Jag renoverar en lgh och ska flytta köket. I det gamla köket hade de kopplat på köksfläkten till frånluftssystemet (vilket jag inte trodde var tillåtet). Nu när jag ska flytta köket, tänkte jag bara dra om ventilationen/röret genom väggen och sätta en tallriksventil på andra sidan. Räcker det eller borde jag sätta nåt slags mekaniskt utsug där, så som köksfläkten agerade i gamla köket?

• Kök med äldre fläkt och frånluftsrör som leder upp genom överskåp, tecken på renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör kopplat till frånluftssystemet genom en vägg, omgivet av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Kolla med bostadsrättsföreningen, det är de som äger ventilationssystemet. Du måste ju ändå ha tillstånd från styrelsen för att få göra ingrepp i ledningarna, gäller även vatten och avlopp.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kolla med bostadsrättsföreningen, det är de som äger ventilationssystemet. Du måste ju ändå ha tillstånd från styrelsen för att få göra ingrepp i ledningarna, gäller även vatten och avlopp.
Tack för svar, hittade i ett dokument att fläkt ej får kopplas på ventilationen så nu när jag tar bort den gamla kolfiltervarianten så gör jag alltså föreningen en tjänst :) Visade sig även att det är självdrag, vilket gör saken ännu enklare.
Kommer endast att dra om synliga rör så det behöver man inget tillstånd för; de är mitt ansvar som innehavare av lghen.

lustigt nog så kollade jag i föreningens handlingar och där står det att man

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
T tiinaviva skrev:
Tack för svar, hittade i ett dokument att fläkt ej får kopplas på ventilationen så nu när jag tar bort den gamla kolfiltervarianten så gör jag alltså föreningen en tjänst :)
Eller så är det en björntjänst, två fel gör ju inte ett rätt.

Så mitt råd kvarstår i all välmening, stäm av med föreningens styrelse. Vi har haft så många trådar här som handlar om att bostadsrättsinnehavare hamnat i krångliga situationer för att de eller tidigare ägare har meckat med ventilationen och just köksflytt utan att stämma av med föreningen.

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Eller så är det en björntjänst, två fel gör ju inte ett rätt.

Så mitt råd kvarstår i all välmening, stäm av med föreningens styrelse. Vi har haft så många trådar här som handlar om att bostadsrättsinnehavare hamnat i krångliga situationer för att de eller tidigare ägare har meckat med ventilationen och just köksflytt utan att stämma av med föreningen.
Instämmer. Föreningen är ansvarig för en godkänd OVK och bör säkerställa att det förblir så efter dina förändringar

K klimt skrev:
Instämmer. Föreningen är ansvarig för en godkänd OVK och bör säkerställa att det förblir så efter dina förändringar
Absolut, har själv varit och är styrelseledamot och är fullt inbegripen med OVK och mkt annat, men meddelar dem ändå så de har möjlighet att svara.

S Solidsoulbassman skrev:
Är det inte så attdet är en ”alliance-fläkt” du har, typ denna? [länk]

Den ska ju jobba i ”allians” med huvudventilationen i flerfamiljshus. Det är, som nämnts, viktigt att kolla med styrelse/förvaltare innan en gör förändringar. Lycka till!
Det står ju att det är en kolfilterfläkt... men den ska ju bort och i föreningens papper står det klart och tydligt att man inte får koppla något till ventilationen :) Jag meddelar dem ändå om förändringen, kan ju aldrig skada.

Vad men normalt menar med en kolfilterfläkt är just att den inte är kopplad till ventilationen. Den filtrerar luften och släpper ut den tillbaks i köket. En sådan påverkar inte den allmänna ventilationen och kan alltid installeras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.