12 669 läst · 8 svar
13k läst
8 svar
Frikyla från Bergvärme i FTX agg?
Plus det faktum att om du kyler luften mycket, så måste rören kondensisoleras.
Kylbatteriet får du nog sätta utanför FTX. Måste också ta hand om kondensvattnet som blir i batteriet.
Men som sagt, så blir inte kyleffekten så hög. Kollar man in lite större aggregat så finns det de med kyla, men då återcirkuleras luften inne också och med mycket högre flöde.
Kylbatteriet får du nog sätta utanför FTX. Måste också ta hand om kondensvattnet som blir i batteriet.
Men som sagt, så blir inte kyleffekten så hög. Kollar man in lite större aggregat så finns det de med kyla, men då återcirkuleras luften inne också och med mycket högre flöde.
Jo har också hört förr att kyleffekten inte blir så hög. Men ärligt talat.. hur mycket effekt kan de behövas i kalla Sverige? Om det är 25gradig luft som kommer in utifrån, och den kyler den till 20grader.. borde väl räcka?
Att blåsa in luft som håller 20gr lär inte kyla ner rummet så mycket, ofta blåser man in luft med temperatur ner emot 16gr för att få någon kyleffekt av det.
Problemet med villaventilation är att man har för låga luftflöde för att det skall bli någon kyleffekt i rummen.
Jämför när du tittar på kontor/butiker att man har rätt stora don och kanaler för att kunna tillföra högre luftflöde.
Problemet med villaventilation är att man har för låga luftflöde för att det skall bli någon kyleffekt i rummen.
Jämför när du tittar på kontor/butiker att man har rätt stora don och kanaler för att kunna tillföra högre luftflöde.
Jag kyler bort 3 kW enligt Aircoils beräkningsprogram. Det är beräknat på 5 grader i borrhålet, 11 gradig luft ut ur kylbatteriet. Jag har kollat att värdena stämmer.
Jag har en kanalfläkt på 200 mm, kommer inte ihåg flödet, det är större än i ventilationsanläggningen.
Ja, det blir en del kondensvatten att ta hand om.
Jag har en kanalfläkt på 200 mm, kommer inte ihåg flödet, det är större än i ventilationsanläggningen.
Ja, det blir en del kondensvatten att ta hand om.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Jag var inne på detta, men blev avråd av de vent-kilalr jag pratade med, dels blir det på tok för liten effekt, flödet är för lågt, du har ju en halv luftomsättning i timmen, och det uppstår en massa kondens. inge kul med droppande tilluftsdon...
Så jag har i dagsläget en fläktkonvektor i sovrummet, den ger 2.5kW kyleffekt.
planer finns att installera ännu en till på "varmvinden" och låta den kyla matplats/vardagsrum, men det är ett senare projekt.
Köldbäraren tas via en egen cirk.pump till fläktkonvektorn.
/L
Så jag har i dagsläget en fläktkonvektor i sovrummet, den ger 2.5kW kyleffekt.
planer finns att installera ännu en till på "varmvinden" och låta den kyla matplats/vardagsrum, men det är ett senare projekt.
Köldbäraren tas via en egen cirk.pump till fläktkonvektorn.
/L
Deras lösning är väl exakt den som diskuteras i tråden ovan. Du cirkulerar kylmedia (i detta fallet från borrhålet) genom ett värme/kylbatteri men flödet du har i ett normalt FTX-system i en villa kommer vara för lågt för att du ska ha samma AC-känsla som i ett kontor eller i en offentlig miljö. Det är garanterat bättre än inget men samtidigt inte i närheten av vad en lokal installation av en fläktkonvektor kan ge i ett eller flera rum. Dessutom åker du på att kondensisolera dina tilluftskanaler vilket förmodligen kommer vara en relativt stor kostnad om du har lite längre kanaldragningar i ditt hus.Genom att använda bergvärmepumpens borrhål
i kombination med ett kylbatteri på ventilationssystemet
kan man erhålla behaglig komfortkyla
i hela huset. Man använder den svala
vätskan som cirkulerar i borrhålet för att kyla
tilluften. Driftkostnaden för kylan är endast
cirkulationspumpens energiförbrukning när den
är i drift. Bergvärmepumpen behöver ej vara
igång för att erhålla kyla. Detta gäller enbart
aggregat Pingvin.
Om de har något referensobjekt försök åka förbi och få ett intryck av känslan men få även då siffor på flödet genom batteriet (både luft och kylmedia) och kylmediatemperatur för att se att det du upplever kan vara relevant eller ej
Produkter som diskuteras i tråden