Jag har en 70-talsvilla, 2 plan + källare ca 230 kvm, som jag vill ventilera bättre och tror att FTX kan vara bra. Tänkte använda plattvärmeväxlare för jag inte litar på att roterande värmeväxlare håller tyst och ger fan i att sprida lukt. Min huvudfråga är hur långt ifrån spisfläkten jag behöver sätta frånluftsdonet i köket.

Kan ni också ge mig tips på ett bra plattvärmeväxlaraggregat får ni guldstjärna. (Har hittills funderat på NIBE GV-HR110).

Jag har kommit fram till att jag helst låter uteluft och avluft gå igenom fasaden på ett och samma ställe men det är ju inte bra att sätta domen nära varandra. Är det då så att jag kan dra uteluftrör en bit bort oisolerat på utsidan för att få friskare luft?

Återkommer med dimensioneringsfrågor:thinking::crysmile:
 
Hej, vi har precis satt in ett FTX system.
Förutsättningar villa en och halvplan med källare, 200 kvm byggt 1926. Det blev stor skillnad på inomhusluften när man drog igång systemet. Tidigare hade vi ventiler i fönstren och utsug i badrum blev ganska tung luft speciellt på morgonen i sovrummet. Nu känns luften mycket friskare, kan jämföras med att man alltid har ett fönster öppet.

Vi har en HEUR 160 i källaren tycker det fungerar bra har inte märkt att det kommer någon lukt.
Har även satt in och ut luft precis bredvid varan med denna https://soliduct.se/combidon-160-svart.htm.

Lärdomar.
Jag skulle nog dimensionera systemet själv, leverantören var snål med delar och det var överlag krångligt att anpassa till huset. Själva konstruktionen var väldigt simpel stora matarledningar(min 160mm) och grena ut med 125 med ljuddämpare innan ventilen.

HEUR 160 går i dagsläget på 73%, skulle nog gått upp en storlek för att få lägre varvtal på fläktarna. När den går på 40% hör man inte ens att den går när man står bredvid den.

Ljud är idag inte något problem förutom när man är i källaren där den "hörs". Har funderingar på att bygga in den men å andra sidan låter bergvärmepumpen mer när den drar igång.
 
  • Gilla
Michael Ranstrand
  • Laddar…
Sök på motströmsvärmeväxlare så får du lite fler alternativ. Jag har en REC RT Blue 4, brölar lite mycket i mitt tycke och halvdum reglering så skulle välja en annan. Om du gå rf in på passipedia.de så finns det massor som är testade där i databasen
 
  • Gilla
Michael Ranstrand
  • Laddar…
C Chrlen skrev:
Hej, vi har precis satt in ett FTX system.
Förutsättningar villa en och halvplan med källare, 200 kvm byggt 1926. Det blev stor skillnad på inomhusluften när man drog igång systemet. Tidigare hade vi ventiler i fönstren och utsug i badrum blev ganska tung luft speciellt på morgonen i sovrummet. Nu känns luften mycket friskare, kan jämföras med att man alltid har ett fönster öppet.

Vi har en HEUR 160 i källaren tycker det fungerar bra har inte märkt att det kommer någon lukt.
Har även satt in och ut luft precis bredvid varan med denna [länk].

Lärdomar.
Jag skulle nog dimensionera systemet själv, leverantören var snål med delar och det var överlag krångligt att anpassa till huset. Själva konstruktionen var väldigt simpel stora matarledningar(min 160mm) och grena ut med 125 med ljuddämpare innan ventilen.

HEUR 160 går i dagsläget på 73%, skulle nog gått upp en storlek för att få lägre varvtal på fläktarna. När den går på 40% hör man inte ens att den går när man står bredvid den.

Ljud är idag inte något problem förutom när man är i källaren där den "hörs". Har funderingar på att bygga in den men å andra sidan låter bergvärmepumpen mer när den drar igång.
Låter ju bra. Många verkar ha goda erfarenheter av HERU. Kanske får omvärdera roterande, inte många verkar sälja motströmsvärmeväxlare idag. Tack för svaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.