Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej Jag har installerat en begagnad NIBE Fighter EVC 300 / VPF 2000 för att värma upp källaren och varmvattnet. Dessvärre löser högtryckspressostaten ut efter någon minuts körning. Det visade sig att cirkulationspumpen hade "fastnat" vilket gav mig en gnutta hopp. Det är nu åtgärdat men tyvärr utan att lösa problemet. Högtryckspressostaten löser förtfarande ut :(
Jag har förstått att det normalt beror på att värmepumpen inte kan ge ifrån sig tillräckligt med värme, vilket den ju inte kan om vattnet inte cirkulerar. Jag har inte hittat någon avstängning mellan EVC 300 och VPF 2000 utöver de som sitter på var sin sida om cirkulationspumpen, och dessa är öppna. Jag har även haft av cirkulationspumpen och öppnar man kulventilerna så sprutar det vatten. Det tyder på att det är tryck och då borde vattnet pumpas mellan de båda pannorna.
Kompressorn startar som den ska, fläkten fungerar, cirkulationspumparna surrar och elpannan och elektroniken verkar fungera.
Finns det något annat som kan orsaka att högtryckspressostaten löser ut eller är det mest troliga att något har satt igen och vattnet inte cirkulerar?
Tacksam för tips!
Mvh
Mattias
 
G
Kanske du har luft i systemet
 
Ända tills jag fått den att fungera är väl allt möjligt. Jag tror inte att det är luft i systemet men ska se om jag kan säkerställa att så inte är fallet.
Enligt vad jag har läst, så har den här värmepumpen dubbel kondensering. Jag inbillar mig att det betyder att värmepumpen avger värme till ett medium som i sin tur värmer vattnet som cirkulerar mellan värmepannan och frånluftsvärmepumpen. Jag har däremot inte lyckats ta reda på hur denna dubbla kondensering verkligen fungerar. Sitter det en plattvärmeväxlare i pumpen eller ... ? Högtryckspressostaten löser som sagt ut redan efter någon minut vilket i mina ögon tyder på att det i det närmaste inte avges någon värme alls, om det nu är problemet? Men det kan kanske finnas andra orsaker, vad vet jag???
Jag ska i alla fall dubbelkolla om det trots allt kan vara luft i systemet! Tack för tipset!
 
En korrigering: Det kallas tydligen dubbelväxling och inte dubbel kondensering, som jag skrivit ovan!
 
Nu vet jag vad dubbelväxling innebär! Den växlar först över värmen via kondensorn och den andra växlingen är manteln som i sin tur värmer varmvattnet. Lite enklare än jag befarade!
Det visade sig inte vara något flöde i slingan mellan VP och EP och därför löste högtryckspressostaten ut (se tidigare inlägg). Jag förmodar att en backventil hade hängt sig. Hur som helst, det fungerar i alla fall nu!
Nu löser lågtryckspressostaten ut i stället :(
Jag har kopplat förbi den och då fungerar det. Ska se till att få den utbytt och därefter vet jag säkert om det är det enda felet som återstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.