236 läst · 8 svar
236 läst
8 svar
Frånluftsvärmepump vs fjärrvärme
Hej!
Vi bygger ett hus nu och standard som ingår är en frånluftsvärmepump Nibe S735 och det finns möjlighet att köpa till fjärrvärme.
Har ni någon erfarenhet av frånluftsvärmepump från Nibe? Är det att värt att byta till fjärrvärme+
Kan tillägga att det är enplansvilla på 141 kvm.
Jag är helt ny på detta så uppskattar all typ av svar.
Vi bygger ett hus nu och standard som ingår är en frånluftsvärmepump Nibe S735 och det finns möjlighet att köpa till fjärrvärme.
Har ni någon erfarenhet av frånluftsvärmepump från Nibe? Är det att värt att byta till fjärrvärme+
I ett nytt permanenthus funkar en s735 braN Nickls skrev:Hej!
Fjärrvärme har sina fördelar (driftsäkert och "oändligt" varmvatten) men jag skulle tror att värmepumpen ger lägre driftkostnad
Lite beroende på var i landet och vilket fjärrvärmebolag som är inblandat
Om du väljer fjärrvärme måste du ju även lösa ventilationen på något annat sätt, FTX?
Precis, det beror numera på vilket fjärrvärmebolag saken gäller. Många fjärrvärmecentralen eldas endast med skogsflis och priset på det har stigit till det dubbla på två år vilket gjort att de tvingats höja priserna ganska kraftigt. Vissa andra fjärrvärmebolag använder istället t.ex. hushålls-sopor som bränsle eller restvärme från stora industrier. De har inte behövt höja priserna alls på samma sätt.
Redigerat:
Tack för ditt svar.J Josth skrev:Precis, det beror numera på vilket fjärrvärmebolag saken gäller. Många fjärrvärmecentralen eldas endast med skogsflis och priset på det har stigit till det dubbla på två år vilket gjort att de tvingas höja priserna ganska kraftigt. Vissa andra fjärrvärmebolag använder istället t.ex. hushålls-sopor som bränsle eller restvärme från stora industrier. De har inte behövt höja priserna alls på samma sätt.
Med andra ord så menar du om fjärrvärmecentralen eldas med skogsflis så kanske det inte är värt det?
Och om det fjärrvärmebolag använder istället t.ex. hushålls-sopor eller rest värme från stora industrier så kanske det är värt det med fjärrvärme?
Du får nog helt enkelt ställa upp en kalkyl för respektive energilösning, vi kan ju gissa men du kan ju kolla vilka tariffer aktuellt bolag har och jämföra det med förväntad elkostnad. Kom ihåg att ta med fasta kostnader, det blir ju så att säga dubbla abonnemang med fjärrvärme och befintligt el-ab. Med värmepumpen använder du ju befintligt elabonnemangN Nickls skrev:
Jag antar att du har tillgång till en energiberäkning för huset?
Frånluftsvärmepump är ju vanligaste lösningen och nästan lika effektiv som bergvärme om man tar hänsyn till totalkostnaden och det avser södra halvan av landet. Bor man långt upp i Norrland behöver man tänka mer på värmelösningen.
Klicka här för att svara