Skulle vilja ha input från någon som helst har luft-vatten värmepump och som först kört med självdrag eller mekanisk frånluft, för att sen i efterhand installera FTX. Hur mycket blev besparingen i elförbrukning?

Jag funderar om det är värt det, till ett planerat bygge av fritidshus, ca 100 kvm, 1-plan, Stockholm. 24cm isolering vägg, stora fönsterpartier (ca 30% av väggytan) med 0,8 i U-värde.

Vilken väg ska man gå? Är det överkurs med annat än FVP till ett fritidshus? (Vi kommer vara där väldigt mycket, snudd på bo, skulle jag tro) OCH sist med inte minst, vi kommer ha en rejäl kamin och frun ÄLSKAR att elda!

FLVP till små hus är acceptabelt. Om du trycker in FTX kanske du sparar 2000kr/år så ingen kul affär ekonomiskt, men bra för hälsan och miljön att återvinna.

• Gilla
IngetÄrOmöjligt
  • Laddar…
Jag har konverterat självdrag till FTX, dock med bergvärme. Bara att glömma att räkna hem det rent ekonomiskt. Dock har jag fått ett mycket bättre inomhusklimat vilket var primära syftet. Bättre luftkvalitè med jämnare temperatur, frikyla på sommaren, förvärma på vintern, lägre radonhalt, lägre co2-nivåer, renare luft, inget drag med tilluft på rätt ställen och så vidare. Just DO it.

• Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.