Jag har en FTX, modell ABB minimaster RDK (E, F) i ett hus ifrån 1981 som låter en hel del (se bifogad
video). Hittade manualen nu som är daterad 95.12

Funderar på ett par frågor kring den här:
1. Är det kullagren som gör att det låter? Så det skulle gå att byta enligt https://www.byggahus.se/forum/threads/acf-flaekt-later-mycket-ska-uteluft-luckan-vara-oeppen.332404/

2. Tjänar man på att byta ut systemet till ett nytt? Det är ändå 40 år gammalt.
Någon som har erfarenhet om vad det kostar?
Troligen är det 100-rör idag, och vad jag förstått lägger man 160 rör i nya system.

Redigerat:

Bästa svaret

Ja det låter som slitna kullager. Har det rullat sedan '81 så lär de behöva bytas.
Är du säker på att den är från 1981? ABB fanns inte då. Minimastern var en produkt från Bahco i Enköping, sedan Fläkt AB som gick upp i ABB.

Relativ enkelt operation. Materialkostnad 200-300 kr. Ska du göra detta så köp märkesgrejor ( ex. SKF), ej från Biltema o. liknande ställe.

"tjänar" - du sparar en del elförbrukning då nya system har bättre och elektroniskt styrda motorer.

Det finns passande ersättningssystem från Fläkt. Du hittar en del om du söker på nätet.

Tack @etompau!

Jag följde videon @Claes Sörmland lade upp och noterade följande delar.

Biltema låsringstång art.nr 12-170 fungerar, men det finns bättre. Låsningen som sitter där är troligen 8mm
På vänstra motorn sitter vad som verkar vara en temperatursensor, som man kan klämma åt på utsidan för att plocka lös.

Det är som natt och dag i skillnad, bara av att byta 4st kullager.

Kullagret heter SKF 2RS C3

• Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.