Jag har byggt ut ett gammalt 40-tals hus om ca 80m2 i ett plan med en tillbyggnad i vinkel och 1,5 plan, 120 m2 extra.
Den gamla delen är dåligt issolerad (tilläggs issolering är planerad om något år) och har vattenburen värme, samt en öppen spis med mekanisk värmedistribution.
Den nybyggda delen är synnerligen välissolerad och har vatenburen golvvärme samt ev några mindre vattenradioatorer på övervåningen.
Huset ligger i söderläge med en stor mängd fönster på södra gaveln. Värmekälla i det vattenburna värmesystemet kommer från vårt lokala fjärvärmenät (flis-eldning).

För att få ner temperaturen på övervåningen/loft samt i rummet med södergaveln (öppen planlösning) så överväger jag en mekanisk ventilationslösning.
Antingen mekanisk frånluft i nock (utöver kök & badrum) eller FTX.
Jag & frugan är lätt alergiska mot buller så en icke mekanisk ventilation vore trevligt.
Liljegrens självreglerande vlecoventiler verkar iofs vara en intressant lösning men jag har svårt att hitta bra lägen att placera dem på loftet och på söderfasaden.
Den öppna planlösningen gör att det lär krävas flera ventiler, bla uppe i nock för att få ett tillräckligt luftombyte.

För att minimera bullret så hade jag tänkt placera ev FTX agregat på vinden till den gamla husdelen.
Ljuddämpare direkt efter aggregatet på till och frånlufts rören, 160mm.
Utsugs don anslutet till högskåpet med ugn och micro i köket, badrum samt uppe i nocken på loftet.
Tillufts don i sovrumen samt 2 stycken i bjälklaget på var sida ut i det stora allrummet (söderläge).
Kåken ligger sjönära och då jag redan har vattenburen värme så kan det ev vara aktuellt att placera en
vattenburen kanalvärmare innan ftx-aggregatet för att på så sätt minska risken för fastfrysning av den roterande värmeväxlaren samt möjlighet att köra ventilationen även riktigt kalla dagar.


1. Skulle det räcka med Liljegrens självreglerande ventiler? Någon som har erfarenhet av dessa på nya hus av "passiv"-stuk?

2. Kan matos från ugn & mikro sätta igen FTX filterna?

3. Kan ljuddämparna bli en grogrund för kvalster mm. De verkar ju vara svåra att rengöra vid traditionell ventilations rengöring.

4. Räcker det med ljuddämpare direkt i anslutning till FTX-aggregatet eller skall man även satsa på dämpare i anslutning till till & frånluftsdonen?

5. Villka frekvenser upplever man som mest störande? låga, mellan eller höga frekvenser?

6. Har någon erfarenhet av att använda sig av flera olika typer av dämpare i serie för att få bättre dämpning över hela buller registret?
Tex köra en kort dämpare med tunn issolering följd av en lång dämpare med tjockare issolering.

7. Var placerar man bäst ev kanalvärmare? Är det över huvud taget nödvändigt? Eller blir det onödigt komplext & svårreglerat?

8. Finns det bra lösningar så att frånluften från utsug i nock, mm, inte värmer upp tilluften under varma sommardagar? Tex köra ett 2-vägs spjäll och vid viss temp trycka in den varma luften i FTX-kanalen avsedd för bypass luft från köksfläkten/immkanal.

9. Tipps på tyst och driftssäkert FTX aggregat, maximal verkningsgrad ej högsta prio.

10. Något annat man bör/kan tänka på, sjö-kyla, någon som testat?

Tack på förhand
/Johan.F
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.