Hej! Vi bor i ett radhus på 118 kvm och har nyligen fått ett Komfovent Domekt installerat. Företaget injusterade det när de var klara och sa att allt var ok. Nyligen gjorde bostadsrättsföreningen en OVK, där vi fick underkänt då de inte fick ut önskad mängd luft vid normal läge utan enbart i forcerat.

Återkopplade detta till företaget som utfört installationen. De ska komma och kolla på allt igen, och är inne på att man kanske behöver höja aggregatet.

Enligt Komfovent är ”Hemmaläget” 50% på både tilluft och frånluft. När jag kollar har de som installerade aggregatet ställt in hemmaläget på 76% frånluft och 75% tilluft.

Min fundering är - är det rimligt att höja det mer? Om det krävs forcerat för att få ut rätt mängd luft kommer vi aldrig kunna få ut mer luft vid behov, ex. Dusch/matlagning/kalas?

Tillägg är att företaget har vetat att de inbyggda rören har mindre dimension är dagens normala. Han som utförde den sista OVKn sa att då behöver aggregatet vara större för att orka eftersom rören är mindre.

Känner mest hjälp 🥲

Vad är det för modell på Domekt?
Domekt CF xxx?

En ovk hos dig kräver 41 l/s (0.35 x 118) för att godkännas.
Aggregatet kan trycka ut 60 l/s vid 150 Pa som max

Så det blir väl redan 70% av max för aggr i normalläge dvs grundventilation

Mer exaktare värde på luftmotstånd än 150 Pa kräver mer info om antal luftdon per tilluft och antal luftdon per frånluft plus kanallängder, antal böjar osv.... Så en gissning vad det brukar vara dessutom mindre kanal installerad än normalt

H Håbbe01 skrev:
En ovk hos dig kräver 41 l/s (0.35 x 118) för att godkännas.
Aggregatet kan trycka ut 60 l/s vid 150 Pa som max

Så det blir väl redan 70% av max för aggr i normalläge dvs grundventilation

Mer exaktare värde på luftmotstånd än 150 Pa kräver mer info om antal luftdon per tilluft och antal luftdon per frånluft plus kanallängder, antal böjar osv.... Så en gissning vad det brukar vara dessutom mindre kanal installerad än normalt
Detta är protokollet som jag fått från den senaste OVKn, vet inte om det kan vara till hjälp.

Känns inte bra att vi enbart får ut rätt flöde på forcerat på ett helt nytt aggregat.

• Bild av ett luftflödesprotokoll från en OVK-inspektion, med detaljer om luftflödet i olika rum samt referens och datum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huvud kanal för ditt flöde bör vara större än 125mm dvs 160mm. Är det 100mm så blir det nog inte bra. Men det är som besiktning säger aggregatet orkar ej mer i denna installationom den inte går på max. Men kan nog göras lite bättre med en noggrannare injustering.

H Håbbe01 skrev:
Huvud kanal för ditt flöde bör vara större än 125mm dvs 160mm. Är det 100mm så blir det nog inte bra. Men det är som besiktning säger aggregatet orkar ej mer i denna installationom den inte går på max. Men kan nog göras lite bättre med en noggrannare injustering.
Har tyvärr inte helt koll på exakta mått osv. Men min nästa fråga är det rimligt att det ska behöva gå på max? Dels får vi inte alla funktioner som aggregatet faktiskt erbjuder, ljudnivån är betydligt högre och störande (redan så som det är inställt nu) och energiförbrukningen.

De var först inne på att sätta ett Swegon Casa R3. Jag har sagt till företaget att får ni inte rätt på det får ni ju göra om arbetet då ni har vetat förutsättningarna redan innan installation.

Tror man har projektera efter minimiflödet på normalventilation 0.35 l/s per m2 vilket stämmer med ditt protokoll och helt glömt bort att aggregatet skall hantera en forcerade spis ventilation. Så nån projektering verkar inte ens skett, inte en seriös i alla fall.

Men protokollet ger också att till och frånluft inte är i balans vid normalläge. Detta är nog justerbart på luftdon, borde räcka för ok på ovk om siffrorna från projekt stämmer. Ser låga även de tycker jag.

Dock återstår den knappa kapaciteten överlag. Är inte rören i rätt dimension kommer lufthastighet att öka med kraftigare aggregat och därmed ljudnivån från luftdonen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.