Hej,

Bor i hus byggt 1983 som har en AC-fläkt på taket för frånluft. Den styrs av en alliance-köksfläkt. Förra veckan började jag höra ett missljud från den men gjorde inget mer då. Nu i veckan insåg jag att fläkten inte går längre. Mätte upp spänning från köksfläkten som är 100V när köksfläkten är avstängd. Provade starta köksfläket steg 1-3 och det var först när jag körde steg 3 som levererar 230V till AC-fläkten som den gick igång och jag kunde känna drag i frånluftsventilerna i badrum/tvättstuga. När jag stängde av köksfläkten fortsatte AC-fläkten gå på 100V men några timmar senare märkte jag att den stannat igen. När jag försökte få igång den igen genom att köra köksfläkten så går den fortfarande igång när jag kör steg 3 på köksfläkten men stannar så fort jag stänger av köksfläkten. Hör även ett periodiskt tjutande missljud från AC-fläkten när den går på fullfart. När köksfläkten är avstängd hör jag inget uppenbart när jag står nedanför på marken (fläkten sitter nära takfoten).

Hittat andra trådar här på forumet om att det kan vara kondensatorn som är kass. Är det värt att testa byte av kondensator i mitt fall? Har inte kunnat ta mig upp på taket ännu för att kolla modell på fläkt. Läste även på en webbshop att om fläkten går igång genom att snurra igång fläkten för hand så är det tecken på att kondensatorn är kass, ska testa detta vid tillfälle tänkte jag.
 
Byt motorkondensatorn och de båda kullagren i fläkten så går den förmodligen många år till. Nya fläktar är dock klart mer energisnåla om man byter hela fläkten men det måste ju då också bytas i köket osv...
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
J Josth skrev:
Byt motorkondensatorn och de båda kullagren i fläkten så går den förmodligen många år till. Nya fläktar är dock klart mer energisnåla om man byter hela fläkten men det måste ju då också bytas i köket osv...
Tack för info! Var uppe på taket igår och tog lite bilder. Testade även att snurra igång den för hand och om köksfläkten var igång på mellanläge så snurrade den igång på taket med handkraft. Det tyder väl på att kondensatorn är kass om jag uppfattat det rätt? Fläkt med kåpa är från Husqvarna och fläktmotorn från Electrolux. På fläkten står det angivet 4uF, ska dubbelkolla vad som finns i kopplingslådan innan jag beställer också. Men inte lyckats reda ut vilka kullager motorn har, behöver jag plocka isär för att hitta det eller är det givet vad denna motor har?

Vi kommer byta tak inom ett par år och inför det antingen installera ftx eller i samband med takomläggning separera F- och IM-kanal och montera en EC-fläkt för frånluft och vanlig spisfläkt. Hade varit skönt om denna fläkt kan leva tills dess.
 
  • Närbild av en sliten Etikett på maskin, dammigt interiör, möjligtvis äldre elektrisk komponent eller motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedslitet ventilationssystem på tak, synlig fläkt och rör, damm, korrosion, behöver underhåll eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet etikett på metall, smutsigt, perforerad bakgrund, teknisk information, industriell komponent, horisontellt orienterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade exakt samma bekymmer för något år sedan, hus byggt 1980, tillverkaren av vår fläkt fanns inte kvar och inget liknande heller.

Blev ett byte till en Östberg frånluftsfläkt, inte särskilt dyr och funkar hur bra som helst.

någon av de runda varianterna kanske passar direkt på din huv?

Kolla här: https://fsp.ostberg.com/category/40/roof-fans/?region=se&lang=se&country_code=

PS, koppla inte den själv, anlita en elektriker.
 
C Cephei skrev:
Hade exakt samma bekymmer för något år sedan, hus byggt 1980, tillverkaren av vår fläkt fanns inte kvar och inget liknande heller.

Blev ett byte till en Östberg frånluftsfläkt, inte särskilt dyr och funkar hur bra som helst.

någon av de runda varianterna kanske passar direkt på din huv?

Kolla här: [länk]

PS, koppla inte den själv, anlita en elektriker.
Tack! Jag hittade i en annan tråd här på forumet att Luftbutiken.se har ombyggnadssats med fläkt från Östberg (tror jag): https://www.luftbutiken.se/reservdelar-flaktar/4751-husqvarna-tf-ombyggnadssats.html

Men då vi ska lägga om taket inom några år och då byta till modern huv och EC-fläkt/separerad IM-kanal så känns 3000kr lite mycket om det går att renovera nuvarande fläkten för några hundralappar. Men ombyggdnadssatsen är väl reservplanen.

Fick bort motorn från huven idag och öppnat toppen på motorn. Där hittade jag ett kullager, text med modellnummer var däremot otydlig. Men lär väl sitta ett kullager i andra ändan också men där är elanslutningen som jag tror måste lödas bort för att få bort metallkåpan. Funderar på om denna motor är gjord för att kunna byta lager. Känns som man gör stor åverkan på den.
 
  • Elektrisk motor öppnad, kopparlindade spolar, axel, kullager, arbetsbänk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppnat elektriskt uttag med färgade kablar och en röd kontakt i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jonas88 skrev:
Tack! Jag hittade i en annan tråd här på forumet att Luftbutiken.se har ombyggnadssats med fläkt från Östberg (tror jag): [länk]

Men då vi ska lägga om taket inom några år och då byta till modern huv och EC-fläkt/separerad IM-kanal så känns 3000kr lite mycket om det går att renovera nuvarande fläkten för några hundralappar. Men ombyggdnadssatsen är väl reservplanen.

Fick bort motorn från huven idag och öppnat toppen på motorn. Där hittade jag ett kullager, text med modellnummer var däremot otydlig. Men lär väl sitta ett kullager i andra ändan också men där är elanslutningen som jag tror måste lödas bort för att få bort metallkåpan. Funderar på om denna motor är gjord för att kunna byta lager. Känns som man gör stor åverkan på den.
Nyfiken på hur det gick denna. Kunde du byta kullager? Vet du vilket modellnummer det var på lagret? Tacksam för hjälp:)
 
B Byggfunderingar2 skrev:
Nyfiken på hur det gick denna. Kunde du byta kullager? Vet du vilket modellnummer det var på lagret? Tacksam för hjälp:)
Hej! Jag lyckades inte komma åt lager på båda sidor om motorn utan att löda isär elkopplingen. Kändes slm jag behövde göra för stort ingrepp i motorn för att våga montera tillbaka den sen.

Köpte istället en TKC 400 B1-v1 Svart AC som ersättare. Fungerade fint att montera på existerande huv.

Bifogar lite bilder.
 
  • Elektrisk motor öppen, koppartrådar synliga, axel, lager, korrosion, teknisk komponent, arbetsyta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett metalliskt objekt med elektriska anslutningar och färgkodade kablar på en bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindriven takfläkt på tegeltak, träd i bakgrunden, solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jonas88 skrev:
Hej! Jag lyckades inte komma åt lager på båda sidor om motorn utan att löda isär elkopplingen. Kändes slm jag behövde göra för stort ingrepp i motorn för att våga montera tillbaka den sen.

Köpte istället en TKC 400 B1-v1 Svart AC som ersättare. Fungerade fint att montera på existerande huv.

Bifogar lite bilder.
Stort tack för svar.
 
  • Gilla
Jonas88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.