar vad jag ska göra åt detta. Verkar det rimligt att fukten beror på blottläggningen, eller är det en tillfällighet?

Hur lagar jag bäst den del av grunden som saknar färg?

Vad är bästa åtgärd på insidan av väggen? På bilden nedan har jag pillat bort en del av den bubbliga färgen.

Murad husvägg med bubblig färg och fukttecken nära grunden, blottlagd grund synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg i garage med bubblig, flagande lila färg och synlig fuktig betong vid golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänligen,
Karl-Johan
 
Redigerat:
Kan inte se hur det kan vara relaterat till att dom exponerat lite av husgrunden, möjligen ifall dom råkat punktera dagvattenledningen ifall dom grävde lite djupare?

Orsaken borde gå att lista ut om du kan komplettera med lite mer information, hur ser dräneringen ut av huset? Platon, isodrän eller bara kallasfalt som på bilden? Hur ser markförhållanden ut i hörnet, lutar det mot huset i hörnet? Finns det några stuprör i närheten som skulle kunna förklara det hela?

Grunden är bara att slipa bort asfalten och putsa på ett nytt tunt lager så blir det som nytt.

Gällande insidan är det samma där, säkert gammal plastfärg, det måste slipas bort. Därefter målas med silikatfärg som är diffusionsöppet, perfekt för fuktiga källare :)
 
Snarare så att du minskar fuktpåverkan på grunden nu när den är framtagen

Känns snarare som ett fall av att man målat med fel färg som påpekats ovan.
 
Tack för era svar!

Huset är inte dränerat på den sidan. Huset ligger i en backe som sluttar mot den sidan, men asfalten närmast huset är hyffsat plan. Precis i hörnet och vid väggen lutar det svagt bort från huset.

Sommarens projekt blir nog då att slipa bort all färg på innerväggen och måla med silikatfärg och sedan hålla koll på hur det utvecklar sig. Om det inte blir värre med tiden borde det inte vara några problem?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.