Veckans fredagshus är inte mindre än 3 hus. Alla är de 70-talshus där ägaren har utvecklat huset i sin egen stil på ett förvånande sätt. Kolla här.

Du kan läsa artikeln här: Fredagshuset: Bye, bye, 70-talet

vad är det som är typiskt 70tal med det sista sånna hus byggdes långt in på 80talet med med balkong i gaveln

M maria01 skrev:
vad är det som är typiskt 70tal med det sista sånna hus byggdes långt in på 80talet med med balkong i gaveln
När jag tänker på 70-talshus är det exakt ett sånt hus jag tänker på...

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
H henche skrev:
När jag tänker på 70-talshus är det exakt ett sånt hus jag tänker på...
ja men att säga att det just är 70talet man bara byggde dom

M maria01 skrev:
ja men att säga att det just är 70talet man bara byggde dom
Det är ingen som sagt att det inte byggdes sådana hus efter 1970-talet. Husen från reportaget är dock från 1970-talet.

Om något producerades ett decennium och en bit in på nästa är det det första som daterar. Man kan fortsätta producera hur länge som helst efteråt, men innan fanns det inte. En 1960 talsfrisyr eller 1970 tals batikblus kallas nog inte 2020-tals mode även om du skapar dessa idag.

För mig är dessa enochenalvplanshus typiska för 70-talet. Gillar den inte då jag har svårt för snedtak i sovrummen. Det finns dock mycket annan arkitektur som också är typisk för den tiden som jag gillar bättre. Tycker alla tre husen blev fint omgjorda.

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
PeterFalun
gillar röda huset

Häftiga hus. Just denna typ av hus, 1 1/2 plan från 80-talet var väldigt rymliga sett till dagens modulhus från t.ex. Älvsbyhus och Smålandsvillan. Lägg därtill 45 graders taklutning så har du ett jättehus som ofta hade bra planlösning också, vilket gör det enkelt att förbättra.

/S

• Gilla
Charlieoskar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.