*Provar detta inlĂ€gg igen*😊

Vi bor i en gammal villa 1,5vÄn med kÀllare (inkl krypgrund samt oisolerad vind) byggd i början pÄ 1900-talet. Huset gÄr pÄ sjÀlvdrag men vi upplever att det Àr kvavt pÄ ovanvÄningen sommartid. Vi har lite för högt markradon, ger oss vÀrden pÄ ca 250Beq pÄ beboeliga vÄningar. Huset vÀrms med direktverkande el + LLVP + vedeldning vintertid.

Har haft (1) ventilationsföretag över dÀr jag rekommenderades att installera friskluftsventiler i vÀggarna och flÀktar i bÀgge WC (har bara en gammal i badrummet) för att ge ett behagligare inomhusklimat och pÄ sÄ vis Àven ventilera bort radon. Detta skulle hamna pÄ ca 20-30kkr jÀmfört med FTX som skulle hamna pÄ 200-250kkr enl honom (dock verkar detta prisförslag lite overkill nÀr jag jÀmför online?).

Det enda som bekymrar mig Àr hur kallt det kommer bli vintertid med friskluftsventilerna, genom vÀrmeförluster genom dessa kanaler. PÄ bottenvÄningen sitter ju LLVP och dÀr eldar vi sÄ det blir nog Ok, dock kommer ovanvÄningen antagligen bli ordentligt kall?

Har ni nÄgra förslag pÄ vad som vore lÀmpligaste vÀgen framÄt? Enligt mig Àr FTX dyrast men kommer göra inomhusklimatet bÀttre, fÄ bort radon och sÀnka vÄra energikostnader.

Bifogar bilder pĂ„ vĂ„r planlösning🙂
 
  • Planritning av bottenvĂ„ningen i en Ă€ldre villa, inklusive garage, veranda, kök, vardagsrum, sovrum, WC och utemiljö. "LLVP" markerat i rött nĂ€ra trappan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av ovanvĂ„ningen i en gammal villa med tre sovrum, badrum, förĂ„d, och garderober.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ELantagonism ELantagonism skrev:
*Provar detta inlĂ€gg igen*😊

Vi bor i en gammal villa 1,5vÄn med kÀllare (inkl krypgrund samt oisolerad vind) byggd i början pÄ 1900-talet. Huset gÄr pÄ sjÀlvdrag men vi upplever att det Àr kvavt pÄ ovanvÄningen sommartid. Vi har lite för högt markradon, ger oss vÀrden pÄ ca 250Beq pÄ beboeliga vÄningar. Huset vÀrms med direktverkande el + LLVP + vedeldning vintertid.

Har haft (1) ventilationsföretag över dÀr jag rekommenderades att installera friskluftsventiler i vÀggarna och flÀktar i bÀgge WC (har bara en gammal i badrummet) för att ge ett behagligare inomhusklimat och pÄ sÄ vis Àven ventilera bort radon. Detta skulle hamna pÄ ca 20-30kkr jÀmfört med FTX som skulle hamna pÄ 200-250kkr enl honom (dock verkar detta prisförslag lite overkill nÀr jag jÀmför online?).

Det enda som bekymrar mig Àr hur kallt det kommer bli vintertid med friskluftsventilerna, genom vÀrmeförluster genom dessa kanaler. PÄ bottenvÄningen sitter ju LLVP och dÀr eldar vi sÄ det blir nog Ok, dock kommer ovanvÄningen antagligen bli ordentligt kall?

Har ni nÄgra förslag pÄ vad som vore lÀmpligaste vÀgen framÄt? Enligt mig Àr FTX dyrast men kommer göra inomhusklimatet bÀttre, fÄ bort radon och sÀnka vÄra energikostnader.

Bifogar bilder pĂ„ vĂ„r planlösning🙂
FTX komemr sannolikt sÀnka energikostnaderna vintertid.

Ett problem med sjÀvdrag Àr ju att det ibland kan vara lite för effektivt. MEN det gÄr ju alltid att stÀnga igen ventilerna lite vintertid ocksÄ :)
Nackdelen Àr att man kanske mÄste fixa det manuellt, och sen komemr det aldrig bli lika effektivt som FTX heller: Men Det Àr ju ocksÄ en prisskilnnad pÄ ca 200 000 kr
 
Återbetalningstiden pĂ„ FTX Ă€r ganska lĂ„ng, men det ger Ă„ andra sidan ett vĂ€ldigt mycket trevligare inomhusklimat.

Om du vill spara pengar sÄ skulle jag sÀga att det kanske kostar nÄgonstans i storleksordningen 60k att dra det sjÀlv. Det Àr vÀldigt enkelt, vem som helst kan göra det utan nÄgra förkunskaper, men det tar tid.

SÄ det handlar lite om hur mycket tid du vill lÀgga pÄ det.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
200-250k Àr förövrigt en rimlig siffra. Det Àr ungefÀr sÄ mycket du skulle fÄ betala för det om du lÀt nÄgon ta hand om det.
 
T
För att ett FTX-system ska fungera bra behöver huset vara tÀtt och det Àr tveksamt om ert Àr det... men det kanske ingÄr i 250' att lösa det.

FrÄgan Àr om inte en ordentligare ventilation kommer att lösa att kÀnns instÀngt och med friskluftsventiler sÄ fÄr ni in luft motsvarande vad som sugs ut. Luft vÀrms upp fort sÄ lite extra kommer det att kosta i uppvÀrmning men det Àr inga katastrofsiffror... och ni har rÀtt mycket mellanskillnad frÄn 30-40' till 200-250' som kan tÀcka den extra kostnaden.

Ang radonet sÄ bör det hanteras innan det kommer in i huset men dÄ Àr det radonsug under plattan och det kostar en del. 250 Beq Àr lite över grÀnsen för nybygge som för bara nÄgra Är sedan var 400 sÄ jag skulle inte vara för orolig för det men det kommer att minska med flÀktar.

Den största risken med radon Àr i kombination med rökning men dÄ ocksÄ i kombination med höga vÀrden - över 1000 - sÄ kolla lite pÄ den faktiska risken innan ni vÀljer att lÀgga stora pengar pÄ sanering utöver ventilation.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.