Hej!

Vi fick nyligen en Nibe F110 värmepumpsberedare installerad i kombination med två luftluftvärmepumpar för att spara el och även med detta få energibidraget för effektivisering i småhus.

Kort om huset:
- 130kvm i grunden
- 40kvm utbyggnad
- Bahco luftvärmesystem med FTX som värmekälla/ventilation som når de grundläggande 130kvadraten. Elradiatorer i utbygget.

Kort om den bifogade bilden på planlösningen:
- den blå streckade linjen visar var huset slutade i grunden.
- utbyggnaden är öppen i planlösningen och det är öppet mellan utbyggnad och tvätt.
- huvuddelen av huset är delvis öppet till planlösningen och den öppna delen slutar mellan kök och tvätt där det är stängt. Det är med andra ord två ”delar” kan man se det som.
- en luft luft placerades i groventre i utbygget
- en luft luft placerades i vardagsrum
- vpvvb står i TVÄTT

Till problemet:
Firman som var här och monterade en värmepumpsberedaren fick instruktion till om att huset har ftx och att luft inte ska tas från samma utrymme utan utifrån (helst hämta utifrån och även skicka ut luften sen för att inte störa varken ftx eller skapa obalans i luft. När de är klara har de likförbannat installerat så att den tar i samma rum och det är så tight ovanför så att det knappast kan bli ett korrekt flöde ovanför och inte gå att separera in och utluften för F110 (gissar att merparten av luften bara cirkulerar in och ut ur maskinen nu). Det är ca 2cm ovanför ena röret.

Jag har en idé om att det kanske finns viss vinning i att ta luften från samma rum då det är luftluft-värme vilket i sig har mycket bättre verkningsgrad än ren elvärme, men det kanske är fel tänkt?

Om man skulle försöka reda ut det här nu:
1. Nibe själva anser att detta sätt (tar luft från samma rum) inte är ett korrekt sätt att montera en vpvvb i Sverige men firman vägrar acceptera det, vad är lämpligast väg framåt, har reklamerat men de duckar.
2. Vad skulle ni (som kan verkningsgrad) säga att vinningen eller förlusten är med denna typ av montering med luft luft som värmer luften den tar, jämfört med montering där den tar och lämnar luften utanför huset? (En besiktningsman sa i förbifarten att vi nu har en svindyr elpanna bara men det kan väl knappast stämma utifrån att värmen den tar är från luft luft..)
3. Stör denna montering vårt FTX-system?
4. Ska vi försöka få dem att göra om jobbet såsom det först var överenskommet eller är det bättre att försöka få dem att dra ner på fakturan och behålla det?

Tack på förhand,
Erik

• Planritning av ett hus, visar ursprunglig del och utbyggnad med blå och gula markeringar; beskriver flöden och rum som vardagsrum, kök och tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av Nibe F110 frånluftvärmepump installerad i ett rum, visande rördragning och taknära placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om jag förstår det hela, så blåser VPVVBn (?) ut sin frånluft i samma rum som den suger in luft ifrån?
Att ha bägge ändarna så nära varandra kommer att göra att COP-värdet kommer att gå ner.
Jag hade dragit ena röret till ett annat rum om det är möjligt.

F110 är ingen FLVP utan en värmepumpsberedare, den är bara till för att värma tappvarmvattnet.

Demmpa Demmpa skrev:
Om jag förstår det hela, så blåser VPVVBn (?) ut sin frånluft i samma rum som den suger in luft ifrån?
Att ha bägge ändarna så nära varandra kommer att göra att COP-värdet kommer att gå ner.

F110 är ingen FLVP utan en värmepumpsberedare, den är bara till för att värma tappvarmvattnet.
Du har helt rätt i att det är en vpvvb, tack för tipset kring rördragningen om den är kvar med nuvarande placering. Den blåser mycket riktigt ut i samma rum nu, helt utan separerande rördragning och dessutom minimalt utrymme där luften hämtas/lämnas.

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:

Vilket bör ge bäst verkningsgrad, att ge vpvvb innerluft som värmts av luft luft eller låta den ta och lämna luft utifrån?

pdov
Vad har du för ventilation i övrigt? Tanken med F110 som jag förstått det är att den kan fungera som mekanisk frånluft så att man får luftomsättning i bostaden.
Har du tilluft via spaltventiler i fönster, andra tilluftsventiller så föreslår jag att du tar innomhusluft till F110 och leder utgående luft ut ur huset.

@pdov TS första inlägg står det FTX, på bilden syns gammalt FTX-aggregat (Bahco ACJ eller liknande).

pdov
Demmpa Demmpa skrev:
@pdov TS första inlägg står det FTX, på bilden syns gammalt FTX-aggregat (Bahco ACJ eller liknande).
Slarvigt att missa det av mig. Fokuserade bara på att det var en F110 och min bild av hur en sådan är tänkt att fungera.
Om TS redan har ett system för att hantera luften och återvinna värme ur den till huset så är F110 en produkt som kommer att tävla om samma energi.
Det måste varit en bra säljare som sålde in denna till kunden för som jag ser det så vore det bättre med en ren varmvattenberedare, då hade TS kommit undan med halva inköpspriset.

pdov pdov skrev:
Slarvigt att missa det av mig. Fokuserade bara på att det var en F110 och min bild av hur en sådan är tänkt att fungera.
Om TS redan har ett system för att hantera luften och återvinna värme ur den till huset så är F110 en produkt som kommer att tävla om samma energi.
Det måste varit en bra säljare som sålde in denna till kunden för som jag ser det så vore det bättre med en ren varmvattenberedare, då hade TS kommit undan med halva inköpspriset.
Det stämmer men vi hade samtidigt inte fått ”energieffektivisering i småhusbidraget” på 30.000kr utan en sådan. Summan är att detta ändå blir billigare med bidraget avräknat.

Däremot undrar jag om verkningsgraden. Om vi har tillräckligt med värme i utrymmet den tar värme ifrån, och den värmen kommer från luft luft värmepump med 1/3 av kostnaden jämfört med el. Bör det bli billigare drift så eller om den tar uteluft och lämnar ute?

pdov pdov skrev:
Det beror på om LLVPna är överdimensionerade eller inte.
Klarar dom att värma huset med marginal så kommer värmepumpsberedaren att utnyttja LLVPns överkapacitet till att producera billigt varmvatten.

Men visst, det kan ta länge innan den investeringen är intjänad.

Demmpa Demmpa skrev:
Det beror på om LLVPna är överdimensionerade eller inte.
Klarar dom att värma huset med marginal så kommer värmepumpsberedaren att utnyttja LLVPns överkapacitet till att producera billigt varmvatten.

Men visst, det kan ta länge innan den investeringen är intjänad.
De är överdimensionerade, tot 16kW kapacitet på de två tillsammans och är extremt bra även i riktigt låga temperaturer.

Investeringen i sig är inte dålig utifrån att bidraget för effektivisering i småhus erhålls vid installation av llvp + vpvvb.

Utan bidrag: ca 17000kr för vvb nibe 300L inkl mont.
Med bidrag: 40000 för F110 vpvvb inkl mont - 30000 (bidrag) = 10000kr. Det blir mao 7000kr billigare för oss med vpvvb.

Utifrån detta bör placering i samma rum ändå funka även om Nibe själva inte rekommenderar det (handlar mest om kallras vilket är jäkligt tråkigt men det kan vi leva med i det rummet).

Någon som har några sista kloka ord?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.