Vi har nyligen köpt ett enplans- fritidshus på ca 100kvm där FTX aggregatet behöver bytas ut, befintliga rör kan användas. Det finns också en relativt ny luft/luft värmepump som värmer upp vardagsrum och kök. I sovrum behövs stödvärme av element (direktel). I badrum och hall finns golvvärme som uppvärmning.

I offerten vi fått från ventilationsföretaget finns dels en renodlad FTX med enbart tempererad luft in, men även med tillvalet värmepump som går att koppla på FTX så att det kommer uppvärmd luft ur ventilationssystemet. Det låter bekvämt på alla sätt men kostar 140 000kr mer.

Är det värt det? Jag är intresserad av era erfarenheter både gällande komfort men också om det långsiktigt går ihop ekonomiskt. Kommer investeringen löna sig på sikt med tanke på elkostnaderna då vi kan stänga av både luft/luft pump och element enligt vent-företag.

Jag har sökt i forumet utan att hitta svar på min fråga så hänvisa mig gärna rätt om det finns tidigare diskussioner om detta.

Mats-S
C CillaF skrev:
I offerten vi fått från ventilationsföretaget finns dels en renodlad FTX med enbart tempererad luft in, men även med tillvalet värmepump som går att koppla på FTX så att det kommer uppvärmd luft ur ventilationssystemet. Det låter bekvämt på alla sätt men kostar 140 000kr mer.
Kanske jag har missuppfattat det här, men är inte själva poängen med en FTX att man återvinner värmen i husets frånluft så att den går tillbaka med inluften ... och då behövs ju en värmeväxlare. Men du skriver värmepump så det kanske är någon typ av LLVP som man kopplar på systemet då?

Men 140K extra låter bra saftigt, en ny LLVP till ett 100m2 fritidshus ligger väl på 20-25K med installation. Och det är väl bra mycket mer flexibelt med en extern LLVP som du kan byta oberoende av FTX-systemet.
C CillaF skrev:
Kommer investeringen löna sig på sikt med tanke på elkostnaderna då vi kan stänga av både luft/luft pump och element enligt vent-företag.
Att ni kan stänga av LLVP är ovidkommande, för den besparingen äts nog upp av att den tillkommande värmepumpen drar energi. Glöm inte återkommande service som dom säkert vill att ni ska göra för garantier mm.

Jag tror aldrig ni kan räkna hem det här ekonomiskt (+140K). Personligen skulle jag kolla på solpaneler istället, tror det finns mer att hämta där ekonomiskt. Dessutom är priserna på solpaneler låga just nu efter att värsta boomen gått över. Även priserna på batterier till panelerna har gått ner betydligt.

• Gilla
CillaF
  • Laddar…
Hur gammalt är FTX-systemet? Orsak till att det måste bytas ut?

Dessa (äldre) system är enkla grejor, två fläktmotorer, en värmeväxlare och ev. en termostatstyrd värmeslinga. Lätt att fixa/reparera om nödvändigt.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Hur gammalt är FTX-systemet? Orsak till att det måste bytas ut?

Dessa (äldre) system är enkla grejor, två fläktmotorer, en värmeväxlare och ev. en termostatstyrd värmeslinga. Lätt att fixa/reparera om nödvändigt.
Installerades i början av 2000-talet. Oklart när. Aldrig omhändertaget. Helt igengrott och kortslutet. Reservdelarna svåra att få tag på för att det är så gammalt och blir dyrare att byta ut än köpa nytt. Det nya FTX-aggregatet inte så dyrt i sig i offerten utan det är den tillkommande värmepumpen som kostar…

Mats-S Mats-S skrev:
Kanske jag har missuppfattat det här, men är inte själva poängen med en FTX att man återvinner värmen i husets frånluft så att den går tillbaka med inluften ... och då behövs ju en värmeväxlare. Men du skriver värmepump så det kanske är någon typ av LLVP som man kopplar på systemet då?

Men 140K extra låter bra saftigt, en ny LLVP till ett 100m2 fritidshus ligger väl på 20-25K med installation. Och det är väl bra mycket mer flexibelt med en extern LLVP som du kan byta oberoende av FTX-systemet.

Att ni kan stänga av LLVP är ovidkommande, för den besparingen äts nog upp av att den tillkommande värmepumpen drar energi. Glöm inte återkommande service som dom säkert vill att ni ska göra för garantier mm.

Jag tror aldrig ni kan räkna hem det här ekonomiskt (+140K). Personligen skulle jag kolla på solpaneler istället, tror det finns mer att hämta där ekonomiskt. Dessutom är priserna på solpaneler låga just nu efter att värsta boomen gått över. Även priserna på batterier till panelerna har gått ner betydligt.
Jag är helt nybörjare på detta men om jag fattat det rätt så värms luften i ventilationssystemet endast upp till viss del med hjälp av värmeväxlaren, så om vi vill ha det som värmesystem så behöver det kompletteras. Värmepumpen beskrivs såhär i offerten:
Luftvärmeaggregatet är ett HeatFlow ACJB med tillhörande Mitsubishi värmepump. Aggregaten placeras bredvid varandra i pannrum/förråd. HeatFlow är en energisnål lösning för luftburen värme. Systemet
består av en värmepump kombinerad med ett luftvärmeaggregat. Vid utbyte till nytt system används befintliga kanaler i huset. Resultatet jämfört med eluppvärmning blir att
uppvärmningskostnaden halveras.
Eftersom luftvärmesystemet använder samma kanaler för både ventilation och
uppvärmning är det en stor fördel att kunna behålla befintligt system och ändå lämna uppvärmningen med direktel.

… men det kanske är som du säger, en LLVP där värmen går ut med ventilationen istället för som nu rakt ut i rummet.

B
Om du har en normal villa så är det ett par kW effekt i ventilationsförlust. Beror så klsrt på storlek och hur kallt det är ute. Om din ftx tar 80% så är det några hundra W kvar till värmepumpen innan luften är nere på samma temp som utomhusluften. Det finns inte så mycket att plocka.

Och 140kkr är enormt mycket i förhållande till den lilla mängd energi som finns kvar. Det är därför inte lönsamt med kombinationen ftx och FLVP. Ftx och LLVP eller ftx och LVVP passar bättre. Men fråga gärna leverantören om hur driftsekonomin ser ut med respektive utan värmepump, kan bli en intressant kalkyl att granska.

Dessutom är flvp och fritidshus en generellt dålig kombi. Om man inte är där kan man sänka ventilationen och inomhustempen. Men de flesta flvp går dåligt eller på elpatron, om man har lågt ventflöde och låg temp in. Den får ingen luft att jobba med, till skillnad från en LLVP som klarar det mycket bättre, eftersom de kan fläkta på fritt.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Nej nej nej!!!
Köp ett FTX för ventilation typ Östberg Heru 100 S EC.
Ett FTX ska bara sköta ventilationen. Tilluften SKA vara några grader kallare än inomhusluften.
Köp istället en till luftvärmepump och sätt den i sovrummet så kan den värma på vintern och kyla på sommaren.

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Instämmer med @BSOD och @Runnis, förslaget från ventilationsfirman för 140K extra är inte bra och för dyrt. Fortsätt med LLVP-lösningen.
Jag värmer min villa på 125m2 (2 plan) med enbart en FTX samt en Mitsubishi LLVP FH25 + lite stödvärme från en braskamin, så din nuvarande lösning borde i princip räcka, du kanske också har en braskamin i fritidshuset?

Tycker fortfarande att du ska kolla upp förutsättningarna för solpaneler, och om det verkar fungera "solenergimässigt" ta in offerter från flera företag. Då behöver du ingen mer LLVP i sovrummet, elen från taket säljer du vår/höst/sommar och den besparingen betalar lugnt elen du förbrukar på vintern.

Just nu är det dessutom köparnas marknad när det gäller solpaneler, inte som när jag köpte mina för 2 år sedan då priserna var klart för höga. Dessutom är det fortfarande bra bidrag på paneler, men det kan snabbt ändras med politiska beslut ...

• Gilla
CillaF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.