1 728 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Frostvakt i vattenkran/ vattenutkastar
Hej, jag har dragit in vatten i mitt stall. Pem slangen är nergrävd på ca 2m djup, jag kommer montera värmekabel hela vägen och så nära vattenkranen i stallet som möjligt, men hur frostsäkrar jag sista biten? Går ju att gå ut med värmekabel nära kranen, men kranen är ju ändå inte skyddad då.
Finns det några lösningar på detta bästa hade ju varit med eluppvärmd kran oxå men hittar inget sådant.
Mvh Linnea
Finns det några lösningar på detta bästa hade ju varit med eluppvärmd kran oxå men hittar inget sådant.
Mvh Linnea
Inre delen av en självtömmande vattenutkastare behöver vara i frostfritt utrymme. Vi har löst detta i vårt stall och i vårt fårhus, så att vattenutkastaren sitter monterad inuti en "låda" av råspont som är isolerad med fem cm frigolit.L Linnea Johansson2 skrev:Hej, jag har dragit in vatten i mitt stall. Pem slangen är nergrävd på ca 2m djup, jag kommer montera värmekabel hela vägen och så nära vattenkranen i stallet som möjligt, men hur frostsäkrar jag sista biten? Går ju att gå ut med värmekabel nära kranen, men kranen är ju ändå inte skyddad då.
Mvh Linnea
Eftersom utrymmet för vattenutkastaren inne i lådan är så litet som det är praktiskt möjligt, så räcker spillvärmen från från värmekabeln för att hålla vattenutkastaren frostfri, åtminstone har det fungerat hos oss i över tio år. Vi har flera veckor med -10 till -20 dygnet runt varje vinter.
Men vill man kan man komplettera med en frostvakt (håll koll på IP-klassningen!) att montera i lådan, eller, kanske säkrare i ett stall, en 24 volts värmekabel som lindas runt vattenutkastarens inre rör/anslutningen till PEM-slangen.
24 volts värmekabeln kräver ett eluttag och en transformator, samma som till en elvärmd hink/värmebalja/Thermobar/elvattenkopp.
Några exempel:
https://www.bole.se/varmekabel-suevia-2-0-m-24-v
https://www.bole.se/varmekabel-kima-24v
https://www.p-lindberg.se/varor/lantbruksdjur-och-stall/frostfritt-i-stallet/varmekabel-24-v
Suevia kabeln är väldigt mjuk, och lätt att linda runt rördelar som behöver skyddas. Fäst med t.ex. eltejp eller med självhäftande isoleringstejp.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Tusen tack för smarta ideen blir att göra nånting sånt.S skogaliten skrev:Inre delen av en självtömmande vattenutkastare behöver vara i frostfritt utrymme. Vi har löst detta i vårt stall och i vårt fårhus, så att vattenutkastaren sitter monterad inuti en "låda" av råspont som är isolerad med fem cm frigolit.
Eftersom utrymmet för vattenutkastaren inne i lådan är så litet som det är praktiskt möjligt, så räcker spillvärmen från från värmekabeln för att hålla vattenutkastaren frostfri, åtminstone har det fungerat hos oss i över tio år. Vi har flera veckor med -10 till -20 dygnet runt varje vinter.
Men vill man kan man komplettera med en frostvakt (håll koll på IP-klassningen!) att montera i lådan, eller, kanske säkrare i ett stall, en 24 volts värmekabel som lindas runt vattenutkastarens inre rör/anslutningen till PEM-slangen.
24 volts värmekabeln kräver ett eluttag och en transformator, samma som till en elvärmd hink/värmebalja/Thermobar/elvattenkopp.
Några exempel:
[länk]
[länk]
[länk]
Suevia kabeln är väldigt mjuk, och lätt att linda runt rördelar som behöver skyddas. Fäst med t.ex. eltejp eller med självhäftande isoleringstejp.
Tack mvh
Produkter som diskuteras i tråden