Är på väg in i FTX projekt och har läst många bra inlägg här. Håller på att ta in offerter, men vill gärna kontrollera gubbarnas påståenden mot andras erfarenheter.

Behöver kanske köra 60l/s (0,7 oms/h) pga markradonsituation och lite väggradon.

Funkar Heru 100S EC (tror max ligger på 90l/s) - eller ska man välja en större apparat?
Swegon Casa R5-H (tror max ligger på 120 l/s)?
Enervent LTR-3?

Dånar apparaterna när man närmar sig maxvärdena? Kan man lita på maxvärdena?
Det här med manöverenheter - spelar det någon roll? Östbergs ser lite B ut i jämförelse med lite ytligare flashigare varianter från tex Swegon. Jag tänker att man vill kanske se om ett larm gått igång på ett smidigt sätt.

Har lite markradon och funderar på om tryckgivare i Heru kan vara något - man får ett konstant flöde om jag fattar det rätt, men anpassar sig flödet efter tryckändringar i och utanför huset? Någon med erfarenheter? Vill ju ha maxad kontroll över undertrycket när det gäller markradon om jag fattat det rätt. (https://www.soliduct.se/tryckgivar-kit-dtl-heru/p-2700.htm)
Tror det finns något motsvarande hos Enervent också. Eller är det överdrivet med tryckgivare? Man kanske bara ska göra det lätt för sig.
 
Kan svara mig själv lite =)

Det här med tryckgivare m.m. verkar inte göra bu eller bä enligt kunnig gubbe.

Aggregatet ska bara snurra på, och det måste inte vara F7 filter standard - är det skillnad mellan t.ex. F7 och F5 i pris? Skiljer det sig åt mellan märkena med filter?

Nu återstår bara att välja ett aggregat, tyst och billigt i drift. Kikade hos energimyndigheten - deras test var väl från 2011 - vet inte om det är relevant även idag. Det är lite andra aggregat från resp. märke jag tittar på också.

När man jämför elförbrukning på sidorna så landar åtminstone Enervent LTR-3 och Heru 100S EC nära varandra vid liknande tryck - kanske ligger Enervent lite högre.
 
Redigerat:
F5 kostar lite mindre. Du kan köra F7 på tilluft och F5 på frånluft om du känner för det. Att köra F7 på frånluften är rejäl resursslöseri då F5 räcker gott till att hålla aggregatet rent. Värt att tänka på är att energiåtgången att köra anläggningen med F7 blir högre än att köra med F5.

Ja aggregaten dånar mera ju närmare maxgränsen du kommer. Det mesta beror ju på plånbok såklart. Ett Heru 130 kommer att gå på lägre varvtal vid ditt luftflöden än ett Heru100. Är det värt tusenlapparna? Det kan man nog bara besvara i efterhand och beror lite på hur långt ifrån sovrum aggregatet monteras på vinden, ljuddämpare m.m..
 
Gött!


Vågar kanske köra F5-filter på både till- och frånluft efter en tid, om det inte medför mer smuts och skit i själva aggregatet, det är snarare pollen än avgaser som letar sig in. Originalfilterpriser verkar vara lite dyra - finns det billigare pålitliga alternativ (det verkar vara en följetgång i flera forum, men svårt få ut något)? Om F7 originalfilter är standard på Heru - gäller garantier om jag kör F5 filter som är original istället?

Det blir nog lite avgörande kommande två veckorna. Kanske blir en Heru 130S (lite oklart om ska köra med tryckgivare ändå, 3000kr är att ta i för det konstanta flödet). Även om det lutar åt att köra på 50- 60l/s, så kan det vara bra med marginal - 1 oms/h = 90 l/s - om radonnivåer ska ned ytterligare eller vi inreder kallvind. En gubbe som var här fick jag förtroende för, han varnade för det här med ljudnivåer. Det verkar som att vi kan behålla stora delar av befintliga rör till F-systemet också enligt samma gubbe.

Kommer inte att pilla med hemma-borta-lägen eller annat, mössen får fräsch luft när vi är borta. Bara den där fjärrkontrollen blinkar lite när filter ska bytas.

Kanske har jag satt mig in i det här lite i överkant, utan att ändå verkligen förstå något =)
Börjar ändå få pusselbitar på plats. Känns bra med val av radonåtgärd som lyfter innemiljön i huset, även om granne med samma radonproblem fått andra råd än jag. Vi får utvärdera nästa vinter - det blir ju skit i dubbel bemärkelse om jag gör fel nu =)
 
Jag har Heru 130 och byter mina filter på våren och för pollen mm. Byter även i början av vintern till lite billigare variant. Har även ett grovt polis filter installerat innan aggregatet.
 
Efter min konvertering från F till FTX så sänkte jag mitt årsmedelvärde från 450bq till 50bq (markradon). Nu är det ju inte säkert att FTX är en universallösning mot radon. En FTXlösning är ju betydligt mycket dyrare än en lösning med radonsug till exempel. Värt att tänka på. Om du eller familjen är känslig mot ljud så kan det vara bra att titta på ett aggregat som kan leverera dubbelt så stort luftflöde än behovet. Och flexljuddämpare vid don för att minimera överhörning mellan rum via kanalsystem och minimera ljud av luftrörelser & aggregatljud.
 
Jo, ligger kanske närmare Heru 130S än 100S då. Prishoppet där är nog inte jättestort.

FTX vs Radonsug: Blåbetongen spökar också med okänt bidrag - det verkar som att sådana bidrag inte riktigt går att uppskatta, kan vara mellan 80-200Bq (???) beroende på ventilation m.m.. Skulle vi köra en radonsug så får vi renovera vårt F-system för kanske 3000kr och ta upp friskluftsventiler som ska vara öppna året runt. Till det kommer radonsugsinstallation som ska lyckas och som inte tillför komforten något (och knappt hälsan heller). Har inte tagit in offerter på en sådan installation, efter ROT landar det kanske på 10000-15000 + aggregat för 15000? Totalt ligger jag då kring 28000-33000 med F-ventilationsrenovering, budgeterar FTX till ungefär 50000kr-60000kr.

Men man ska inte döma ut något på förhand. Har läst kritiska FTX-artiklar om misslyckade saneringar, där radonsug lovordas.
 
Satte in en Heru 100S EC för snart tre år sedan nu och den har fungerat klockrent än så länge.
Låg strax över gränsvärdena på radon (mark och lite från väggarna) och efter installationen var värdena nästan obefintliga.
Flödet ligger på 60l/s och det är i princip omöjligt att höra själva aggregatet, drar man på lite extra varvtal så är det snarare luftturbulensen från till/frånluftdonen som hörs.
Jag var också lite orolig för ljudet innan så vi satte in en extra dämpare på tilluften (totalt tre).
Tror vi hamnade på 46k för allt material plus ett par timmar för en tekniker som justerade in allt, installationen gjorde vi själva.
Filter har jag köpt billiga F7 från nätet :)
 
Tack för erfarenheten fonzeka!

Om 100S EC körs på typ 90 l/s eller upp mot 120 l/s? Överbelastar man det då?

Mvh
Ulff
 
Det beror nog på hur rörsystemet ser ut, kanske går att räkna fram men det är inget jag har koll på.
Kikade på min dosa nu och ser att den kör tilluftsfläkten på 64% (ca 2240rpm) och frånluft på 60% (2120rpm).
På sommarkvällarna brukar jag köra fläktarna nån timme i "forcering" för att vädra ur all varmluft ur huset, då går fläktarna upp i 85/80%.
Vet inte hur många liter den trycker genom då men det blir då ett jävla flås ur ventilerna.
 
Fick offert på material. 25000kr - tilluft ska dras från vind till fyra sovrum vån 2 och ett vardagsrum vån 1... Sen ska det till två huvar på tak. Befintliga frånluftskanaler behålls, dessa mynnar ut på vind i gammalt frånluftsaggregat. Känns bra ta in fler offerter, summan kändes hög.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.