Hej

Fick ventilationsritningar på vårt hus som snart ska resas. Uppvärmning med frånluftvärmepump.
Ritningarna visar att FLVP tar in luft från diverse utrymmen i huset bastu, kök, klädkammare mm.
Vi ska ha braskamin också och jag funderar över varför man inte utnyttjar värmen från den och rökgången vi de tillfällen man eldar? Tar en sådan luft/luft-värmeväxlare för stor plats? Eller blir verkningsgraden på en sån v-växlare för dålig?

beror på planlösning och kamintyp mm

men det kanske inte vore helt fel med ett utsug ovanför kaminen också som öppnas när ni eldar
glöm "från rökgången"
glöm ej sep förbränningsluftkanal till kaminen om möjligt

inte skall ni stoppa in ngn fler vp

Yondalar skrev:
men det kanske inte vore helt fel med ett utsug ovanför kaminen också som öppnas när ni eldar
Den uppvärmda luften hittar ju ändå ut via frånluftsdonen, så det blir väl en onödig installation,

Nu vet jag inte riktigt vad du vill göra, men jag kan tänka mig att du vill utnyttja den varma luften för att värmepumpen skall bli effektivare?
Gör du det och har frånluftsdonen för nära så kommer värmepumpen bara slå av uppvärmningen av golvvärmen. Det kanske blir lite effektivare om den värmer varmvattnet, men det är inte många ggr/ dag den gör det.
Jag har värmepumpen och torktummlaren i samma rum och även ett frånluftsdon där. Så fort jag sätter på torktummlaren stannar pumpen, det jag gör är att sätta en bit papper i frånluftsdonet i tvättstugan och låter värmen gå ut i hela huset, det tar längre tid innan den stannar, men sedan är den avstängd under flera timmar + att jag förhoppningsvis får en något högre luftfuktighet i huset.

För att få glädje av energin i en braskamin så kör vi så här:
Endast utomhusgivare, fullt flöde i golvet, inga rumstermostater, elda när det är kallt ute.
Min halvtaskiga logik försöker då få ihop följande:
En värmepump nyttjar den energi diff som blir mellan rumstemp 20 grader och utluft ca 0 grader med halvbra verkningsgrad. Om istället rumstemp är mer (ca 25) än vad VP tror att det verligen är (inställd att ge ca 20 grader enligt värmekurva vid korresponderande utetemp) så borde den extra energin från BK göra att VP kör mer på pump och mindre på elpatron.
Nackdel det blir svettigt när det är bra drag i BK, men o andra sidan så har vi varma golv morgonen efter då VP bara tittar på utetemp och inte ställt om sig för att vi eldade på kvällen innan.
Detta gäller även torktummlar- och torkskåps energin, där dessa står jämte VP.
Finns det någon mer än jag som hittar logiken ???

Jag glömde att tänka på att det finns frånluftsvärmepumpar som mäter utomhustemperaturen, min mäter bara innomhustemperaturen. Då finns det natruligtvis kanske mer att hämta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.