3 103 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Fryser eller fryser inte ! Det är Frågan!
Hej
Kommer ha ett garage med verkstad. Ytong 365 ytterväggar. Tak 400 mm isolering. Platta 400 med 300 isolering.
garageportarna har U 1.0. Garaget har bara ytterväg mot 3 sidor, 4 sidan är 365 ytong för insidan av huset.
Till frågan.
Jag kommer ha 1 vask i verkstan där rören gjuts in i plattan och rören ifrån luftpumpen borras genom vägg sen dras upp i insidan av garaget in till undertaket ut till vattenpumpen.
Kommer någon av dessa rör frysa? eller måste jag ha värme där?
Det kommer vara självdrag i ytorna.
Kommer ha ett garage med verkstad. Ytong 365 ytterväggar. Tak 400 mm isolering. Platta 400 med 300 isolering.
garageportarna har U 1.0. Garaget har bara ytterväg mot 3 sidor, 4 sidan är 365 ytong för insidan av huset.
Till frågan.
Jag kommer ha 1 vask i verkstan där rören gjuts in i plattan och rören ifrån luftpumpen borras genom vägg sen dras upp i insidan av garaget in till undertaket ut till vattenpumpen.
Kommer någon av dessa rör frysa? eller måste jag ha värme där?
Det kommer vara självdrag i ytorna.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om garaget ligger i södra delen av landet kommer där säkert att vara plusgrader inomhus året runt utan värmekälla. Jag kan bara jämföra med min stenkällare med metertjocka granitväggar. Där är aldrig minusgrader, som lägst minst +5. Om avloppet går igenom plattan ner till nära frostfritt djup kommer det inte heller att frysa. (Avlopp kan ligga 30-40 cm högre än vattenledningar) Ditt resonemang om luftpumpen och vattenpumpen förstår jag inte.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag funderade lite på det som Oldboy tar upp, innan jag formulerade mitt svar, dvs avsaknaden av en värmekälla. Min tanke var att bristen på markvärme skulle kunna kompenseras genom den isolerade plattans värmekapacitet. Vid långvarig kyla kanske det inte räcker, så en frostvakt är nog en klok investering.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det tror jag inte. En frostvakt drar bara el när det behövs.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Saknar tyvärr relevant erfarenhet för att bedöma det.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Finns det termostater som går ner till nollan?
Alla jag sett (vanliga radiatorer, både vattenburna och elvärmda) brukar inte gå lägre än till ca +5C. Misstänker att det är en säkerhetsmarginal, särskilt då för vattenburna system, eftersom frost är väldigt dåligt för vattenburet.
Min erfarenhet med ouppvärmda utrymmen är att under vintern (Skåne) så ligger temp inne oftast precis runt nollan. Dvs vid kallare väder under några dagar (ner mot -10C under nätterna och några minus på dagtid) så blir det ngn minusgrad inne. Övrig normal slaskvinter så är det strax över nollan.
Dvs termostat med minimiläge +5C skulle nog hålla just runt +5C, och alltså ge konstant minimivärme.
Nu gissar jag att den energi som krävs inte blir särskilt stor, men ändå.
Alla jag sett (vanliga radiatorer, både vattenburna och elvärmda) brukar inte gå lägre än till ca +5C. Misstänker att det är en säkerhetsmarginal, särskilt då för vattenburna system, eftersom frost är väldigt dåligt för vattenburet.
Min erfarenhet med ouppvärmda utrymmen är att under vintern (Skåne) så ligger temp inne oftast precis runt nollan. Dvs vid kallare väder under några dagar (ner mot -10C under nätterna och några minus på dagtid) så blir det ngn minusgrad inne. Övrig normal slaskvinter så är det strax över nollan.
Dvs termostat med minimiläge +5C skulle nog hålla just runt +5C, och alltså ge konstant minimivärme.
Nu gissar jag att den energi som krävs inte blir särskilt stor, men ändå.