826 läst · 4 svar
826 läst
4 svar
Frys pendlar i temperatur (kombinerad kyl/frys)
Köpte nyligen en begagnad kyl/frys av märket Bosch. Modell: kgv36vw23e/1 Den är tillverkad 2017.
Kylen håller jämn temperatur men frysen pendlar väldigt mycket tycker jag. Går ungefär mellan -13 och -24 i ganska jämna intervaller. Har satt in en utetermometer som visar en ganska jämn kurva mellan dessa temperaturer. Har testat samma termometer i min gamla fristående Elektrolux extrafrys och där håller sig temperaturen ganska jämn, endast någon grad upp och ner.
Min fråga är om detta beteende är normalt för denna typen av kombinerade kyl/frys med endast en gemensam kompressor eller om det är något fel. Uppskattar gärna tips om det finns något jag kan göra åt saken.
Personligen tycker jag det känns lite märkligt med så stor diff. Om man nu rekommenderar att det ska vara -18 i en frys så borde inte temperaturen gå under enligt min mening. Det borde försämra hållbarheten. Notera att jag har noll koll och bara spekulerar 😀
Kylen håller jämn temperatur men frysen pendlar väldigt mycket tycker jag. Går ungefär mellan -13 och -24 i ganska jämna intervaller. Har satt in en utetermometer som visar en ganska jämn kurva mellan dessa temperaturer. Har testat samma termometer i min gamla fristående Elektrolux extrafrys och där håller sig temperaturen ganska jämn, endast någon grad upp och ner.
Min fråga är om detta beteende är normalt för denna typen av kombinerade kyl/frys med endast en gemensam kompressor eller om det är något fel. Uppskattar gärna tips om det finns något jag kan göra åt saken.
Personligen tycker jag det känns lite märkligt med så stor diff. Om man nu rekommenderar att det ska vara -18 i en frys så borde inte temperaturen gå under enligt min mening. Det borde försämra hållbarheten. Notera att jag har noll koll och bara spekulerar 😀
denna modellen har en kompressor utan ventil och därför bara styrning i kylenT twp skrev:Köpte nyligen en begagnad kyl/frys av märket Bosch. Modell: kgv36vw23e/1 Den är tillverkad 2017.
om kylen inte behöver kyla så får inte heller frysen någon
oftast beror detta på att omgivningstemperaturen är lägre än 16C
Tack för svar.electroluxaren skrev:
Omgivningstemp är 18-21° så borde inte vara ett problem. Vet du om det är normalt/ok med den typen av diff som jag beskriver?
då tycker jag att den diffar för mycket men som jag skrev det hänger på kylen, om den är jämn så följer bara frysen med så att säga.T twp skrev:
troligtvis ett konstruktionsfel dvs modell typiskt, då frysen får kylan först oftast brukar frysarna med denna tekniska lösningen bli mycket kalla.
denna typ med bara kylreglering är vad man kallar en instegsmodell dvs enklast tänkbara, då kan man nog inte förvänta sig mer
Ok, tack!electroluxaren skrev:då tycker jag att den diffar för mycket men som jag skrev det hänger på kylen, om den är jämn så följer bara frysen med så att säga.
troligtvis ett konstruktionsfel dvs modell typiskt, då frysen får kylan först oftast brukar frysarna med denna tekniska lösningen bli mycket kalla.
denna typ med bara kylreglering är vad man kallar en instegsmodell dvs enklast tänkbara, då kan man nog inte förvänta sig mer
Får se om andra har liknande erfarenhet/problem. Känns som att det borde påverka båda förbrukning och hållbarhet negativt men kanske främst hållbarhet.