Hej!

Vi har en öppen spis (rörspis) i vår stuga och funderar till kommande vinter att införskaffa en billigare värmekälla än direkt el, och effektivare än öppen spis. En vedeldad kamin av något slag.

Tanken var först en instats och kollade olika modeller, men eftersom spisens öppning är så pass liten är det svårt att hitta någon som passar. Då slog mig tanken att det kanske går att placera en fristående kamin framför spisen och leda rören genom redan existerande spis/skorsten på något vis. Antagligen genom att göra ett hål i den övre delen av spisen, eller ännu enklare, rakt in i spisens eldstad. Förutsätter dock att detta inte är idealisk ur säkerhetssynpunkt, varför jag vänder mig hit och hoppas få lite tips om vilka möjligheter som finns.

Är det någon som gjort något liknande eller har förslag på hur man går tillväga? Om det ens är tillåtet?

/Vold

Åsa Lund
Det är att rekommendera att få det hela godkänt av sotaren när det är klart, så kolla med honom om tips i förväg?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det är att rekommendera att få det hela godkänt av sotaren när det är klart, så kolla med honom om tips i förväg?
Det är väl inte bara en rekommendation utan ett lagkrav?

Att bara leda rören in i eldstaden är ingen bra ide. Om du ska kunna elda med vettigt resultat måste du ha drag, och det får du främst genom att skorstenen värms upp. Med den lösningen kommer det ryka in något gruvligt.

Åsa Lund
P PatrikJo skrev:

Att bara leda rören in i eldstaden är ingen bra ide. Om du ska kunna elda med vettigt resultat måste du ha drag, och det får du främst genom att skorstenen värms upp. Med den lösningen kommer det ryka in något gruvligt.
Visst är det lag på det, liksom mycket annat som inte alla lyder.

P PatrikJo skrev:

Även om rökröret går upp i skorstenen blir det inte samma drag som när man eldar normalt i den öppna spisen? Borde väl lösas med att man stänger/murar igen vid spjället då?
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Absolut skall det godkännas av sotaren. Tanken är först att reda ut vilken lösning som är mest lämplig innan jag kontaktar honom/henne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.