Hej!

Håller på och tittar på hus i Italien och har hittat ett väldigt charmigt townhouse från 1500-talet i en medeltida by som jag seriöst funderar på. Huset är under renovering och kommer att vid försäljning vara i upprenoverat skick.

På några av de relativt nyputsade (men inte ännu målade) väggarna finns märken som i mina ögon tyder på fukt/nedblötning. Hantverkaren som putsat väggarna hävdar att detta är på grund av att olika delar av det underliggande teglet sugit upp fukten i putsen olika snabbt samt att putsen haft olika grad av vatteninblandning vid putsning av olika väggar/lager och att fläckarna kommer från detta. Jag känner mig osäker och tycker mig inte ha sett detta fenomen här hemma i Sverige (men har ingen jätteerfarenhet av puts heller).

Det märkliga i sammanhanget är att fläckarna förekommer både på väggar som ligger direkt mot grannfastigheten ovan jord (tänk radhus), dvs där det inte finns något skäl till fukt, liksom på väggar som är under jord/i källare där rimligen förekommer viss fuktvandring.

Huset ligger mitt i bykärnan i en gammal medeltida by, så dränering är ingen möjlighet :). Andra tips på hur man löser detta om det är fukt?

Bifogar några bilder. Tacksam för alla synpunkter.

2015-10-09 15.33.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2015-10-09 15.34.41.jpg
Skapa konto
2015-10-09 15.35.02.jpg
Skapa konto
2015-10-09 15.38.33.jpg
Skapa konto
2015-10-09 15.38.53.jpg
Skapa konto
2015-10-09 15.42.57.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.