Har funderingar på att bosätta mig i fritidshuset efter pensionering.
Men berget går ytligt på den platsen så infiltrationsanläggning för avlopp funkar inte.
Någon som vet hur man bäst gör då?
Tar sommarvatten från sjö 20 meter.
Kan ju lägga slang med värmekabel för året runt vatten.
Sådant kan ju renas som grannen gör.
Men avloppsanläggning blir problemet.
Någon som stött på samma problem och löst det?
Men berget går ytligt på den platsen så infiltrationsanläggning för avlopp funkar inte.
Någon som vet hur man bäst gör då?
Tar sommarvatten från sjö 20 meter.
Kan ju lägga slang med värmekabel för året runt vatten.
Sådant kan ju renas som grannen gör.
Men avloppsanläggning blir problemet.
Någon som stött på samma problem och löst det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det inte på platsen finns möjlighet till infiltration man man pumpa avloppsvattnet till en plats som är lämplig för infiltration. Annars får man titta på alternativa lösningar så som sluten tank eller ex. Förbränningstoalett.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det finns många lösningar på avloppsproblemet när marken inte är helt idealisk. Själv pumpar jag avloppsvattnet efter trekammarbrunnen till en sk markbädd, dvs en konstruerad infiltrationsanläggning. Idag ångrar jag dock att jag inte satsade på ett litet biologiskt reningsverk. Vatten måste man ha som fungerar året runt. Det finns nog inget alternativ till en borrad brunn i ditt läge.
Hej
Minireningverk typ ecobox verkar vara en bra lösning. Tror dom ligger runt 80 +installation. Tittat själv på detta men kommunen här velar lite om-när det ska bli kommunalt avlopp så kör nu en ecodry toa med behållare i krypgrunden och stenkista för resterande avlopp. Men blir det inget kommunalt ska vi ha ett minireningsverk helt klart. /Kim
Minireningverk typ ecobox verkar vara en bra lösning. Tror dom ligger runt 80 +installation. Tittat själv på detta men kommunen här velar lite om-när det ska bli kommunalt avlopp så kör nu en ecodry toa med behållare i krypgrunden och stenkista för resterande avlopp. Men blir det inget kommunalt ska vi ha ett minireningsverk helt klart. /Kim
Liknande trådar
-
Ska bygga till en fritidshus: vilket alternativ är bäst?
Lösvirke & Timmerhus -
Krypgrund till fritidshus, tankar?
Fritidshus -
Sju fritidshus att drömma om – från hav till fjäll
Artikelkommentarer -
Nya vattenfilter till fritidshus
Vatten & Avlopp -
Vattenpostventil självdränerande till fritidshus?
Vatten & Avlopp