Vi har precis flyttat in i ett hus (utanför Sundsvall) med ett fristående varmgarage på 62m^2, 230m^3 volym (3.7m takhöjd), som värms med LLVP. Verkar inte vara nån ventilation alls i dagsläget, och portarna måste vara ganska täta då föregående ägare hade det uppvärmt till +18 hela vintern. Att döma hur lång tid det tar att torka när man kör in en blöt bil så måste det vara i princip obefintlig ventilation. Det luktar också ganska instängt. Garaget kommer att användas som verkstad också så av alla dessa anledningar skulle jag vilja ha en relativt effektiv och energisnål ventilation.

Stökig garageverkstad, blå bil, gräsklippare, rör, kartonger, verktyg, skräp på betonggolv, vitlade väggar, oorganiserat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har tittat på små FTX-aggregat typ Pax EOS 100H (eller möjligen Östberg Heru 50 LP, som har dubbelt så hög kapacitet men också pris.) Paxen verkar ju enkel att installera men möjligen något underdimensionerad för volymen om man räknar på två timmars luftutbyte, men det kanske är att ta i för ett garage?

Jag funderar också på var man skulle sätta den. Spontant skulle jag säga uppe vid taket så luftkanalerna hamnar under taköverhänget men om man ska behöva dra fram storstegen och klättra nästan 4m för att byta filter etc så blir det nog inte gjort, speciellt om det står en massa grejor under. Spelar det någon större roll var luftdonen på utsidan sitter?

Sedan så har jag tänkt sätta ett extra kanalfilter på frånluftskanalen för att spara på filtret i enheten i vilket fall. Planen var att dra frånluftsintaget nära golvnivå på bakväggen och inluftsutsläppet uppe vid taket vid porten. Tänkte att ur dammsynpunkt är det väl bäst att flödet inte går uppåt och drar runt damm i hela utrymmet, om möjligt.

Synpunkter välkomna.

Det verkar inte som många har synpunkter här. Efter att ha letat runt lite tror jag att det blir en Heru T 95 istället, det blir enklare att montera med rören uppåt och den kostar just nu mindre än en Heru 50. Bra att ha lite marginal på fläktkapaciteten så man kan forcera vid behov.

Det jag funderar på nu är hur i h.e man fixar väggenomföringen för ute/avluften så det blir isolerat och tätt. Jag har aldrig dragit ventilation förut så jag har mycket att lära mig men det mesta verkar rätt enkelt förutom detta moment.

Tänkte montera ett sånt här kombidon på väggen. Men hur tar man hål i väggen och ansluter ett sånt med isolering på rören och dessutom så väggen blir tät? Skulle var tacksam för alla tips.

Värme, ventilation och avfuktare. En ventil nära garageport långt ned en annan högt upp diagonalt mot den andra ventilen är väl vanligast. FTX i garage känns väldigt overkill. De var ju onekligen stora utrymmen så kanske nått extra som mekanisk frånluft iaf.

O
lutorm lutorm skrev:
Det verkar inte som många har synpunkter här. Efter att ha letat runt lite tror jag att det blir en Heru T 95 istället, det blir enklare att montera med rören uppåt och den kostar just nu mindre än en Heru 50. Bra att ha lite marginal på fläktkapaciteten så man kan forcera vid behov.

Det jag funderar på nu är hur i h.e man fixar väggenomföringen för ute/avluften så det blir isolerat och tätt. Jag har aldrig dragit ventilation förut så jag har mycket att lära mig men det mesta verkar rätt enkelt förutom detta moment.

Tänkte montera ett sånt här kombidon på väggen. Men hur tar man hål i väggen och ansluter ett sånt med isolering på rören och dessutom så väggen blir tät? Skulle var tacksam för alla tips.
Jag har två PAX EOS 100h hemma och jag tror inte riktigt det skulle vara lämpligt i ditt garage.

De är superbra hemma men de har en foceringsfunktion vid fukt som gör att de bara suger ut luft och inte blåser in samtidigt. Det gör att du även skulle behöva ta upp ett hål för vanlig friskluft. De är inte heller jättestora "programeringsmöjligheter" med dom.

Men jag tycker du gör helt rätt i att installera ett FTX även i garaget. Att få möjligheten att återvärma luften samt ha större möjlighet att styra flödena.

Du måste dock vara noga så du placerar från- och tilluft bra så att de inte stör din luftvärmepump. Rimligast vore kanske att ha tilluft i änden vid luftvärmepumpen och frånluft i andra änden.

• Gilla
lutorm
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Du måste dock vara noga så du placerar från- och tilluft bra så att de inte stör din luftvärmepump. Rimligast vore kanske att ha tilluft i änden vid luftvärmepumpen och frånluft i andra änden.
Du menar så att cirkulationen från ventilationen inte går tvärtemot hur värmepumpen blåser? Ja det var ju ett bra tips, det hade jag inte tänkt på.

O
lutorm lutorm skrev:
Du menar så att cirkulationen från ventilationen inte går tvärtemot hur värmepumpen blåser? Ja det var ju ett bra tips, det hade jag inte tänkt på.
Ja jag tänker att det bästa vore att friskluften är i samma ände som värmepumpen och sen får du ett drag genom garaget.

Men, jag är inte säker på att det är så men det är värt att kolla upp vad rekommendationerna är.

Det tog lite tid det här men nu är det nästan färdigt, det blev en Heru 95 EC då den var billigare än en Heru 50...

Torkar betydligt bättre nu där inne även om den bara går på 20%. (Med tanke på hur mycket blötsnö vi fått här den senaste veckan var det precis i tid.)
Garage med kaklade väggar, rullställning, kamerastativ, billyftkontroller och rörledningar. Oordning och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.