3 000 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Fukt i fasad?
Sida 1 av 2
Hej!
I går var det ett hejdundrande väder här i Sundsvall. 27 m/s och regn. Mitt i det hela upptäckte vi vatteninträngning vid ett fönster. Det är lite svårt att beskriva, men vattnet kom upptill i den överliggande, vågräta fönsterbrädan, i själva fönstersmygen. Där finns två små hål borrade i lodrätt riktning, genom brädan in i väggen där isolering finns. Gissningsvis har persienner någon gång suttit monterade där. I dessa två hål började det droppa under stormen som låg på rätt mot fasaden. Det kom nog inte mer än någon deciliter under ett par timmars tid.
Jag ringde Länsförsäkringar men de tar inget ansvar för dylika frågor, dvs vatteninträngning genom fasad. Killen jag pratade med lät ganska avslappning och menade att det inte är helt ovanligt att det tränger in vatten på konstiga ställen under dylika förhållanden, och att det oftast torkar av sig själv.
Hur skulle ni betrakta detta? Låta det vara och hoppas att det torkar av sig själv? Bryta upp innerväggen och kika? Annat? Går det att använda fuktmätare på något vettigt sätt? Jag har en enklare modell som liknar denna.
Tacksam för lite stöd i mina funderingar.
Allt gott!
Anders
I går var det ett hejdundrande väder här i Sundsvall. 27 m/s och regn. Mitt i det hela upptäckte vi vatteninträngning vid ett fönster. Det är lite svårt att beskriva, men vattnet kom upptill i den överliggande, vågräta fönsterbrädan, i själva fönstersmygen. Där finns två små hål borrade i lodrätt riktning, genom brädan in i väggen där isolering finns. Gissningsvis har persienner någon gång suttit monterade där. I dessa två hål började det droppa under stormen som låg på rätt mot fasaden. Det kom nog inte mer än någon deciliter under ett par timmars tid.
Jag ringde Länsförsäkringar men de tar inget ansvar för dylika frågor, dvs vatteninträngning genom fasad. Killen jag pratade med lät ganska avslappning och menade att det inte är helt ovanligt att det tränger in vatten på konstiga ställen under dylika förhållanden, och att det oftast torkar av sig själv.
Hur skulle ni betrakta detta? Låta det vara och hoppas att det torkar av sig själv? Bryta upp innerväggen och kika? Annat? Går det att använda fuktmätare på något vettigt sätt? Jag har en enklare modell som liknar denna.
Tacksam för lite stöd i mina funderingar.
Allt gott!
Anders
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Helt sant, jag ska undersöka. I går var det mörkt och allt var blött på utsidan så det var svårt att se något, men jag misstänker att det möjligen kommit in någonstans vid balkongdörren som är rakt ovanför, på ovanvåningen. Det var nog de extrema förhållandena som gav läckaget. Vi har bott i huset i snart 5 år och inte upplevt det tidigare.
Så här ser huset ut, det gäller fönstret till vänster om entrédörren.
Tack för svar!
//Anders
Så här ser huset ut, det gäller fönstret till vänster om entrédörren.
Tack för svar!
//Anders
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 750 inlägg
Isoleringen kommer torkar ut om det inte fortsätter tränga in fukt så den behöver inte bytas ut
imponerande att du tydligen vet mer om det än byggveenskapen på KTH, här är studien som säger tvärt i mott dig. Kanske best att du ringer upp Prof Björk och talar hon till rätta då.
http://www.thermocell.se/fakta_rapport/kondens.pdf
http://www.thermocell.se/fakta_rapport/kondens.pdf
Kommer fukten in så kan den ju torka ut.. Verkar ju inte vara helt tätt...
Jag blir mest förvånad över att det finns små hål kvar som det kan rinna in vatten genom.. Drar det i hålen annars? När ni hittar var det kan komma in vatten borde ni täta hålen med nåt lämpligt spackel
Jag blir mest förvånad över att det finns små hål kvar som det kan rinna in vatten genom.. Drar det i hålen annars? När ni hittar var det kan komma in vatten borde ni täta hålen med nåt lämpligt spackel
Om man läser artikeln så handlar den inte alls om instängd fukt. Det verka mer vara en journalist som skrivit någon konstig inledning.
Läser vi samma artikel? Jag läser en skriven abbén journalist, baserad på en licentiatavhandling. Den handlar dessutom om kondensation i isoleringen när man har väldigt mycket fukt och ingen fuktspärr.
det är ingen artikel utan en skrivelse av KTH gälane testen /studien.D Daniel 109 skrev:
Men om man inte kan lässa mellan raderna så får man tycka vad man vill, om detta inte stämmer varför har företaget som jag jobbat på fått så goda resultat på det stora flertalet 70-tals-husen (miljonprogrammet)
nej fukten "vandrar" inte ut i en tjock isolering, det har nollhuset som Chalmers byggde för ca 5 miljoner får bevisat "plus en del andra som har mkt isolering" erfara Isolering innehåller små fickor med luft , där luften ersätts av fukt och sen om det blir kalt så fryser den fukten och spränger fickorna. Då är isolering lika effektiv som en vattenfylld påse..useless skrev:
Min erfarenhet...fuktig isolering kasta och bytt ut mot enn torr