Tjing

Jag skulle uppskatta om någon kunde dubbelkolla hur jag har kommit fram till mina luftflöden.

Jag utgick ifrån att all luft ska bytas varannan timme: 508,6 / 2 / 3.6 = 71 l/s
Toaletter/badrum och tvättstuga fick -15 l/s
Sovrummen ska ha minst +4 l/s per person och +1 l/s extra per kvm utöver 5.

För att komma upp i rätt totalt luftflöde har jag dock ökat flödena till varje rum som på bilden.

I sovrummet längst ner blir det då ett flöde från hallen/köket till sovrummet på grund av suget från klädkammaren och badrummet. Detta tänker jag försöka undvika genom att dra överluft från hallen in till det badrummet.

Utsuget från köket sitter egentligen mellan köket och vardagsrummet (ingen vägg mellan), längst upp i nocken. Tillflödet till det vardagsummet sätter jag då längst uppe till höger på bilden.


Låter detta rimligt? Ser ni någon annat som verkar tveksamt?


Tack på förhand
 
  • floden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
*bump*

Den som tiger samtycker :D Då kör jag på det här!

Men om någon trots allt har en åsikt ska denna få en... http://tiny.cc/adcdx Klapp På Axeln!
 
Tänk på att du behöver överluft om du har stängda dörrar. Antingen i springa genom dörr eller ett vanligt överluftsdon.
 
Jag bara tycker du kanske har lite högt luftflöde, hur blir totalluftflödet om räknar med 0,35 l/s per m2 golvyta?
Sedan skulle jag lagt mer tilluft i rummen, t.ex 10 l/s istället för att lägga tilluften i vardagsrummet.
 
Generellt är väl att du kommer ha ett välventilerat hus med dessa flöden även om du håller dig till normen

En kommentar jag har är att tänka på donplaceringen för frånluften i köket om den sitter mot vardagsrummet till och matlagningen kommer ske mot vänstra sidan. Med lite otur finns risk att du får en luftrörelse generellt mot vardagsrummet som tar med sig luft från köket. Skulle ev rekommendera att dela upp det till två frånluftsdon till samma kanal i så fall. Kör du köksö eller liknande mot vardagsrummet blir nog donplaceringen ok. Tänk bara på att hitta ett don som klarar luftflödet med så lite ljud som möjligt
 
Tjoa: Jo, jag har tänkt på dom. Har dock inte hittat någon variant som jag är nöjd med än. Helst skulle jag vilja ha inklusive ljuddämpning. Funderar på att sätta rektangulära don och göra en egen enkel ljuddämpare i själva väggen.

FrittDrag_II: Med 0.35 blir det drygt 66 l/s, men det är väl tänkt för rum med 2.40 i tak? Mer tilluft i rummen låter tämligen rimligt, jag gör så! Då känns det som det bättre generellt drag mot köket också...

myrstack: Jag har velat lite om detta. Vi gör nog som du säger och delar till två luftdon. Annars hade jag tänkt dra 160 mm från utsuget i nocken.


Tack
 
sept skrev:
FrittDrag_II: Med 0.35 blir det drygt 66 l/s, men det är väl tänkt för rum med 2.40 i tak?
Jag ser det som att tanken med flöde per m2 är att oavsett takhöjd får man samma belastning i rummet. Men inget fel med mer luft än vad reglerna säger, bara se upp med ljudalstring i kanaler och don.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.