Jag har FTX ventilation i vårat 2 våningshus. Ett system air VSR500.
Vi har frånluftskanal i köket, men är ett par meter ifrån spisen.

Problemet vi har är att köksfläkten inte suger tillräckligt bra (kolfilter och ej kopplat till FTX). Så det blir väldigt rökigt inne så fort vi lagar mat.

Har försökt dra på "vädring" programmet på FTX systemet, men den är inställd då på 100 % tilluft och 78 % frånluft.

Ska jag ställa om det till mer frånluft istället för tilluft och isf hur mycket i procent mot varandra?

Tack på förhand.

Har du alltså ingen kanal som leder matos direkt ut ur huset?

Låter som en ganska dålig lösning sett till att ventilera ut matos. Kör du forcering på FTX vid matlagning kommer en större del av av matoset dras ut i köket istället för genom kolfiltret vilket sannolikt fungerar lika dåligt eller ännu sämre.

Tveksam att det går att göra så mycket åt saken utan att bygga om ventilationen.

ARJU ARJU skrev:

Låter som en ganska dålig lösning sett till att ventilera ut matos. Kör du forcering på FTX vid matlagning kommer en större del av av matoset dras ut i köket istället för genom kolfiltret vilket sannolikt fungerar lika dåligt eller ännu sämre.

Tveksam att det går att göra så mycket åt saken utan att bygga om ventilationen.
Jo jag har en kanal i köket som leder bort men den är inte kopplad till själva köksfläkten eftersom den är med kolfilter.

ARJU ARJU skrev:

Det är därför jag behöver hjälp med vilken inställning jag ska ha i mitt FTX aggregat helt enkelt :) Om jag ska köra så lite frånluft som möjligt och mer tilluft, eller låta den gå på 10 % på båda som är lägsta under tiden jag lagar mat?

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
L Liibo11 skrev:
Ska jag ställa om det till mer frånluft istället för tilluft och isf hur mycket i procent mot varandra?
Procenten säger inte mycket om flödet eftersom du inte har identiska tryckfall på tilluft och frånluft. Det är alltså inte så att samma procent motsvarar samma flöde. Så ingen kan ge dig ett svar på den frågan.

Men du har alltså en kolfilterfläkt som skickar ut luften i köket igen? Då borde den inte påverkas av om det är över- eller undertryck i huset.
Vad händer om du slår av den vanliga ventilationen helt? Om du öppnar ett fönster i ett annat rum på glänt? Märker du någon skillnad då?

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Procenten säger inte mycket om flödet eftersom du inte har identiska tryckfall på tilluft och frånluft. Det är alltså inte så att samma procent motsvarar samma flöde. Så ingen kan ge dig ett svar på den frågan.

Men du har alltså en kolfilterfläkt som skickar ut luften i köket igen? Då borde den inte påverkas av om det är över- eller undertryck i huset.
Vad händer om du slår av den vanliga ventilationen helt? Om du öppnar ett fönster i ett annat rum på glänt? Märker du någon skillnad då?
Tack för hjälpen.

Jag testade stänga ner ventilationen till minmum 10 % på frånluften och 30 % på tilluften, och då går det iaf mycket bättre och blir inte så rökfyllt utan köksfläkten tar upp mycket mer.

Ja precis den suger upp luften ovanför spisen och sen sprutar ut luften igen.

Men när jag haft vanligt blås på FTX systemet, så har den inte kunnat tagit upp så mycket av röken, för känns som det fortsatt runt i huset mot frånluftskanalerna.

B Byggarmike skrev:
du behöver en tryckvakt på spiroröret från köksfläkten som sänder en signal till ditt aggregat att köksfläkten är på.
Då ska aggregatet sänka frånluften samt öka tilluften för att få ut så mycket flöde ur köksfläkten som möjligt utan att skapa ett undertryck.

köp

[länk]
Men köksfläkten jag har varken tillför eller suger ur luft ur huset.

Den tar ju bara in luften och renar via kolfiltret, och sedan skickar ut luften igen.
Behöver man fortfarande en sådan här då?

L Liibo11 skrev:
Men köksfläkten jag har varken tillför eller suger ur luft ur huset.

Den tar ju bara in luften och renar via kolfiltret, och sedan skickar ut luften igen.
Behöver man fortfarande en sådan här då?
nej om luften från köksfläkten skickar tillbaka luften i huset så blir det inget undertryck. Sen kan jag personligen tycka att inte ha ett separat spirorör ut via köksfläkten är vansinne, men det är ju min personliga åsikt.

Vad jag vet ska du ha ett övertryck i systemet, alltså alltid mer från än tilluft. Kolla vad som är standard för ditt aggregat i rek i instruktionsboken.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad jag vet ska du ha ett övertryck i systemet, alltså alltid mer från än tilluft. Kolla vad som är standard för ditt aggregat i rek i instruktionsboken.
du menar väl tvärt om? man vill väl ha ett litet undertryck för att inte trycka ut varm luft i små läckande springor/öppningar så det bildas kondens(kondens=mögel)

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
B Byggarmike skrev:
du menar väl tvärt om? man vill väl ha ett litet undertryck för att inte trycka ut varm luft i små läckande springor/öppningar så det bildas kondens(kondens=mögel)
Oj, jag tänkte rätt men skrev fel. Du har alltså rätt.

• Gilla
Byggarmike
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.