Maxwells demon TotalControl skrev:
Ang värmeväxlare: Jag kör genom växlare och tappar ca 1 grad, det är ingen kyleffekt att prata om vid den lägsta fläkthastigheten som jag tycker man ska dimensionera efter. De är så lite skillnad i pris mellan storlekarna.

Förra året bytte jag från propylenglykol till vanlig "brine". Det gav en del ökning på flödet vid lika uppfodringshöjd.
Jag kör just runt 10% för minska brandfaran rejält samt det är tillräckligt att ta bort sptängverkan vid frysning.
Glykol är också stört omöjligt att inte kopplingarna svettas, då skulle man behöva svetsa eller löda. Press och klämring svettas.
Jag står precis inför att beställa hem vvx för frikylakretsen. Bland annat av argumenten att separera som ovan, jag vill dessutom kunna köra värme på vintern och sen är planen att när pumpen byts installera en med aktiv kyla och då underlättar det om kylan är en del av värmesystemet.

Får jag fråga vad du skaffade för vvx, och lite om dimensioner och flöden om du vet?

Den vvx jag tittar på att beställa har en specad effekt på 100kw, en växelyta på 0,7 m2 och väger 2kg. Har tidigare läst något om att vikten är betydelsefull men vet inte om det stämmer. Jag har gott och plats och överdimensionerar gärna, men kanske inte för mycket.
 
Jag har rätt mycket kyleffekt att tillgå så jag räknade på ca 12kW. Har 4 konvektorer med märk-kyleffekt på över 20kW men jag projekterade för 12kW. Så det blir ju en rejäl växlare för mig.
Körde på en B28x80 från Swep (80 plattor).
Jag kunde få väldigt förmånligt pris på den genom kontakter.
Tror du kan köpa den i Tyksland för 700-800€, i sverige en bit över 10k i "butik".

Hittar inte senaste beräkningen jag gjorde med Sweps beräkningsprogram men hitta en äldre version vilka flöde mm jag räkna på.
Du kan labba runt själv med sweps beräkningsprogram eller nästan ännu bättre höra med Swep själva direkt om de kan hjälpa dig att dimensionera. Tackvare att jag fick växlaren med så bra pris så kolla jag bara vad jag tappade i temp och ha ett litet mottryck som möjligt sen bara inhandla bjässen.
Finns andra parametrar som man borde kollat såhär i efterhand, t.ex. parametrar på fouling mm mm.

Teknisk specifikation för värmeväxlare med värmebelastning, temperatur, flöde och tryckfallsuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag har rätt mycket kyleffekt att tillgå så jag räknade på ca 12kW. Har 4 konvektorer med märk-kyleffekt på över 20kW men jag projekterade för 12kW. Så det blir ju en rejäl växlare för mig.
Körde på en B28x80 från Swep (80 plattor).
Jag kunde få väldigt förmånligt pris på den genom kontakter.
Tror du kan köpa den i Tyksland för 700-800€, i sverige en bit över 10k i "butik".

Hittar inte senaste beräkningen jag gjorde med Sweps beräkningsprogram men hitta en äldre version vilka flöde mm jag räkna på.
Du kan labba runt själv med sweps beräkningsprogram eller nästan ännu bättre höra med Swep själva direkt om de kan hjälpa dig att dimensionera. Tackvare att jag fick växlaren med så bra pris så kolla jag bara vad jag tappade i temp och ha ett litet mottryck som möjligt sen bara inhandla bjässen.
Finns andra parametrar som man borde kollat såhär i efterhand, t.ex. parametrar på fouling mm mm.

[bild]
Tack! Men shit, det var en rejäl pjäs...
 
Ja har en del kyleffekt. Sen var inte priset en faktor då typ inköpspris så det var bara baxa in ;)
Kolla inte på beskrivningseffekt när du handlar växlare, de brukar vara med skyhöga deltan som du vill ha så litet som möjligt vid växlingen.
Bästa är att hitta ett nominellt värde tex 7in från hål 8-10 in kylkrets och effekt eller flöde så får de dimensionera efter det.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja har en del kyleffekt. Sen var inte priset en faktor då typ inköpspris så det var bara baxa in ;)
Kolla inte på beskrivningseffekt när du handlar växlare, de brukar vara med skyhöga deltan som du vill ha så litet som möjligt vid växlingen.
Bästa är att hitta ett nominellt värde tex 7in från hål 8-10 in kylkrets och effekt eller flöde så får de dimensionera efter det.
Ja, märkeffekten säger inte så mycket, men i jämförelse mellan olika kanske det säger lite i alla fall. Men jag ska försöka mig på programmet ikväll och se om jag lyckas med något vettigt :)

Hade hoppats på något billigare än 10k för en växlare haha!
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad pratar vi om för effekt?
Jag har runt 15kw kapacitet i aggregaten, två batterier på tilluft och två konvektorer. Det är nog långt över vad jag kan få ut ur borrhålet som nog inte i teorin kan ge mer än ca 4kw. Därav planen att vid pumpbyte installera aktiv kyla som då primärt kommer föda konvektorerna och så låter jag brinekretsen fortsätta för batterierna.

Konvektorerna är klart överdimensionerade för att gå på så låg hastighet som möjligt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag har rätt mycket kyleffekt att tillgå så jag räknade på ca 12kW. Har 4 konvektorer med märk-kyleffekt på över 20kW men jag projekterade för 12kW. Så det blir ju en rejäl växlare för mig.
Körde på en B28x80 från Swep (80 plattor).
Jag kunde få väldigt förmånligt pris på den genom kontakter.
Tror du kan köpa den i Tyksland för 700-800€, i sverige en bit över 10k i "butik".

Hittar inte senaste beräkningen jag gjorde med Sweps beräkningsprogram men hitta en äldre version vilka flöde mm jag räkna på.
Du kan labba runt själv med sweps beräkningsprogram eller nästan ännu bättre höra med Swep själva direkt om de kan hjälpa dig att dimensionera. Tackvare att jag fick växlaren med så bra pris så kolla jag bara vad jag tappade i temp och ha ett litet mottryck som möjligt sen bara inhandla bjässen.
Finns andra parametrar som man borde kollat såhär i efterhand, t.ex. parametrar på fouling mm mm.

[bild]
Det var som fasen, jag har beställt en Eveco Carisma CRCIO 64, största jag fick plats med där jag kan placera den.. Om jag fattar databladet rätt är max-kyleffekten på 4,36kW, så jag hade tänkt sätta en typ 50plattors, likt denna https://www.energishop.se/product/50-rader-210-kw
 
Jag tror att den räcker (mer än väl t.o.m.) för de allra flesta installationer med något normal energibrunn (typ 150-250m)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S sverre30 skrev:
Det var som fasen, jag har beställt en Eveco Carisma CRCIO 64, största jag fick plats med där jag kan placera den.. Om jag fattar databladet rätt är max-kyleffekten på 4,36kW, så jag hade tänkt sätta en typ 50plattors, likt denna [länk]
Ja den lär räcka :)
Får tänka på att jag har 25kW (ej 20 kW som jag skrev först) kyleffekt installerad.
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det är nog något sådant som får räcka för mig med även om jag har mer kapacitet, men jag får nog inte ut mycket mer av hålet.
 
Det kanske redan har avhandlats i tråden?
Men jag hoppas ni kan era mollierdiagram..? 😉

Fuktspärren sitter på helt fel ställe för att hantera kyla tyvärr.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det kanske redan har avhandlats i tråden?
Men jag hoppas ni kan era mollierdiagram..? 😉

Fuktspärren sitter på helt fel ställe för att hantera kyla tyvärr.
Vad pratar vi om nu?
 
Att om du kyler för mycket så kommer, vid "rätt förutsättningar", fukt utifrån att kondensera på utsidan fuktspärren.
 
B
Fukt kondenserar i aggregatet och leds ner på en bricka till avlopp/ut ur huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.