5 121 läst · 31 svar
5k läst
31 svar
Frånluftsvärmepumpar klarar inte de nya kraven?
Sida 1 av 3
Vi ska bygga ett nytt hus, tomten ligger på landet och därmed utan tillgång av fjärrvärme varför valet av uppvärmingskälla faller på frånluftsvärmepump eller jordvärmepump. De offerter vi fått in från hustillverkarna rekommenderar ventilation via frånluftsfläkt då jordvärmepump används alternativt frånluftsvärmepump.
De efterforskningar jag har gjort visar att frånluftsvärmepumparna inte har mer än 40% återvinning och klarar därmed inte de nya byggreglerna BBR2010 där minimikravet är 70 %, då klarar ju inte frånluftsventilationen detta alls?
Är det så illa att hustillverkarna inte har koll på detta? :eek:
I vårt nuvarande hus har vi ett Komfovent REGO-400 värmeåtervinningsaggregat som återvinner 85% av värmen i frånluften (pelletspanna som värmekälla), det måste ju vara det optimala systemet?
Man vill ju inte bygga ett nytt hus i år som inte ens klarar kraven om ens ett år???
Kom gärna med kommentarer...
De efterforskningar jag har gjort visar att frånluftsvärmepumparna inte har mer än 40% återvinning och klarar därmed inte de nya byggreglerna BBR2010 där minimikravet är 70 %, då klarar ju inte frånluftsventilationen detta alls?
Är det så illa att hustillverkarna inte har koll på detta? :eek:
I vårt nuvarande hus har vi ett Komfovent REGO-400 värmeåtervinningsaggregat som återvinner 85% av värmen i frånluften (pelletspanna som värmekälla), det måste ju vara det optimala systemet?
Man vill ju inte bygga ett nytt hus i år som inte ens klarar kraven om ens ett år???
Kom gärna med kommentarer...
Utan att vara allt för insatt så har jag hört detta från andra håll också. Tror att boverket varit speciellt irriterade på att FLVP använder väldigt mycket tillsats el i förhållande till andra uppvärmningsalternativ.
Jag hörde att boverket till och med har medvetet satt gränsen på 70% för att få bort frånluftsvärmepumparna, rätt konstigt bara att hustillverkarna inte har fattat detta utan verkar kompensera frånluftsvärmepumparnas dåliga effekt med tjockare väggar och därmed dyrare hus???
Frånluftvärmepump är en kombinerad elpanna och ventilationsaggregat, det den "sparar" är att den slipper använda el till att värma varmvattnet på sommaren.
Men den är praktisk och billig för en hustillverkare att slänga med, löser ju både värme och ventilation, å så lite fagert tal på det...
Men den är praktisk och billig för en hustillverkare att slänga med, löser ju både värme och ventilation, å så lite fagert tal på det...
Så du menar att vinsten med en FLVP är att den sparar varmvattenkostnaden sommartid och igentligen är en el-panna vintertid? Då har det ju samma effekt som en el-panna i kombination med solceller, el-panna känns ju inte så "hightech"...
Japp.
Med reservation för att solpanelerna inte fixar ventilationen.
Med reservation för att solpanelerna inte fixar ventilationen.
Hej!
Man ska inte dra alla flvp över en kam. Vi är väldigt nöjda med vår Comfortzone. Den är definitivt mycket mer än en elpanna.
Vi bor i ett 2år gammalt enplanshus på 150 kvm plus 40 kvm uppvärmt garage och har en total elförbrukning på knappt 9000 kWh/år inklusive hushållsel.
Vi har visserligen solfångare som sparar några hundra kWh per år.
Hälsningar, Lars
Man ska inte dra alla flvp över en kam. Vi är väldigt nöjda med vår Comfortzone. Den är definitivt mycket mer än en elpanna.
Vi bor i ett 2år gammalt enplanshus på 150 kvm plus 40 kvm uppvärmt garage och har en total elförbrukning på knappt 9000 kWh/år inklusive hushållsel.
Hälsningar, Lars
Nu vet jag inte i vilken del av landet du bor. Men är huset beläget i södra delen av landet så uppfyller inte huset det nya kraven för energianvändning, oavsett vilken verkningsgrad man har.larsla skrev:Hej!
Hälsningar, Lars
Uppvärmning av 150 kvm får enligt nya normen dra max 8250 kWh /år.Pelle-Pelle skrev:
Men larsla har 9000 kWh/år för både 150 + 40 kvm + varmvatten + hushållsel, så jag tror h*n klarar dagens norm med mycket god marginal.
1 februari 2009 trädde suplimentet til BBR (nya kapitel 9) i kraft med en övergånsperiod till 31 december
2009 fram till des gäller de gamla reglerna.
http://www.boverket.se/Global/Webbo...or_byggande_bbr_2008_supplement_avsnitt_9.pdf
Det nya är att:
Sverige nu delas in i 3 zoner.
Värmepumpsinstallationer räknas som "Bostäder med elvärme" (Tabell 9:2b)
Specifika energianvändningen får högst vara Zon 1 95 kWh/m², Zon 2 75 kWh/m² och Zon 3 65 kWh/m²
Installerade eleffekten (tillskottsel + kompressoreffekt) får högs uppgå till Zon 1 5,5 kW, Zon 2 5 kW och Zon 3 4,5 kW med ett tillskott på Zon 1 0,035(Atemp - 130), Zon 2 0,030(Atemp - 130) och 0,025(Atemp - 130) om uppvärmda ytan överstiger 130m²
Um skall vara mindre än 0,4 W/m²K
Det där med 70% återvinning gäller bara som alternativ till kraven för tex fritidshus
I BBR står så här:
9:47 Alternativt krav på byggnadens energianvändning
Som alternativ till kraven i avsnitt 9:2 och 9:3 för byggnader där
golvarean Atemp uppgår till högst 100 m2,
fönster- och dörrarean Af uppgår till högst 0,20 Atemp och
inget kylbehov finns,
Dessa krav gäller således inte normala villor som är större än 100m².
Frånluftsvärmepumparna kommer inte att klara kravet pga att den sammanlagda eleffekten för tillsatsEl och el till kompressorn överstiger tillåten effekt.
Bergvärme och Markvärme måste många gånger dimensioneras för att klara 100% av effektbehovet vid dimensionerande utetemperatur.
Kommer kanske till och med bli svårt att klara det kravet med uteluftvärmepumpar, de måste åtminstone kunna leverera stor värmeeffekt vid låga utetemperaturer.
/Patrik
2009 fram till des gäller de gamla reglerna.
http://www.boverket.se/Global/Webbo...or_byggande_bbr_2008_supplement_avsnitt_9.pdf
Det nya är att:
Sverige nu delas in i 3 zoner.
Värmepumpsinstallationer räknas som "Bostäder med elvärme" (Tabell 9:2b)
Specifika energianvändningen får högst vara Zon 1 95 kWh/m², Zon 2 75 kWh/m² och Zon 3 65 kWh/m²
Installerade eleffekten (tillskottsel + kompressoreffekt) får högs uppgå till Zon 1 5,5 kW, Zon 2 5 kW och Zon 3 4,5 kW med ett tillskott på Zon 1 0,035(Atemp - 130), Zon 2 0,030(Atemp - 130) och 0,025(Atemp - 130) om uppvärmda ytan överstiger 130m²
Um skall vara mindre än 0,4 W/m²K
Det där med 70% återvinning gäller bara som alternativ till kraven för tex fritidshus
I BBR står så här:
9:47 Alternativt krav på byggnadens energianvändning
Som alternativ till kraven i avsnitt 9:2 och 9:3 för byggnader där
golvarean Atemp uppgår till högst 100 m2,
fönster- och dörrarean Af uppgår till högst 0,20 Atemp och
inget kylbehov finns,
Dessa krav gäller således inte normala villor som är större än 100m².
Frånluftsvärmepumparna kommer inte att klara kravet pga att den sammanlagda eleffekten för tillsatsEl och el till kompressorn överstiger tillåten effekt.
Bergvärme och Markvärme måste många gånger dimensioneras för att klara 100% av effektbehovet vid dimensionerande utetemperatur.
Kommer kanske till och med bli svårt att klara det kravet med uteluftvärmepumpar, de måste åtminstone kunna leverera stor värmeeffekt vid låga utetemperaturer.
/Patrik
Jag tycker att Comfortzone frånluftvärmepumpar borde ha stora möjligheter att klara de nya kraven om man har bra isolering (som larsla verkar ha) och om man reducerar effekten på elpatronen.
Om vi tar larsla som exempel så skulle max förbrukad el-effekt få vara 4.5 kW + (190 - 130) * 0.025 kW = 6kW. Nu vet jag inte om larsla har CE50 eller CE65, men om han/hon har golvvärme uppskattar jag att den totala värmeeffekten blir ca 10 kW när elförbrukningen är 6 kW. Elpatronen skulle vara drygt 4 kW.
/Hasse
Om vi tar larsla som exempel så skulle max förbrukad el-effekt få vara 4.5 kW + (190 - 130) * 0.025 kW = 6kW. Nu vet jag inte om larsla har CE50 eller CE65, men om han/hon har golvvärme uppskattar jag att den totala värmeeffekten blir ca 10 kW när elförbrukningen är 6 kW. Elpatronen skulle vara drygt 4 kW.
/Hasse
Man kan undra hur man ska redovisa ansluten effekt mig veterligen finns inte elpatroner på 4 kWb_hasse skrev:Jag tycker att Comfortzone frånluftvärmepumpar borde ha stora möjligheter att klara de nya kraven om man har bra isolering (som larsla verkar ha) och om man reducerar effekten på elpatronen.
/Hasse
3, 6 och 9kW finns och vem kan kontrollera i efterhand vilken som finns monterad. Det enda man vet idag är att en energibalansberäkning skall redovisas vid byggsamråd och energiförbrukningen skall verifieras i efterhand.
I beräkningen måste installerad eleffekt anges skall det vara en redovisad produkt som finns eller ett beräknat effektbehov?
/Patrik
Bra frågor!
Hustillverkarna säger ju att dom klarar kraven om dom stoppar in en uppgraderad flvp, typ Nibe 640P, som är en kombinerad från- och uteluftspump. Grejen är dock att elpatronen är på 9kW, men högsta tillskottet i södra Sverige skall vara 4,5kW ??
Nån som kan förklara detta?
/ PatrikJ
Hustillverkarna säger ju att dom klarar kraven om dom stoppar in en uppgraderad flvp, typ Nibe 640P, som är en kombinerad från- och uteluftspump. Grejen är dock att elpatronen är på 9kW, men högsta tillskottet i södra Sverige skall vara 4,5kW ??
Nån som kan förklara detta?
/ PatrikJ
En Comfortzone är mycket bättre än en Nibe 640P, framför allt när det är kallare än -5C utomhus, för då slutar 640P att ta uteluft. Jag uppskattar att 640P ger max 3 kW när det är -5C eller varmare, och något mindre när det är kallare. Det är inte någon revolutionerande förbättring jämfört med 310P, 360P eller IVT490.PatrikJ skrev:
Det finns ju hustillverkare som går över till Comfortzone för att klara de nya kraven.
Frågan är om de då installerar specialversioner med mindre effekt på elpatronerna?
Comfortzone har som standard minst 6 kW elpatron, och det är ju tydligen för mycket ibland.
/Hasse