3 262 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Frostfritt vatten till torp på plintgrund
Har en timrad lada, 10 m från sommarhuset, som jag avser bygga om till gäststuga. Den saknar golvbjälklag idag, men står på plintgrund varför jag inte kan schakta in VA under huset. Avser ansluta vatten till anslutningspunkt i källaren på sommarhuset och avlopp till bef 3-kammarbrunn.
- Kan man dra ledningarna i mark till en isolerad, ev uppvärmd, "anslutningsbox" utsida gäststugans fasad och sedan dra vatten- och avloppsledning invändigt genom vägg och in i bjälklaget? Avser hålla min 5 grader innetemp vintertid.
- Hur djupt ska man förlägga vatten- och avloppsledningarna om man isolerar med 100 mm markskiva?
- Begränsad användning vintertid så kanske värmekabel med tömning av vattenledningen mellan besöken är en bättre lösning?
Alla ideer, tips och kommentarer mottages tacksamt!
- Kan man dra ledningarna i mark till en isolerad, ev uppvärmd, "anslutningsbox" utsida gäststugans fasad och sedan dra vatten- och avloppsledning invändigt genom vägg och in i bjälklaget? Avser hålla min 5 grader innetemp vintertid.
- Hur djupt ska man förlägga vatten- och avloppsledningarna om man isolerar med 100 mm markskiva?
- Begränsad användning vintertid så kanske värmekabel med tömning av vattenledningen mellan besöken är en bättre lösning?
Alla ideer, tips och kommentarer mottages tacksamt!
Var bor du? Det och vad det är för mark har stor inverkan på hur djupt tjälen når.
Du bör köpa isolering av xps-typ som inte duger upp vannen i samma omfattning som vanlig cellplast. 600mm breda skivor är lagom.
Det går alldeles utmärkt att bygga en låda av cellplast runt vattenledningen, men jag hade kompletterat den biten ovan mark med en värmekabel för säkerhets skull
Du bör köpa isolering av xps-typ som inte duger upp vannen i samma omfattning som vanlig cellplast. 600mm breda skivor är lagom.
Det går alldeles utmärkt att bygga en låda av cellplast runt vattenledningen, men jag hade kompletterat den biten ovan mark med en värmekabel för säkerhets skull
Sorry, föll bort i brådrasket... Ligger i Norrbottens inland, i höjd med Luleå, så schakt till frostfritt djup känns lite overkill...N NoOne2k skrev:Var bor du? Det och vad det är för mark har stor inverkan på hur djupt tjälen når.
Finns speciella marklådor av isolering , gräves ner till så djupt som man själv vill , men min 60 cm på din breddgrad , den fylles med sand och slang/ar i mitten , är det bra lut på rören så fryser inte avloppet och en värmekabel lägges ini vattenslangen .
V-kabeln ska då styras med en termostat och givaren placeras då¨på det grundaste stället , lämpligt med en PEM-slang 16 mm
som går hel hela vägen och lägges så givaren hamnar ovanpå vattenslangen
V-kabeln ska då styras med en termostat och givaren placeras då¨på det grundaste stället , lämpligt med en PEM-slang 16 mm
som går hel hela vägen och lägges så givaren hamnar ovanpå vattenslangen
Liknande trådar
-
Tryckströmbrytare till vattenpump slår av/på
Vatten & Avlopp -
Ny vattenservitut men kan inte gräva ner till frostfritt Stockholm
Vatten & Avlopp -
Frostfritt vatten till gäststuga (önskar idéer)
Vatten & Avlopp -
Vattendragning till poolbygge - frostfritt eller inte?
Vatten & Avlopp -
Frostfritt inkommande vatten till fritidshus, hur göra?
Vatten & Avlopp