Hej,

Förra månaden anlitade jag en entreprenör för att installera en FTX-aggregat och ventilationsrör.

- När aggregat skulle flyttas upp på vinden skadade de dess interna isolering något. Skadan är synlig om systemet skruvas isär.
- Entreprenören installerade rören och en ljuddämpare. Under installationen av ventilationsrören bad jag om en extra ljuddämpare till ett av frånluftsrören, eftersom jag var orolig för att ljud från enheten skulle spridas genom rören. Han avfärdade dock mitt förslag, ignorerade mina bekymmer och försäkrade att han skulle installera en extra ljuddämpare om det skulle bli ett problem senare.

Jag har betalat fakturan, men som jag befarade hörs ljud från frånluftsslangen tydligt, vilket är mycket störande. Jag försöker kommunicera med entreprenören, men han vägrar att prata med mig i telefon och säger istället att jag ska skicka ett SMS eftersom han inte har tid för ett samtal.

Jag behöver hjälp med följande frågor:

- Är FTX-enhetens garanti fortfarande giltig trots skadan på den interna isoleringen?
- Entreprenören säger nu att det skulle krävas en hel dags arbete för att installera en extra ljuddämpare, och att han kommer att ta betalt för en hel dags arbete samt materialkostnader. Är detta rimligt?

När entreprenören installerade rören verkade han avfärda mina bekymmer och sa: "Inga problem, jag fixar det genom att lägga till en extra ljuddämpare om ljudet blir ett problem." Nu behandlar han det dock som ett helt nytt jobb.
/Nom

Claes Sörmland
N NordicNomad skrev:
- Är FTX-enhetens garanti fortfarande giltig trots skadan på den interna isoleringen?
Olika företag ger olika garantier så man får läsa garantivillkoren för att svara på det.

Men garanti är kanske mindre intressant för dig jämfört med att du kan reklamera hos entreprenören om FTXen slutar fungera. Sen får entreprenören antingen njuta av garantivilllkor eller betala för det hela själv.

N NordicNomad skrev:
- Entreprenören säger nu att det skulle krävas en hel dags arbete för att installera en extra ljuddämpare, och att han kommer att ta betalt för en hel dags arbete samt materialkostnader. Är detta rimligt?
Det som krävs är resa till grossist, resa till dig från grossist och sen hemresa utöver arbetet att installera ljuddämparen. Det tar säkert en fm eller em. Den entreprenör i ventilationssvägen som har dåligt med jobb, inte orkar planera minutiöst (de flesta av dem) och dessutom ska hämta barn före klockan 16:30 på förskolan tar det nog som en hel dag.

N NordicNomad skrev:
När entreprenören installerade rören verkade han avfärda mina bekymmer och sa: "Inga problem, jag fixar det genom att lägga till en extra ljuddämpare om ljudet blir ett problem." Nu behandlar han det dock som ett helt nytt jobb.
/Nom
Du ville göra tillägg till tjänsten och entreprenören avrådde och du böjde dig. Därmed blev det inget tilläggsarbete till tjänsten. Om du nu i efterhand vill ha mer arbete utfört, en ny ljuddämpare, så är det ett helt nytt jobb.

Ett annat sätt att se det är att du reklamerar tjänsten med grund i att anläggningen är för ljudlig. Men problemet med detta argument är att det nog ska till mätning som visar objektivt att anläggningen inte följer branschnormer. Och jag gissar att den gör det, ventilationssystem låter nästan alltid jämfört med ett småhus utan ett.

Hade du fått ljuddämparen installerad första gången så hade du fått betala för det då.
Nu får du betala för det i efterhand istället då det visar sig att den behövs.
Hade den inte behövts hade du sparat dessa pengar.

Vad är det som du anser är problemet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.