Hej!

Nybliven medlem men har haft byggahus som inspirationsskälla och sakkunnig under flera års renovering av ett torp. Hittar dock ingen tråd med riktigt samma problem.

Familjen har precis blivit med första huset och det känns fantastiskt på alla sätt. Dock visade besiktningen av huset på en hel del som behöver åtgärdas. Bland det första med, vad jag kan värdera, störst behov av åtgärd är husets södra tegelfasad. Här ser fogarna ut som "kom och hjälp mig att dö" och teglet har bland annat släppt ovanför fönstren.

Största problemet är dock väggen intill garaget där fogen frostsprängts och "puttat ut" nedre delen av väggen några centimeter. Grunden till problemet är en läckande felkonstruerad ful-koppling
mellan garagets hängränna och husets stuprör. Garagets tak lutar in mot huset vilket även det är en felkonstruktion som kommer åtgärdas till sommaren.

Bild 1 (5).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu till frågan. Största och svåraste problemet tror jag är frostsprängningen. För att "räta upp" det frostsprängda området antar jag att jag inte bara kan börja plocka bort och mura dit stenarna igen eller? Funderar på om man kan fästa en kraftigare regel som löper längs hela fasadens höjd på de "friska" områdena på väggen och sen börja montera ned problemområdet?
12674555_10154016931361869_1549031205_n.jpg
Skapa konto

Bild 2 (5).jpg
Skapa konto

För övrigt tänkte jag fräsa ur alla väggens fogar med en vinkelslip och detta kitet från harald nyborg. Tänkte även byta ut rostig armering ovanför fönstren och byta till rostfri. Har också tolkat forumet som att kalkbruk kan vara att föredra. Verkar i mitt fall som att yttre fogen är något cementbaserat och att det är kalkbruk innanför. Kan det stämma?

Vad tror ni? Är detta genomförbart för en normalhändig eller ska jag börja leta hantverkare?

Knappast kalkbruk i dom fogarna, lite för nytt. Sen skulle jag plockat bort all växtlighet också då det binder fukt i onödan. Finns en trådar om att fräsa fogar, dom flesta konstaterar att det går bra men att det är ett skitgöra.

Jo. Massor av växtlighet som ska bort såklart. Säker på att det inte kan vara kalkbruk? Tog ett par bilder till ovanför ett av fönsterna på rostiga armeringen:

bild 3.jpg
Skapa konto

12695942_10156697850605107_1157053069_n.jpg
Skapa konto

TorpRobin skrev:
Jo. Massor av växtlighet som ska bort såklart. Säker på att det inte kan vara kalkbruk? Tog ett par bilder till ovanför ett av fönsterna på rostiga armeringen.
]

Jag har samma problem med mitt hus, finns tonvis med information och guider om rostig armering på nätet. Ganska många hus byggda fram till 60-70 har inte rostfri armering kanske är det en ännu längre tidsperiod.

Förra ägaren av mitt hus har försökt att mura igen utan att plocka ut armeringen med katastrof resultat som följd då stenarna nu spruckit också.

Om det är "tjocka" stenar finns det risk att det ligger dubbelarmering och båda måste ut vilket gör jobbet lite mer komplicerat. Sök gärna på tegel kramlor också när du ändå är i farten.

Men.... var är lufthålen i nedersta skiftet? :x

mexitegel skrev:
Men.... var är lufthålen i nedersta skiftet? :x
Om man tittar på bild 2 o 3 på första inlägget så ser det ut som det är en massiv enstens vägg, så därför finns det inga luftningshål vilket det inte alltid finns i kanalmurar heller.

• Gilla
Marcus H
  • Laddar…
Att laga valven över fönstren är en hel del pyssel och kommer att kräva en del erfarenhet. Sök bla på Murma som är en leverantör av bla rep balk för detta dom har en hel del bra bilder, instruktioner och vissa filmer på nätet.
Men den delen skulle jag nog rekommendera att du tar in någon som har erfarenhet av just det arbetet. Foga klarar du nog själv om du är noga och läser på.

Danska statens byggnadsorganisation ger ut massor av information på nätet för restaurering av gamla byggnader så sök där. mursten=tegel och mørtel=murbruk kan vara bra att söka på....

https://www.youtube.com/watch?v=-KfGXib8GDw
https://www.youtube.com/watch?v=By14T3In_YU

Modellen av fräs du länkade till fungerar bra men jag vet inte hur frässtålen är men det finns i så fall bra att köpa.

https://www.youtube.com/watch?v=f1PprDKQ5TA
https://www.youtube.com/watch?v=SqWSM6GfMRM

• Gilla
TorpRobin
  • Laddar…
Jag kan verkligen rekommendera murma över fönstren. Har lagt 2st själv och tycker att det blev bra utan att vara speciellt svårt. Känns skönt att se att det droppqr från plåten när regnet ligger på. Vill inte veta var det vattnet tig vägen innan.

• Gilla
TorpRobin
  • Laddar…
skulle de vara kalkbruk i de där fogarna så skulle du kunna kratsa ur dem med en pinne. Om inte så är det cement

• Gilla
Marcus H
  • Laddar…
En nära vän till mej hade också att stenarna över ett fönster hade släppt.
Där kom det en murare av den äldre skolan som knackade loss det som var löst och murade upp dom på plats igen.
Tyvärr fick jag aldrig se hur han gjorde. Han tog 1500:- för att åtgärda totalt 3m (två fönster) vilket jag tycker var helt ok.
Men ring en murare och fråga hur man kan åtgärda det. Be om en offert om du känner dej osäker.

Många bra tips. Murma har jag kikat på nu och det verkar vettigt. Går lös på typ 300 kronor/fönster med Murma-lösningen. Sen får det nog bli några kramlor som du säger Sammy. Troligtvis är väl inte de befintliga av rostfritt och sjunger nog också på sista versen. Har siporex (lättbetong) bakom muren så får hålla tummarna att det fäster.

Läste också på Murma att det kan finnas mer rostig armering än ovan fönsterna och att det i vissa fall kan vara bättre att mura om hela väggen... Suck.

Harry 73: Ja, det ser skumt ut alltså. Kommer dock inte på annan anledning än just frostsprängning. Förskjutningen är precis i samma område som garagets hängränna ansluter till husets stuprör, där läckan varit.

Någon som har någon åsikt om "uppstagningen" med regel under tiden man plockar ned och återmonterar det frostsprängda området?

harry73
TorpRobin skrev:
Harry 73: Ja, det ser skumt ut alltså. Kommer dock inte på annan anledning än just frostsprängning. Förskjutningen är precis i samma område som garagets hängränna ansluter till husets stuprör, där läckan varit.
Jag läste ditt första inlägg lite bättre efter jag postade och tyckte att du redan där besvarade mina fsynpunkter tillräckligt bra, så jag raderade inlägget igen :) Lycka till i alla fall

• Gilla
TorpRobin
  • Laddar…
Efter lite närmare inspektion märker jag att det inte bara är över fönsterna som det verkar vara rostig armering. Även mitt i väggen har armering som rostat trängt ut fogen:

ny3.1.jpg
Skapa konto

ny2.jpg
Skapa konto

ny1.jpg
Skapa konto

Känner lite vemod över den här väggen nu. Kan jag plocka ut och ersätta armeringen och stenar i några omgångar per rad. Håller muren för det utan att rasa?

När man murar en skalvägg, slås spikar/kramlor in mellan tegelstenarna. Lite olika skolor hur många skift som skall muras innan det spikas, men 4st / m2 brukar det vara. Men nu har armeringen rostat och det finns risk att även spikarna gjort detsamma, då de troligen inte använt rostfritt, så var mycket försiktig när du rensar ut fogarna!
Glöm sen inte att göra ventilationshål i nedre stötfogarna!

thomas33 skrev:
När man murar en skalvägg, slås spikar/kramlor in mellan tegelstenarna. Lite olika skolor hur många skift som skall muras innan det spikas, men 4st / m2 brukar det vara. Men nu har armeringen rostat och det finns risk att även spikarna gjort detsamma, då de troligen inte använt rostfritt, så var mycket försiktig när du rensar ut fogarna!
Glöm sen inte att göra ventilationshål i nedre stötfogarna!
Vad är det som indikerar att det är en skalmur och vad är det som per automatik skulle göra att man hade de nedre stötfogarna öppna för även kanalmurar murar gjordes utan öppningar i stötfogarna. Först måste man reda ut hur muren är murad och tittar man på de första bilderna i tråden skulle jag nog mer tro på att det är en massiv mur (fullmur)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.