Här i forumet finns många projekttrådar som jag har haft nytta av, så nu dags att bidra med ett av mina projekt.

Bakgrund:
Trähus byggt 1944, 2-plan + källare, ca 75 kvm per våning. I Stockholmsområdet.
Skorstenen togs bort 2010 i samband med en omdisponering av ytorna, samtidigt som jag då drog frånluftskanaler från wc/badrum på alla tre våningsplanen. Tilluften via spaltventiler på bottenvåningen och källaren, och väggventiler på övervåningen. Frånluftsfläkten möjlig att reglera i 6 olika steg.
Konsekvensen av installationen att det var dålig tilluft i sovrummen och kallras från spaltventilerna på bottenvåningen.
Med bergvärme och 4 i hushållet ligger energiförbrukningen på ca 14000 kWh.

Beslutet att installera FTX kom i huvudsak av den dåliga inomhusluften och en önskan att öka luftflödena.

Efter research valde jag en Systemair VSR 300. Aggregatet räcker till ytan men har inte den stora marginal som jag önskade. Ett VSR 500 hade varit bättre för att få överdimensioneringen, men för stort för att få upp på vinden.
En viktig parameter var att enkelt kunna styra aggregatet via en internetuppkopplad färdig lösning och displayer.

Att projektera dragning av spiro-rör i ett gammalt hus är en spännande utmaning. Tack vare att frånluften redan var dragen upp på vinden från badrummen var den i stort sett klar.

Tilluft till de 4 rummen på övervåningen var enkel att lösa, nedstick från vinden.

Tilluft till vardagsrum på bottenvåningen gick att lösa genom att gå från vinden via ett schakt för kaminens rökrör och mynna ut vid kaminen.

Tillluft till källaren fick gå via: Bakom en demonterad garderob, i bjälklag till övervåningen via ca 1 meters bortplockat golv och sedan i ett tomt utrymme bakom kyl i köket. Det var här jag fick lägga mest tid.
Bakom kylen fick också frånluft från köket plats i ett eget rör upp på vinden.

I källaren drogs också frånluften till tvättstuga och ett källarförråd med 64/80 mm rör.

Jag passade på att dra tomrör för nätverkskabel till alla rum i huset, från källaren.

I projektet har jag gjort all håltagning. En ventilationsentreprenör gjorde installation av alla kanaler och aggregatet samt ombesörjde isoleringen. Med rot-avdrag landade kostnad för kanaler, arbete och isolering på 75.000 kr. Aggregatet med internetaccess kostade 27000 kr. För håltagning och återställning har jag lagt ca 4 arbetsdagar.

Sammantaget ett förhållandevis enkelt projekt, tack vare att frånluften till stor del var klar, och lite tur med tillgänglighet för rördragningen. Att ha möjlighet att göra håltagningen sparar mycket tid i rördragningen.

Efter två månaders drift är elkostnaden för aggregatet 60-70 kWh per månad, med 17 grader som tilluftstemperatur. Vinsten av bättre inomhusluft är stor, och funktioner som "Eldstad" för att öka tillflödet, och "vädring" är praktiska.

Återkommer med bilder!

• Gilla
pappel
  • Laddar…
Intressant @Wigert! Tack för bra info. Har själv ett 1,5 plans 70-talshus där ventilation bygger på självdrag. Funkar väl sådär, jag har satt utsugsfläktar i alla våtutrymmen för att hjälpa till.

Ventilationsrör och installationer på vind oisolerad med träbjälkar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installationen på vinden innan isoleringen monterades

• Gilla
Alin Stoian och 1 till
  • Laddar…
Ventilationsrör i olika vinklar installerade bakom en garderob och genom träbjälkar.
Skapa konto
Ventilationsrör och avloppsrör installerade bakom en vägg och under ett golv i ett byggprojekt.
Skapa konto

Trixandet bakom garderob och i golvet på övervåningen. Tur att det är 100 mm och 125 mm som används.

Ventilationsrör i bjälklag för frånluft och tilluft kopplade i ett köksskåp.
Skapa konto

Bakomköksskåp upp i bjälklaget går frånluft från kök (till vänster) och tilluft till källaren (till höger)

Vy över en hörna av ett köksgolv med tilluftsrör som leder ner till källaren, samt slang för datakablar.
Skapa konto

Tilluft genom köksgolvet ner i källaren. Den enda hörnan av bottenvåningen som inte har golvvärme. Bra med bilddokumentation från mina tidigare projekt gjorde att denna projektering blev möjligt. Sen också en 20 mm slang med 5 x Cat6 till övervåningen.

Synlig ventilation i källartak längs en mönstrad vägg, planerad att målas vit.
Skapa konto
Synliga rör och ventilation i ett källarutrymme som ska målas vita.
Skapa konto

Synlig dragning i källargång och på toalett i källaren. Ändå okej, och jag ska måla dem vita.

Åsa Lund
Hur mycket av de 14000 kWh per år hoppas du spara med FTX?

Fint! Mer bilder!:D Intresserad av hur din display/styrning av aggregatet fungerar? Har själv ett vsr300 med en "äldre" display/kontrollpanel som i mitt tycke är rätt kass...långa och ologiska vägar i menyer och undermenyer mm.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur mycket av de 14000 kWh per år hoppas du spara med FTX?
Jag räknar med en marginell besparing, max 500 kWh. Utgångspunkten var att luftflödena var alldeles för låga mot norm (och vad som blir bra inomhusluft), så med aggregatet ökar vi flödet samtidigt som inomhustemperaturen blir mer behaglig.

Efter tre månaders drift har aggregatet med elektrisk eftervärmare dragit ca 70 kWh per månad, det är jämförbart med min gamla kanalfläkt för frånluft från badrummen. Då har vi tilluften på 17 grader.

Den som har ett frånluftssystem utan återvinning och normflöden på 0,35 liter per kvm och sekund och sätter in ett FTX-aggregat borde spara.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
B branderik skrev:
Fint! Mer bilder!:D Intresserad av hur din display/styrning av aggregatet fungerar? Har själv ett vsr300 med en "äldre" display/kontrollpanel som i mitt tycke är rätt kass...långa och ologiska vägar i menyer och undermenyer mm.
Tack! Ska se vad som finns att lägga upp.

Systemair har en app som ser i stort sett identisk ut som displayen. Finns att ladda ner på appstore/google play så kan du kolla där. App och display känns dock omoderna jämfört med andra appar, t.ex. Danfoss för värmestyrning eller Telldus för smart hem. Men funktionen är okej och logiken fungerar.

Ventil bredvid en skorsten i ett hörn av ett rum, används för tilluftsventilering.
Skapa konto
Ventil på kaklad vägg, presumtivt tilluftsventil nära tak.
Skapa konto

Tilluftsventilen för bottenvåningen mynnar bredvid skorstenen till kaminen och kanalen går hela vägen upp på vinden.

Frånluft i tvättstugan med 80 mm-rör ger ett litet men ändå frånluft från tvättstugan så tvätten torkar fortare.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.