Hej!

Jag har ett fritidshus med kommunalt vatten/avlopp draget till tomtgräns som nu ska kopplas in.

Men hur jag ska koppla vattnet så det blir "idiotsäkert" ur frostsynpunkt om jag kallställer huset under vintern? Jag hade tänkt att dra PEM-slang med värmekabel (om jag inte når frostfritt) i marken som går upp i en isolerad och uppvärmd låda under huset. Huset står på plintgrund. I lådan tänkte jag sätta en T-koppling så att jag kan tömma vattnet genom att stänga av huvudavstängningskranen i gatan, öppna T-kopplingen och tömma vattnet. Om jag ska vara i stugan vintertid sätter jag på värmen i lådan och värmekabeln, när jag åker därifrån tömmer jag vattnet och stänger av strömmen.

Problemen är:

Egentligen får man ju inte manövrera huvudavstängningskranen själv, det är kommunens egendom. Vad händer om jag till sist vrider sönder den? Ska jag sätta dit en egen kran i marken efter kommunens? Eller ska jag sätta någon slags brunn vid anslutningspunkten så jag kan tömma både huset och PEM-slangen på vatten? Hur ska man i så fall utforma en brunn så den klarar frost?

Vad händer om huvudavstängningskranen inte är riktigt tät? Då kommer kanske T-kopplingen under huset frysa sönder om det sakta sipprar vatten ur PEM-röret, detta är ju ingen katastrof i och med att vattnet är avstängt men ändå. Finns det frostsäkra T-kopplingar?

Om jag inte får ner PEM-slangen till frostfritt så har jag förstått att den ska tåla att den fryser med vatten i, stämmer det?

Hur göra?

Det räcker om du tömmer kopparledningarna. PEM-slang behöver du inte tömma. PEM-slangen tål att frysa med vatten i. Så se till att ha en tömningskran där PEM övergår till koppar.

Du behöver bara slå på värmekabeln om du kommer till stugan på vintern och det har frusit. När det har tinat så kan du slå av. Om du är i huset och använder vatten normalt så ska det mycket till för att det ska frysa.

Jag grävde ner min slang en halvmeter och har inte behövt använda värmekabeln alls under de fyra år som gått. Jag är i stugan några gånger varje vinter. Den ligger i Mälardalen.

tio_Pepe skrev:
Det räcker om du tömmer kopparledningarna. PEM-slang behöver du inte tömma. PEM-slangen tål att frysa med vatten i. Så se till att ha en tömningskran där PEM övergår till koppar.

Du behöver bara slå på värmekabeln om du kommer till stugan på vintern och det har frusit. När det har tinat så kan du slå av. Om du är i huset och använder vatten normalt så ska det mycket till för att det ska frysa.

Jag grävde ner min slang en halvmeter och har inte behövt använda värmekabeln alls under de fyra år som gått. Jag är i stugan några gånger varje vinter. Den ligger i Mälardalen.
OK. Var stänger du av vattnet, vid anslutningspunkten?

Kan man sätta en glimpostventil vid anslutningspunkten? Då tömmer man väl rubbet när man stänger av?

Fetkubrick skrev:
OK. Var stänger du av vattnet, vid anslutningspunkten?
Nej, efter mätaren, i min uppvärmda källare. Där tömmer jag också.

Jag har PEM-slang i jorden från anslutningspunkten fram till mätaren. Efter mätaren är det kopparrör.

Fetkubrick skrev:
Kan man sätta en glimpostventil vid anslutningspunkten? Då tömmer man väl rubbet när man stänger av?
Det vet jag inte vad det är. Jag tömmer genom att ha fall hela vägen. Tömmer även i badrummet där jag inte har fall.

OK, så du har källaren uppvärmd? Då har vi inte riktigt samma förutsättningar.

Jag har dels ingen källare (plintar), dels vill jag kunna stänga av både ström och vatten på vintern.

En glimpostventil är tydligen (fick jag lära mig nyss) en ventil som stänger av vattnet och släpper ut det som finns kvar i systemet nedströms.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glimpostventil

Någon annan som har något förslag?

Om jag gör så här:

Någon meter efter kommunens servisventil sätter jag en sådan här (självdränerande servisventil) på frostfritt djup:

http://www.belos.se/graphics/62_c5_5_hawle_ny_3.pdf

Sedan kopplar jag PEM-slang in i huset med värmekabel. Sedan utformar jag vatteninstallationen så det är fall hela vägen till "min" servisventil. När man ska stänga för vintern så stänger jag av ventilen, öppnar alla tappställen och tömmer systemet.

Är detta en bra lösning?

Är det någon som vet om det finns billigare ventiler med samma funktion?

Redigerat:
I första inlägget skriver du att du stänger av strömmen. Vad är då syftet med värmekabeln, är det för att kunna nyttja huset också på vintern vid behov?
Om anslutningen ligger på frostfritt djup ser jag inte vad glimpostventilen ska göra för nytta. Det räcker ju som sagt tidigare att du under huset tappar ur systemet inne i huset. PEM-slangen tål ju att frysa. Kan du inte ha en självreglerande värmekabel och låta strömmen vara på till den? Då har du ju möjlighet att använda vatten på vintern om du skulle behöva.

Patrick E skrev:
I första inlägget skriver du att du stänger av strömmen. Vad är då syftet med värmekabeln, är det för att kunna nyttja huset också på vintern vid behov?
Precis.

Patrick E skrev:
Om anslutningen ligger på frostfritt djup ser jag inte vad glimpostventilen ska göra för nytta. Det räcker ju som sagt tidigare att du under huset tappar ur systemet inne i huset. PEM-slangen tål ju att frysa. Kan du inte ha en självreglerande värmekabel och låta strömmen vara på till den? Då har du ju möjlighet att använda vatten på vintern om du skulle behöva.

Problemet med att stänga och tappa av under huset är att det mig veterligen inte finns några ventiler som klarar frysning. Alltså måste jag antingen värma lådan under huset eller stänga av kommunens servisventil.

Problemet med att stänga av kommunens servisventil är att jag egentligen inte får göra det själv och om jag ändå ska hålla på att gräva kan jag lika gärna göra en lösning som är "foolproof".

Jag kommer att vara där ytterst sparsamt om vintern och tycker det vore bra att kunna stänga av strömmen utan risk för vattenskador. Desutom skyddas jag mot (högst eventuella) strömavbrott.

Så i teorin löser Hawle-ventilen alla problem, tror jag...:rolleyes:

Vi brukar bara stänga kranen vid tomtgränsen och tömma vattnet i huset. Har aldrig funderat på att man eventuellt inte skulle få röra den kranen och bryr mig faktiskt inte. Genom att allt inkommande vatten är avstängt är det tillräckligt idiotsäkert för mig. Om något trots allt fryser under vintern finns det inget som kan läcka ut. Första gången man slår på vattnet på våren är det naturligtvis bra att vara observant på eventuella läckor.

Patrick E skrev:
Om man har PEM-slang så tål det att frysa. Så man behöver inte hålla det frostfritt när man inte är där. Värmekabeln använder man när man kommer dit för att tina upp vattnet ifall det skulle behövas.

Alfredo skrev:
Vi brukar bara stänga kranen vid tomtgränsen och tömma vattnet i huset. Har aldrig funderat på att man eventuellt inte skulle få röra den kranen och bryr mig faktiskt inte. Genom att allt inkommande vatten är avstängt är det tillräckligt idiotsäkert för mig. Om något trots allt fryser under vintern finns det inget som kan läcka ut. Första gången man slår på vattnet på våren är det naturligtvis bra att vara observant på eventuella läckor.
Förvisso. Vad jag förstår mår dessutom ventilen bara bra av att motioneras lite.

Men – som sagt – det finns ju en poäng med att få till en lösning som är juridiskt och tekniskt korrekt när man ändå håller på.

Den lösning med egen servis-ventil som du själv föreslår har jag haft sedan 1970 i ett fritidshus och det funkar alldeles utmärkt.
En gång har jag varit tvungen att byta ventilen men det är ju inga problem att stänga den kommunala ventilen vid ett enstaka tillfälle.
Värmekabel behöver du ha bara så långt att du når frostfritt och har du en självreglerande så kan den vara i drift hela tiden, men du kanske vill stänga av all el när du inte är där.
Jag brukar även hjälpa till att tömma systemet på vatten med tryckluft för att det inte ska finnas något kvar i ledningar i huset som i värsta fall kan frysa.
Kom även ihåg att frostskydda toalett och övriga vattenlås.

Nusnäs skrev:
En gång har jag varit tvungen att byta ventilen men det är ju inga problem att stänga den kommunala ventilen vid ett enstaka tillfälle.
Ren nyfikenhet, varför? Mekaniskt fel? Vad har du för ventil?

Nusnäs skrev:
Kom även ihåg att frostskydda toalett och övriga vattenlås.
Jo, det måste man göra – men hur? Jag har läst att vissa häller i glykol, men det låter ju totalt miljövidrigt. Etanol? Eller tömma vattenlåsen och lägga i plastpåsar med sand? Hur brukar du göra?

Fetkubrick skrev:
Jag har läst att vissa häller i glykol, men det låter ju totalt miljövidrigt. Etanol? Eller tömma vattenlåsen och lägga i plastpåsar med sand? Hur brukar du göra?
Säkert miljövidrigt men jag kör med glykol....:blushing:

Fetkubrick skrev:
Jo, det måste man göra – men hur? Jag har läst att vissa häller i glykol, men det låter ju totalt miljövidrigt. Etanol? Eller tömma vattenlåsen och lägga i plastpåsar med sand? Hur brukar du göra?
T-röd. Och täck över vattenlåset så att det inte avdunstar för fort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.