Hejsan,

jag bytte ut min gamla IVT 480 till en NIbe F730 för någon månad sedan. Några reflektioner och tips.

LJUD
En ny modern frekvensstyrd värmepump låter MYCKET. Betydligt mer än de gamla modellerna.
Du behöver ta detta på allvar vid en installation och installera ljuddämpning. Tyvärr så verkar inte Nibe instruera sina rekommenderade leverantörer att göra det och det är också rätt dåligt beskrivet i deras manualer.
Ljudproblemen kommer från:
1. Ventilationssystemet - frånluften i kök och badrum. Detta är värst för det hörs i hela huset. Löstes rätt enkelt med att byta ut ventilationsslangen som anslöt värmepannan till själva frånluftventilationssystemet. Satte dit en flexibel ljuddämpare för 250 kr istället, typ: https://www.ventilation.se/ljuddampare-flexibel-125-1200/p-902.htm
Dämpningen i badrum och kök blev mellan 9 och 17 dB med hjälp av denna. Nu hör man bara lätt luftsus. Stor skillnad.

2. Maskinen i sig självt. Svårt att bli av med. Mycket av ljudet kommer ovanpå maskinen så jag gjorde en huv runt maskinen på ovansidan och täckte alla ev springor mellan värmepumpen och garderoberna på var sin sida med ljuddämpningsplattor från biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-2000017199/
Ljudet minskade med ca 6 dB på detta sätt. Något som är synd är att en hel del ljud kommer ut direkt från filtret och genom kåpan framför den och just där har Nibe valt att ha mindre isolering/skydd än på andra ställen. Dålig konstruktion helt enkelt. En del ljud i tvättstugan får man tydligen leva med, men det hörs numer inte i angränsande rum.

3. Avluftventilationen. Var inget jag märkt av som störande.

I mitt fall har jag även spärrbandsbegränsat maskinen till under 85Hz för att bli av med det värsta ljudet vid 85-120 Hz som tillika pressar kompressorn lite onödigt hårt till ringa värmevinster.

EKONOMI
Jag pratade med två firmor och de underlag jag fick från dem var rätt dåliga. Jag jämförde där:
A. Nibe F370 , en "gammaldags" frånluftvärmepump
B Nibe F730, modern kraftigare frekvensstyrd frånluftvärmepump
C Bergvärme

Kalkylerna gav alla en avskrivningstid mellan 3 och 4,5 år jämfört med ren elpatron. En firma rekommenderade alt C, bergvärme p.g.a. av bättre ekonomi på sikt men skillnaden mellan alt B och C är över 15 år innan man tjänar på att ha bergvärme och det syns inte så som de ställer upp kalkylerna. Där får man göra en egen kalkyl. Detta dessutom förutsatt att bergvärmen fungerar så bra som de räknar med vilket är mer osäkert än alt B.

Alt A är ju poppis för installationsfirmorna för den är ju billigare i inköp så då kan de lägga på mer marginaler och dessutom slipper de fundera på ev problem med att göra om avluftventilationen som i vissa fall kan bli knöligt.
Men jag tyckte att alt B i mitt fall med rätt bra avluftventilation redan på plats borde bli bäst och det tror jag fortfarande. Det är dock inget som firmorna Nibe rekommenderade på sin hemsida först gav mig som förslag.

Hoppas tipsen och funderingarna hjälper någon precis som andra svar på detta forum hjälpt mig.

Kommentera gärna om jag tänkt rätt........eller om du har fler tips.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vad fick du ge för installationen inkl vp ?

Mycket intressant läsning tack! Trodde NIBE låg lite bättre till med ljudnivån numera eftersom de annars jobbat mycket med isoleringen och kompressordämpningsfötter på sina värmepumpar. En dämpning på 9-17 dB i kök och badrum är väldigt mycket. Fick den flexibla kanalljuddämparen plats mellan innertaket och ovansidan värmepumpen rakt av eller drog du den i en "kringla"? Det är inte så bra att det kommer mycket ljud från ovansidan aggregatet eftersom det ofta ligger ett sovrum på den övre sidan bjälklaget. Har också goda erfarenheter från billjuddämpningsmattor där. Vad är det nu för ljudnivå (dB) ca 6 dm framför pumpen när den går i uppåt 85 Hz?

B
VikingS skrev:
En ny modern frekvensstyrd värmepump låter MYCKET. Betydligt mer än de gamla modellerna.
Du behöver ta detta på allvar vid en installation och installera ljuddämpning.
Jag har tidigare trott att inverterstyrda värmepumpar låter mindre eftersom man kan köra dom på en lägre effekt. Men det kanske är helt fel? Eller är ljuddämpningen generellt sämre på nyare pumpar, och det är det som är det stora problemet?

VikingS skrev:
1. Ventilationssystemet - frånluften i kök och badrum. Detta är värst för det hörs i hela huset. Löstes rätt enkelt med att byta ut ventilationsslangen som anslöt värmepannan till själva frånluftventilationssystemet. Satte dit en flexibel ljuddämpare för 250 kr istället
Hur var det innan ljuddämparen monterades? Vinande, dovt eller susande ljud i toalett / kök?

VikingS skrev:
2. Maskinen i sig självt. Svårt att bli av med. Mycket av ljudet kommer ovanpå maskinen så jag gjorde en huv runt maskinen på ovansidan och täckte alla ev springor mellan värmepumpen och garderoberna på var sin sida med ljuddämpningsplattor
Har du garderober på båda sidor av pumpen? Har du några bilder på själva ljuddämpningsinstallationen? Hade varit intressant att se hur du löst det.

Har du funderat på att göra något åt själva chassit/sidorna på pumpen? Dvs om ljuddämpningen på insidan (om det finns sådan?) kan kompletteras med mer dämpning, antingen på insidan eller utsidan.

Nu är det kanske inte relevant i ditt fall, men vi funderar på att sätta dubbelgips i tvättstugan för att minska ljudnivån från värmepump och tvättmaskin. Eventuellt tjockare innervägg mellan tvättstuga och resten av huset. Frågan är om det gör någon skillnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.