Funderar på att bygga, då ingår som standard frånluftsvärmepump+elpatron (IVT450). Men man kan som tillval välja frånluftsvärmepump+jordvärme+elpatron (IVT450 TWIN). ca 20-30' extra. Hur vet jag om det lönar sig att välja IVT450TWIN. Huset är på 140m2
 
Man kanske ska satsa på en bra vedkamin istället för värmepump med både från luft och jordvärme.
Någon med erfarenhet?
 
Ved är inte gratis, på Bauhaus koster den 100kr/säcken.

Skämt åsido, alla energikällor, även pellets, har haft en kraftigt ökad prisstegring, både skatter och produktionskostnader. Hur stor är sannolikheten att dessa kommer sjunka igen?

En frånluftsvärmepump kräver en värmekälla, i detta fall elpatron. Det kommer slå på dina driftskostnader. Speciellt om ni är storförbrukare av varmvatten...

Att lägga till 20-30kkr för jordvärme tror jag är en mycket bra investering. Jämför räntan på detta med kostnaden för den extraförbrukning av el ni skulle få med enbart elpatron.
 
hade du aldrig fundering på att välja en värmepump med både frånluft och jordvärme
 
Vad har du för kamin? Täljsten?
Hur mycket får man räkna med för en kamin+skorsten+installation
 
Vi köpte en Tulikivi täljstensugn, vikt 1400 kg. Vi har byggt ett Älvsbyhus med en Nibe P310 installerad. Med skorsten, komplett ugn och installation (man får inte installera en Tulikivaugn själv för att garantin skall gälla) landade vi på ca 60.000.
Då ingick även fundament och installation av separat tilluft till ugnen. Vi är otroligt nöjda, om man eldar upp värmen ordentligt på kvällen så är ugnen fortfarande varm på sena eftermiddagen när vi kommer hem från jobbet ;D.
I och med att det är undertryck i många utav övriga rum så sprider sig värmen väldigt bra i hela huset, utan några extra takfläktar o dyl.
Vi tyckte att det var värt att lägga till lite extra pengar och få en riktig ugn, jag tror den extra kostnaden betalar igen sig i längden.
 
Finns det någon hemsida medbilder på tulikivi?
Har ni gjuten platta? tar ni in uteluft till förbränning under kåken?
 
Vi har krypgrund och har då ett isolerat spirorör ut till kantbalken. Vi tog först förbränningsluften direkt från krypgrunden, men blev rekommenderad att för att vara på den säkra sidan dra separat uteluft.
Tulikvi har en hemsida, men jag har inte lyckats hitta några bra bilder på olika ugnar där. Men återförsäljarna i Sverige har bra kataloger med massor av olika ugnar att välja på.
 
Hur fungerar det med kamin-frånluftvärmepump-golvvärme För att utnyttja kaminvärmen måste ju värmeslingerna vara helt öppna.Skulle tro att det blir alltför varmt
 
Varför skulle det bli "för varmt"? Man har ju termostater i rummen, som känner av hur varm luften är. Om den luftvärmen kommer från kaminen eller golvvärmen eller att du står med hårtorken mot den, spelar ingen roll: är luften i rummet varm, kopplar golvvärmen från. (Och nej, du skall inte behöva ha slingorna helöppna.)

När vi skulle välja uppvärmningssystem tvekade vi också mellan IVT standard frånluftsvärme och IVT Twin. Jag ringde till IVT och beskrev huset (nybyggda 185 kvm i två plan med kakelugn i mitten). Fick då rådet att inte välja Twin, därför att om den skall löna sig behöver man ha ännu större hus eller sämre isolering (gamalt hus). Man kan heller inte köpa en Twin och koppla in bergvärmen om några år, utan den måste dit direkt, hävdade IVT.

IVT har knappast något att vinna på att jag får en högre elräkning, men däremot på att jag köper en dyrare panna. Nu gav de mig dock rådet att inte köpa den dyrare pannan.
 
Lilla_vargen skrev:
Varför skulle det bli "för varmt"?
Man vill ackumulera värmen någonstans i stället för att vädra ut den. Ett sätt att göra det är att lagra värmen i betongplattan och för att göra det måste man "lura" golvvärmesystemet genom att öppna ventilerna även när termostaten säger att rätt rumstemperatur är uppnådd. Resultatet av detta blir förstås att rumstemperaturen ökar.
 
General Failure skrev:
Man vill ackumulera värmen någonstans i stället för att vädra ut den. Ett sätt att göra det är att lagra värmen i betongplattan och för att göra det måste man "lura" golvvärmesystemet genom att öppna ventilerna även när termostaten säger att rätt rumstemperatur är uppnådd. Resultatet av detta blir förstås att rumstemperaturen ökar.
Det är inget bra sätt att ackumulera värme. Du har ju nämligen fullt spjäll på värmen då och kommer att förbruka den illa kvickt antingen den behövs eller ej, då du inte på något sätt kan justera förbrukningen av den.
För att göra det på ett effektivt sätt så måste du installera en riktig ackumulatortank.
 
PelleC skrev:
Det är inget bra sätt att ackumulera värme.
Mycket riktigt så finns det flera sätt som är bättre. Men ur energisynpunkt är det nog bättre än att vädra ut den på direkten.

 
Har jag missuppfattat någonting? För det första stiger väl värme uppåt, inte ner i plattan, så vill man behålla värmen inne i huset bör man ha bra isolering upptill. Och för det andra, är väl det allra energisnålaste, att inte brassa på värmen alls om den ändå inte behövs? De där plåtarna som läggs under golvvärmen för att reflektera värmen uppåt istället för nedåt, används de bara i träbjälklag eller även i plattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.