6 644 läst · 13 svar
7k läst
13 svar
Frigolit under sättsand och stenplattor?
Någon av förra ägarna till mitt hus verkade vara väldigt förtjust i frigolit av någon anledning. I min tidigare tråd berättade jag om fasaden som gick ner i marken,nämligen stenplattor.
Detta ville jag ha bort och jag fick bra tips av er här på forumet att jag skulle ta bort plattorna och lägga grus istället.
Sagt och gjort,nu gräver jag bort all sand för att lägga dit grus,och nu är jag ungefär nere i 2 decimeters djup som jag blev tipsad om att gräva.
I den tråden tror jag också att jag nämnde lite lätt att det fanns frigolit i grunden,på vissa ställen.
Och tror ni inte att när jag kommer till två decimeters djup nere i marken,att jag även hittar frigolit där? Måste vara någon som har gillat frigolit mycket....hmm...
Finns det någon som känner till varför man har frigolit under sättsand och stenplattor? Och vad ska jag göra med detta? Ska jag ta bort det,eller ska det få vara kvar? Tänkte ju som sagt lägga grus istället för stenplattorna. Ska det då finnas frigolit under?
Det är helt ok om det ska vara så,då är allt frid och fröjd,men jag är rätt noga med att göra allt rätt från början,då slipper man gräva upp allt igen och göra om.
Så vad tror ni? Ska frigoliten få vara kvar eller inte?
Detta ville jag ha bort och jag fick bra tips av er här på forumet att jag skulle ta bort plattorna och lägga grus istället.
Sagt och gjort,nu gräver jag bort all sand för att lägga dit grus,och nu är jag ungefär nere i 2 decimeters djup som jag blev tipsad om att gräva.
I den tråden tror jag också att jag nämnde lite lätt att det fanns frigolit i grunden,på vissa ställen.
Och tror ni inte att när jag kommer till två decimeters djup nere i marken,att jag även hittar frigolit där? Måste vara någon som har gillat frigolit mycket....hmm...
Finns det någon som känner till varför man har frigolit under sättsand och stenplattor? Och vad ska jag göra med detta? Ska jag ta bort det,eller ska det få vara kvar? Tänkte ju som sagt lägga grus istället för stenplattorna. Ska det då finnas frigolit under?
Det är helt ok om det ska vara så,då är allt frid och fröjd,men jag är rätt noga med att göra allt rätt från början,då slipper man gräva upp allt igen och göra om.
Så vad tror ni? Ska frigoliten få vara kvar eller inte?
Ok,det låter ju rimligt.Med andra ord ska jag låta det ligga kvar ?Z zsimpey skrev:
Vill du utveckla lite hur du menar? Vad är lättviktsfyllning? Undvika sättningar i grunden? Eller på själva huset,eller både och? Jag vill lära mig och är därför väldigt frågvisharry73 skrev:
Jag menar själva fyllningen. Har man en gammal mossa och höjer man marknivån med säg en halv meter, då gör den extra vikten att mossan komprimeras eller i värsta fall trycks undan.
Efter ett tag ligger marknivån inte längre på en halvmeter över ursprunglig nivå men mycket mindre. I värsta fall ligger den under ursprunglig marknivå.
Med frigolit kan man höja marken utan att öka vikten
Efter ett tag ligger marknivån inte längre på en halvmeter över ursprunglig nivå men mycket mindre. I värsta fall ligger den under ursprunglig marknivå.
Moderator
· Stockholm
· 52 331 inlägg
Jag misstänker att frigoliten ligger där för att minska risken för tjälskador. För att undvika att tjälen skall lyfta delar av plattorna.
Jag har själv gjort det misstaget. Jag flyttade entren på huset till ovanför där garagenedfarten till källaren hade varit, fyllde igen nedfarten. Sedan ville jag ha stora granitplattor i en gång från gatan. Eftersom markförhållandena här är lite sisådär med en del lera, så valde jag att gjuta en betongplatta från gatan fgram till den nya entretrappan. Där garagenedfarten började vid gatan, så vad det lera rätt högt. Närmare huset had jag ju fyllt med bättre material.
För att minska risken att tjälen skulle lyfta betongplattan, så isolerade jag med 10cm frigolit under betongen, och 15cm makadam under frigoliten.
Problemet med detta är att det gör plattan med granitskivor kall i vissa väderlekar, det blir en tunna hinna is på graniten. Detta när det är helt halkfritt på plattorna vid sidan om denna gjutna gång. Det kommer ju ingen värme underifrån som kan hålla isfritt.
Jag har själv gjort det misstaget. Jag flyttade entren på huset till ovanför där garagenedfarten till källaren hade varit, fyllde igen nedfarten. Sedan ville jag ha stora granitplattor i en gång från gatan. Eftersom markförhållandena här är lite sisådär med en del lera, så valde jag att gjuta en betongplatta från gatan fgram till den nya entretrappan. Där garagenedfarten började vid gatan, så vad det lera rätt högt. Närmare huset had jag ju fyllt med bättre material.
För att minska risken att tjälen skulle lyfta betongplattan, så isolerade jag med 10cm frigolit under betongen, och 15cm makadam under frigoliten.
Problemet med detta är att det gör plattan med granitskivor kall i vissa väderlekar, det blir en tunna hinna is på graniten. Detta när det är helt halkfritt på plattorna vid sidan om denna gjutna gång. Det kommer ju ingen värme underifrån som kan hålla isfritt.
Fyllningen i vad? Är osäker på vad det är för slags mark under huset,men det ligger rätt högt,så jag tvivlar på att det är mossa under huset? Men jag ska hur som helst låta frigoliten få ligga kvar?harry73 skrev:Jag menar själva fyllningen. Har man en gammal mossa och höjer man marknivån med säg en halv meter, då gör den extra vikten att mossan komprimeras eller i värsta fall trycks undan.
Ok,det var en omfattande beskrivning,men jag kan absolut tänka mig att det har att göra med att minska risken för tjälskador. Så med andra ord låter jag det få vara kvar. Tack för svar.H hempularen skrev:Jag misstänker att frigoliten ligger där för att minska risken för tjälskador. För att undvika att tjälen skall lyfta delar av plattorna.
Jag säger inte att det är en lättfyllnad, men det kan vara en möjlighet
Det används t ex i vägbyggen http://www.sundolitt.se/sundolitt/produkter/sundolitt-vg-och-lttfyllnad
Oavsett är eps en dyr produkt, så den ligger inte bara där för att någon tyckte det var kul, men för att förebygga eller avhjälpa ett problem.
Det används t ex i vägbyggen http://www.sundolitt.se/sundolitt/produkter/sundolitt-vg-och-lttfyllnad
Oavsett är eps en dyr produkt, så den ligger inte bara där för att någon tyckte det var kul, men för att förebygga eller avhjälpa ett problem.
Nu blev jag nyfiken på en annan sak. Finns denna frigolit bara på detta ställe,eller ligger det frigolit runt om hela huset? Det är ok att det är så,kan bara vara bra att veta,tänkte jag.harry73 skrev:
Tack för alla svar.pacman42 skrev:
Om den används som lättfyllnad, ligger den där man ville höja marknivån, eller där man upplevde sättningar som man ville bli av med.Husköpare 8 skrev:
Jag tror dock inte att du behöver fundera så mycket över det. De andra förklaringar som du fick är rimligare. Jag ville bara skriva att detta också kan vara en anledning. Men skulle jag ha en trädgård på sättningsbenägen mark, skulle jag inte använda EPS, men lecakulor. Det funkar bättre ihop med växter.