Hej!
Jag har en Cylinda frysbox som är inredd med delar från en äldre läskautomat (en sån med skenor och myntverk etc inuti. Nu till jul har jag behov av extra kylförvaring och tänkte använda boxens nedre del (under flaskorna), så jag börjar fundera på om det är en bra ide att byta termostat för att få en jämnare temp då temperaturen idag pendlar mellan ca 2 grader upp till 9 grader och jag skulle vilja ha lite jämnare temp.
De termostater jag kan hitta verkar vare med automatiskt avfrostning, jag tror att min "frys"/kylinte har den funktionen. Kan man använda en sån termostat i alla fall? Vad skiljer en termostat utan avfrostningsfunktion kontra en med?
Här är den termostat jag hittat https://www.reservex.se/artiklar.asp?id=4097
Jag har en Cylinda frysbox som är inredd med delar från en äldre läskautomat (en sån med skenor och myntverk etc inuti. Nu till jul har jag behov av extra kylförvaring och tänkte använda boxens nedre del (under flaskorna), så jag börjar fundera på om det är en bra ide att byta termostat för att få en jämnare temp då temperaturen idag pendlar mellan ca 2 grader upp till 9 grader och jag skulle vilja ha lite jämnare temp.
De termostater jag kan hitta verkar vare med automatiskt avfrostning, jag tror att min "frys"/kylinte har den funktionen. Kan man använda en sån termostat i alla fall? Vad skiljer en termostat utan avfrostningsfunktion kontra en med?
Här är den termostat jag hittat https://www.reservex.se/artiklar.asp?id=4097
stor skilnad på termostaterK Klakorp skrev:Hej!
Här är den termostat jag hittat [länk]
har du en drickakyl med fläktförångning skall du sätta en service7á
Aha, det föklarar saken!
Det är inte jag som gjort manövern med att konvertera till ky, det var gjort när jag kom över den
Däremot hade jag en äldre läskautomat innan av liknande modell och den hade föregångaren inuti och en fläkt vid den.
Men då antar jag att det inte går att göra nåt enkelt för att få en jämnare temp i denna....
Det är inte jag som gjort manövern med att konvertera till ky, det var gjort när jag kom över den
Däremot hade jag en äldre läskautomat innan av liknande modell och den hade föregångaren inuti och en fläkt vid den.
Men då antar jag att det inte går att göra nåt enkelt för att få en jämnare temp i denna....
nej för att kompressorn är för storK Klakorp skrev:Aha, det föklarar saken!
precis där har du skillnadenA Alexn72 skrev:
du kan mäta i utrymmets vägg som frysboxens termostat gör
eller på förångarplattan som de flesta moderna gör
eller som proffsskåpen och drickakylarna gör i luften
kompressorn går till termostaten slår i från
olika termostater beroende på applikation har olika till och frånslagsintervaller fast de i applikationen alla skall hålla +5C.
har du för stort kylsystem och kompressor samt en gas med lägre förångningstemperatur så blir det jävligt kall snabbt men bara på en liten bit innan termostaten slår ifrån, sen slår den till på rätt temperatur brukar
vara runt +7C.
en termostat som i en kyl sitter på förångaren slår ifrån vid ca -16C
du skulle kunna sätta i en service7á löst i luften i boxen och kalibrera med att flytta runt den i höjd och djup för att kunna hitta den optimala temperaturen eller /och slänga i en fläkt som sprider kylan jämnare