Hej,

Har precis placerat ett FTX aggregat och blev tipsad om att det kan vara en bra idé att köpa ett vatten batteri till för att värma luften.

Jag är nyfiken på om det är en bra idé?
Jag kommer att installera en Luft/Luft värmepump som värmekälla primärt och ha elradiatorer vid nödfall i sovrummen.

Går det att ha vatten batteri till ftx + direkt el + luft/luft. Smart lösning?

Vattenbatteri till FTX ska du ha om du har vattenburen värme i övrigt, i ditt fall finns det ju inget som kan värma vattnet i batteriet.
Om du upplever kallras från tilluftsventilerna kan man ha ett för- eller eftervärmningsbatteri till FTXen, men det ska vara eldrivet hos dig.

M -MaH- skrev:
Vattenbatteri till FTX ska du ha om du har vattenburen värme i övrigt, i ditt fall finns det ju inget som kan värma vattnet i batteriet.
Om du upplever kallras från tilluftsventilerna kan man ha ett för- eller eftervärmningsbatteri till FTXen, men det ska vara eldrivet hos dig.
Tack för svar. Jag misstänkte det också.
Det var denna han tipsade om: https://www.luftbutiken.se/kanalvar...MFtvglwuu1KkxTdpsEGu5CCclF-YJ-yoaAgQwEALw_wcB

Jag kan så lite om detta och fick det ganska dåligt förklarat.
Dvs denna kopplas då inte till inte VVB?

Normalt sett så klarar man sig utan eftervärme i ett FTX-system och då är det bara onödigt komplext med ett vattenbatteri. Möjligen kan det vara värt det om den uppvärmningen är billigare än att tillföra motsvarande värme direkt till rummen.

Vad ska du värma vattnet med? (Med tanke på att övrig uppvärmning sker med LLVP och direktel.)

B Bigfoot skrev:
Normalt sett så klarar man sig utan eftervärme i ett FTX-system och då är det bara onödigt komplext med ett vattenbatteri. Möjligen kan det vara värt det om den uppvärmningen är billigare än att tillföra motsvarande värme direkt till rummen.

Vad ska du värma vattnet med? (Med tanke på att övrig uppvärmning sker med LLVP och direktel.)
VVB ? 😂 Vågar jag gissa på det

VVBn ska du inte koppla till batteri till FTX, nej. Den innehåller vatten till kran och inte till värmesystemet.

Tack för svar. Och förlåt för min okunskap. 😂

Prova utan värmare.
FTX ska ventilera huset INTE värme det.
Säg att du har 21°C inomhus så ska du ha 17-18°C på tilluften i rummen. Ett FTX klarar att hålla den temperaturen större delen av året.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.