Hej!

Jag har lärt mig bakvägen att man bör silikona en köksbänkskiva runt sågöppningen innan man monterar diskhon. Nu har vatten trängt in i köksskivan och jag behöver hitta på nån lösning innan det spridit sig för mycket. Se bilden nedan..

Kan jag ta loss diskhon för att sedan silikona runt hela sågkanten och lägga på extra silikon mellan bänkskivan och diskhon? Hur stor är risken att jag stänger inne fukten då? Nån som har tips på hur man kan tänka här?

Mvh, Carl

• Närbild på ett köksbänksskiva där diskhon är monterad. Vattenläckage syns vid kanten mellan bänkskivan och diskhon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort den och gå på med en hårfön några minuter så kommer du torka ut fukten.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Antingen tillverkaren av vår laminatbänkskiva eller så var det hälltillverkaren sa att man skulle pensla med kontaktlim på ytorna som var öppna. Så det är vad vi har använt. Har gått typ ett år och ännu inte märkt något på någon yta.

Purre Purre skrev:
Antingen tillverkaren av vår laminatbänkskiva eller så var det hälltillverkaren sa att man skulle pensla med kontaktlim på ytorna som var öppna. Så det är vad vi har använt. Har gått typ ett år och ännu inte märkt något på någon yta.
TS ser ut att ha en ekskiva….

Uppdatering. Har tagit bort bänkskivan och det är ingen större skada. Silikonfogen mellan bänkskivan och diskhon har hållit tätt. Däremot har den inte gått hela vägen ut på vissa ställen, varför jag tror att metallen i diskhon och träet reagerat och skapat svarta fläckar. Det bästa vore väl att använda oxalsyra då, vilket jag tyvärr inte har..

Passar på att både silikona ordentligt och olja in bänkskivan när jag ändå håller på. En bra måndagkväll helt enkelt..

• Närbild på borttagen bänkskiva med träyta och början till svarta fläckar intill diskhon i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ekfaner

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.