Måste få klar köksluckorna nån gång, och jag hade problem med att det blommat fram lite gula fläckar på vissa så när sambon åkte in för att hämta ut mer så istället för den vi hade, grundfärg för snickerier (glömt namnet), så fick jag Interior Stop Primer (Flugger). Fy vilken SKITsmörja den är.

Är som att måla ut lim+slimer-smörja som torkar på 1 sek och blir tjock gegga och "smulor". Målade 1 lucka och den är förstörd, all vår arbete med att slipa ner spackla och fin platt yta (tog bort 10 lager gammal färg) och nu är det helt åt fanders nästan värre än det var innan vi började jobba bort allt.

Är tvungen att ha Flugger pga att vi får det rekvisition från hyresvärden.

Vanliga grundfärgen innan var illa nog också, hade samma problem fast i mindre skala.

Burken stod det bara polska och liknande språk på. Inte lätt läsa. Läste online, inte mycket info. Rengöra med kallt vatten var det sambon sa (de berättade det för honom). Men nej inte fan gick färgen borta, förstörde min dyra pensel som vi köpte separat (fick inte det genom rekvisitionen, fick bara en värdelös skitpensel). Jag frågade om de kunde hjälpa mig med att ge tips på vilken kemi jag ska köra med för att få väck färg. Jag har en massa olika hemma men vil inte riktigt experimentera i onödan så att säga. De föreslog att köpa en annan av deras produkt. :( Resursslöseri.

Så, nu har jag fått det här ur mig. Men fy vad det suger att sanda ner igen. Och att ha slösat pengar på limslimesmörjan då han köpte den separat.

Förr i tiden var det lättare att måla.. Visserligen måste man ha lacknafta men färgen flyter fint ut, blir jämnare, går ner finare, blir hårdare.

Undrar om jag kan "rädda" pengaslöseriet genom att spä ut med vatten. De sa nej går inte spä ut, men den är vattenbaserad så visst borde det gå.. Eller ska vi gå tillbaka till den gamla grundfärgen och måla på flera lager, verkar kanske stoppa "blomningen".
 
Det måste vara något fel på din färg. Jag har målat mycket med Interior Stop Primer med bra resultat. Instruktioner på svenska har funnits på alla burkar jag använt.
 
"... tjock gegga och "smulor"." Innebär att det antingen är fel på färgen, att den underliggande färgen inte har torkat, eller att den nya färgen inte är kompatibel med den gamla. Kan även orsakas av tvättprodukter, t.ex. målartvätt som "inte behöver eftersköljas", men det verkar inte aktuellt i ditt fall. Jag har mina preferenser när det kommer till färgval, men flugger kan inte vara så totalkefft att deras färger inte går att måla med. Hör av dig till butiken och be att de åtminstone ersätter sandpapper och ny grundfärg.

Jag kan säga att det är precis lika svårt att måla idag som det var förr i tiden, och det är sällan yrkesmålare klagar på finishen de får med vattenburna produkter. :D
 
Ah ok.

Jag har mest problem med att om man målar tunt så torkar det för fort och blir till smul om man försöker efterdra släta till ytan, och målar man tjockt så torkar det också fort och det torkar till märkbara nivåskillnader. Med normala grundfärgen flyter färgen ut lite bättre så det ser bra ut, men med den här ser det ut som att man målar med oljefärg på konstduk, man får struktur med färgen.

Jag vet att jag inte är någon proffs alls men den här tog priset.

Ni som målar med bra resultat, målade ni på väggar för att spärra eller målade ni på snickeri typ köksluckor?
På vägg skulle det nog gå bättre om man rollar på.

Och japp det står inte på svenska på burken. Inte någon nordisk språk, tyska eller engelska heller.
 
Och någon som vet vilken kemikalie man kan använda får att få väck färgfläckar på pensel, torkade t.ex. golv eller liknande?
 
Jag har slutat handla på Flugger. Lagom roligt att få blödningar i kvistar trots att jag målat minst tre gånger med deras kvistlack, och lagom roligt o ha mögel på all färg utomhus. När jag målar med deras inomhusfärg blir det randigt trots finaste kvalitet på penslar, färgen blir inte slät.
 
ichigo skrev:
Och någon som vet vilken kemikalie man kan använda får att få väck färgfläckar på pensel, torkade t.ex. golv eller liknande?
Om det är vattenlöslig färg kan du göra rent i T-röd (etanol).
 
För en amatör som är van vid lacknaftaburen färg är det en lärprocess att börja måla med vattenburen. Jag gick genom en del misslyckanden först. Framförallt har man väldigt kort tid på sig att "dutta" eller efterstryka i färgen, högst någon minut. Rör man färgen efter det kommer det att smula och bli ojämnt. Förutom det har man, åtminstone enligt min subjektiva erfarenhet, ett mindre intervall där färgen flyter ut precis lagom mycket. Lacknaftafärg flyter ut bra även om man målar tunt, men vattenburen färg måste målas med en viss tjocklek för att flyta ut så man undviker synliga penseldrag.

Både lacknaftaburen och vattenburen färg rinner om man lägger på för mycket.
 
Ok tack.

Synd att Flugger är dålig, vi är tvungen pga rekvisition, spara pengar. ;) men men.

När jag hade vanliga grundfärgen så spädde jag ut det med vatten i slutet, trots att de sa nej till det och då gick det bättre att måla, det blir bättre helt enkelt.

Detta här är också vattenbaserat. Etanol, det är väl sprit det? Jag har försökt med Isopropanol (teknisk sprit, jag använder det till att rengöra akrylpensel hobbyfärg och att späda ut airbrushfärg med på den tiden då jag hade fungerade + plats att måla med) men det bet inte alls. :(

Har tyvärr också fått fläck på klinkergolvet i badrummet, ajaj syns mycket tydligt på grafitgrå klinker. Jeje dumma mode med mörk solid golv, allt märks!

visserligen är det ju bök med icke vattenbaserat då man måste rengöra all tråg, verktyg mfl med skit som man måste spara i burk o slänga i miljöstation, inte lätt heller och inte roligt få på händerna heller. Så allt har sina fördelar och nackdelar. Dock, den här Interior Stop Primer är extra dålig, så planen är helt enkelt att gå tillbaka till vanliga grunddfärgen igen. Håller på att försöka slipa ner texturen på luckan, vilket är trist då jag just avskyr delen med slipning då jag tyvärr har issues med slipdamm. (ja jag är en sådan där med bokstäver)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.