Hej!

Mina föräldrar har problem med att elräkningen är på tok för hög för deras lilla hus!
118 kvm förbrukar ca 2900kwh per månad på vintern!! :eek:

Först lite fakta;

Pump Nibe 310P (från 2008)
som driver 3 st vattenburna radiatorer på bottenvåningen,
4 st radiatorer på övervåningen samt garaget som har vattenburen golvvärme
Ca 19 grader i huset och ca 12 grader i garaget.

I kök, hall samt badrum och wc finns det elektrisk golvvärme.
Huset är byggt 1989, så jag tippar på att plattan är isolerad.

Frånluftsvärmepumpen är huvudmisstänkt som energitjuv.
Detta för att jag har läst att det är en skitpump på flera forum :(

Jag har mätt med en tångampermätare på inkommande faser ,och kunnat fastställa att frånluftsvärmepumpen står för ca 2/3 delar av strömförbrukningen, vid en momentan mätning. (Sedan vet jag inte hur länge pumpen går på eltillskott, eller hur länge golvvärmens termostater låter golvvärmen dra ström.)

Har redan vidtagit följande åtgärder för att dämpa förbrukningen lite;

Jag öppnade ventilerna på radiatorena på övervåningen till max, då dessa var strypta till strax över mittenläget.
Sänkte därefter värmekurvan från 9 till 8 på pumpen.

Sänkte temperaturen i garaget från 18 grader till 12 grader.

Kopplade om pumpen så att elpatronen maximalt kan förbruka 6 kw istället för 8 kw.

Ändrade inställning på pumpen med bygel på kortet, så att elpatronen bara går när pumpen går. Samtidigt begränsas maximal framledningstemperatur från 65 till 60 grader.

Efter ovanstående åtgärder så har förbrukningen gått ned ca 17%.

Jag sänkte även flödet på cirkulationspumpen från läge 3 till läge 2. Frågan är om det är rätt, eller ska den stå på läge 3 :confused: (Jag har hört något om fast och flytande kondensering som kan påverka, men vet inte varför)
Kan någon förklara?

// Kim

e frånluftsvärmepump är ett ventilations agrigat, som kan ta tillvara vis del av energin (inte mycke men lite)
den har mycket lågt cop & låg effekt. det går i nrmala fall åt en hel del el, så jag tror itne det är nått fel

Hej, drar c:a 40-50 kwh per dygn med min nibe 360P, vattenburen golvärme med 300mm isolering i platta. Bor iof på västkusten, inte ofta det går under -5. Huset på 115kvm/2plan byggt 2008. (obs värmer upp övre plan med elradiatorer när det behövs).

CarMan;
Jo förvisso, men det hade ju varit billigare med vanliga elelement istället för det här monstret...

aggen:
Tack för siffrorna! Förbrukningen har legat på ca 70-80 kwh/dygn när jag mätte senast. Undrar om det är mycket högre verkningsgrad på 360?
// Kim

Har själv nibe 310

Det är kass verkningsgrad på kompressorn, de äldre ännu värre.

Dock, själv råkade jag ut för förra året för hög förbrukning. Visade sig att ett kretskort var bränt så shunten funkade inte som den skulle (hänt i några fall när jag talade med nibe)
Värt att kolla (de såg det via någon felkod)

Samt, installerade även senare en rg10, dvs en innegivare. Gjorde även det på förbrukningen istället för att använda sig av seperata termostater. Kostar en dryg tusing

Glöm inte bort att frånluftsvärmepumpen även gör varmvatten och att denna del av den totala energianvändningen kan vara betydande. "Föräldrar" brukar väl vanligtvis inte vara storförbrukare men man vet ju aldrig.......

B6304S1: du säger att dina åtgärder begränsade framledningstemperaturen till 60 grader. Är den 60 grader? Var står huset och hur kallt har ni haft?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.