Jag har koll på att man måste ha grannarnas skriftliga godkännande för att placera en friggebod närmare än 4 meter från tomtgränsen men vad gäller ut mot gatan eller rättare sagt ut mot trottoar och sedan gata?
Om det gör någon skillnad är det en hög häck mellan vår tomt och gatan och dessutom ligger trottoaren/gatan högre i nivå än gräsmattan så i praktiken skulle friggeboden förmodligen inte synas särskilt från gatan.

Tack!
 
Gatan blir närmaste granne dvs. kommunen eller alt. Vägförening
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Och det är 4,5 m, inte 4.
 
  • Gilla
Andreas T och 1 till
  • Laddar…
Men kan jag bli tvungen att ansöka om bygglov eller liknande eftersom "grannen" är kommunens gata?

Vad händer om man chansar och bara ställer dit en friggebod? Räcker det med att bara flytta den mer inåt på tomten med kran, eller åker jag på böter?
 
Det bör väl gå bra att bara flytta (eller riva) utan att få böter.

Det viktigaste man bör ha koll på är väl om någon av dina grannar är en "vän av ordning", då är det ganska lönlöst att försöka sig på något dylikt.

Men: ring kommunen eller vem som nu äger vägen/trottoaren och hör efter! Kostar inget, man lovar inget och du behöver inte säga exakt vem du är eller var du bor.
I bästa fall får du veta att det går bra!
 
  • Gilla
Jonne_6 och 1 till
  • Laddar…
Det går att göra grannehörande även med kommunen, men särskilt mot väg brukar de vara rätt noga med avståndet 4,5 meter. Har däremot två grannar som har tomt mot en lekplats, de fick lov att bygga 1 meter från tomtgräns, vilket i praktiken blev två, eftersom kommunen satt upp Gunnebostaket 1 meter in på sin mark, dvs de "bjussar" på 1 meter extra tomt till vardera grannen. Däremot fick de inte sätta upp "frigga" till sin dotters elfordon eftersom den hamnade för nära vägen.
 
harry73
Kommunen FÅR INTE ge medgivande för placering av friggebod närmare än 4,5m till allmän platsmark. Handlar det om en tomt eller fastighet som kommunen äger TROR jag att kommunen får ge medgivande men ALDRIG mot gatan.

Vill du sätta din bod där behövs bygglov (och då är det såklart inte längre en friggebod men bara en bod.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Ouch! Så vad skulle hända rent praktiskt om jag bestämde mig för att ställa friggeboden närmare än 4.5m från tomtgränsen ut mot gatan?
Någon som vet säkert om jag skulle få kraftiga böter direkt eller om jag skulle bli tvingad att flytta friggan inom en viss tid?
 
Det vanliga om du blir påkommen med ett svartbygge, är att du får en chans att göra rättelse. Rättelse kan vara att riva/flytta eller att begära bygglov. Begär du och sedan får bygglov, så får du ändå betala sanktionsavgiften. Den enda rättelse som ger frihet från sanktionsavgift är återställande, dvs. rivning.

Tiden man har på sig för rättelse är inte definierad, Om bygnadsnämnden på ett möte har tagit upp frågan om åtgärd mot ditt svartbygge, så är det försent att slippa sanktionsavgiften. Och nämnden kan sätta igång en åtgärd redan innan du blivit informerad om du har otur. Så det finns inga garantier för att man får en chans att riva, och i de fall du får chansen, att riva så kommer de inte att kunna säga att du har ex. 3 veckor på dig, det blir en ren slump som avgör tiden.

Sanktionsavgiften kan bli väldigt hög. Ett svartbygge på 15 kvm kan kosta bortåt 100 000 i sanktionsavgift (har inte koll på exakta beräkningsmodellen), men det finns möjlighet för myndigheten att sätta ner avgiften till hälften eller tom. en 4e del om det gäller enklare byggen som en friggebod. Åter inget man riktigt kan veta i förväg, ställ in dig på 50 - 100 000.
 
  • Gilla
DarrenB och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar! Låter som att det är dumt att chansa.
 
Vi verkar ha liknande förhållanden, tomt mot väg, höjdskillnad och hög häck. Jag har försökt rota lite i vad som gäller för Uppsala, där jag bor.

Har hittat ett par skrivelser från kommunen där det sägs såhär:


"• Vid placering närmare än 4,5 meter från tomtgräns mot en allmän väg, en gata eller parkmark finns det enligt nuvarande regler ingen granne som kan medge att byggnaden eller tillbyggnaden placeras närmare gränsen än 4,5 meter vilket gör att det i dagsläget inte är möjligt att uppföra en komplementbyggnad/komplementbostadshus
närmare än 4,5 meter. "


"Medgivande av granne om komplementbyggnad/komplementbostadshuset eller tillbyggnader placeras närmare än 4,5 meter från tomtgränser. OBS! Uppsala kommun kan inte lämna medgivande vid placering mot allmän väg, gata eller parkmark som ägs av kommunen.
"

Men jag har inte pratat med kommunen om hur det ska tolkas. Kan jag söka bygglov för detta? Vad menar de med medgivande.

Grymt irriterande att det ska vara så krångligt ibland. Jag vågar i alla fall inte chansa på att bygga utan bygglov.
 
Jo du kan söka bygglov.

När du söker bygglov, så måste myndigheten göra ett s.k grannehörande om något i bygglovet stroder mot detaljplanen. Avvikelser mot detaljplan får egentligen inte förekomma, men myndigheten har en möjlighet att godkänna .sk mindre avvikelser. I så fall måste berörda grannar tillfrågas. De får ge sina synpunkter.

Men en granne har inte vetorätt, kommunen skall bara ta in deras synpunkter i beslutsprocessen. Så även om en granne säger tvärnej, eller inte säger något alls, så kan kommunen godkänna bygglovet.

Och tvärtom, även om alla grannar tycker att din avvikelse är bra,så kan myndigheten neka bygglovet.

Här är en tydlig skillnad mot bygglovsfria byggnader, friggebod eller Attefall. I de fallen är ett medgivande från grannar nödvändigt om huset skall byggas nära gränsen, annars är det per definition inte ett bygglovsfritt hus, utan ett vanligt svartbygge.
 
Grundprincipen är att du ska söka bygglov för byggnader.

Från det finns undantag för friggebodar och attefallare.
Som som kan användas under vissa förutsättningar, bl.a krav om minst 4,5 till tomtgränsen.

Sen finns en möjlighet till undantag från 4,5m-kravet, nämligen om det är så att du kan få ett grannemedgivande. (vilket alltså inte går mot en kommunal gata)

Så då är du tillbaka till huvudregeln att söka bygglov.
Om du kan få bygglov eller inte beror på förutsättningarna på platsen och vad som står i plan.

Just nära gata är risk att prickad mark blir ett hinder om det finns i din detaljplan.
 
Bassrunner skrev:
Vi verkar ha liknande förhållanden, tomt mot väg, höjdskillnad och hög häck. Jag har försökt rota lite i vad som gäller för Uppsala, där jag bor.

Har hittat ett par skrivelser från kommunen där det sägs såhär:


"• Vid placering närmare än 4,5 meter från tomtgräns mot en allmän väg, en gata eller parkmark finns det enligt nuvarande regler ingen granne som kan medge att byggnaden eller tillbyggnaden placeras närmare gränsen än 4,5 meter vilket gör att det i dagsläget inte är möjligt att uppföra en komplementbyggnad/komplementbostadshus
närmare än 4,5 meter. "


"Medgivande av granne om komplementbyggnad/komplementbostadshuset eller tillbyggnader placeras närmare än 4,5 meter från tomtgränser. OBS! Uppsala kommun kan inte lämna medgivande vid placering mot allmän väg, gata eller parkmark som ägs av kommunen.
"

Men jag har inte pratat med kommunen om hur det ska tolkas. Kan jag söka bygglov för detta? Vad menar de med medgivande.

Grymt irriterande att det ska vara så krångligt ibland. Jag vågar i alla fall inte chansa på att bygga utan bygglov.
Hittade den här tråden och undra då:

Jag vill bygga en attefallare i form av carport närmare än 4,5 meter till en öde granntomt som ägs av vägföreningen i området men av kommunen har döpts till parkmark i en gammal detaljplan. Vägföreningen har sannolikt inget problem med att ge mig tillstånd att bygga närmare än 4,5 meter, men kan kan kommunen säga nej i alla fall?
 
  • Gilla
Syringa
  • Laddar…
Parkmarken räknas troligtvis som allmän mark och då skall kommunen säga nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.