2 641 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Frånluftsfläkt kopplad till alliance-köksfläkt går inte i grundläge
Hej,
Bor i hus byggt 1983 som har en AC-fläkt på taket för frånluft. Den styrs av en alliance-köksfläkt. Förra veckan började jag höra ett missljud från den men gjorde inget mer då. Nu i veckan insåg jag att fläkten inte går längre. Mätte upp spänning från köksfläkten som är 100V när köksfläkten är avstängd. Provade starta köksfläket steg 1-3 och det var först när jag körde steg 3 som levererar 230V till AC-fläkten som den gick igång och jag kunde känna drag i frånluftsventilerna i badrum/tvättstuga. När jag stängde av köksfläkten fortsatte AC-fläkten gå på 100V men några timmar senare märkte jag att den stannat igen. När jag försökte få igång den igen genom att köra köksfläkten så går den fortfarande igång när jag kör steg 3 på köksfläkten men stannar så fort jag stänger av köksfläkten. Hör även ett periodiskt tjutande missljud från AC-fläkten när den går på fullfart. När köksfläkten är avstängd hör jag inget uppenbart när jag står nedanför på marken (fläkten sitter nära takfoten).
Hittat andra trådar här på forumet om att det kan vara kondensatorn som är kass. Är det värt att testa byte av kondensator i mitt fall? Har inte kunnat ta mig upp på taket ännu för att kolla modell på fläkt. Läste även på en webbshop att om fläkten går igång genom att snurra igång fläkten för hand så är det tecken på att kondensatorn är kass, ska testa detta vid tillfälle tänkte jag.
Bor i hus byggt 1983 som har en AC-fläkt på taket för frånluft. Den styrs av en alliance-köksfläkt. Förra veckan började jag höra ett missljud från den men gjorde inget mer då. Nu i veckan insåg jag att fläkten inte går längre. Mätte upp spänning från köksfläkten som är 100V när köksfläkten är avstängd. Provade starta köksfläket steg 1-3 och det var först när jag körde steg 3 som levererar 230V till AC-fläkten som den gick igång och jag kunde känna drag i frånluftsventilerna i badrum/tvättstuga. När jag stängde av köksfläkten fortsatte AC-fläkten gå på 100V men några timmar senare märkte jag att den stannat igen. När jag försökte få igång den igen genom att köra köksfläkten så går den fortfarande igång när jag kör steg 3 på köksfläkten men stannar så fort jag stänger av köksfläkten. Hör även ett periodiskt tjutande missljud från AC-fläkten när den går på fullfart. När köksfläkten är avstängd hör jag inget uppenbart när jag står nedanför på marken (fläkten sitter nära takfoten).
Hittat andra trådar här på forumet om att det kan vara kondensatorn som är kass. Är det värt att testa byte av kondensator i mitt fall? Har inte kunnat ta mig upp på taket ännu för att kolla modell på fläkt. Läste även på en webbshop att om fläkten går igång genom att snurra igång fläkten för hand så är det tecken på att kondensatorn är kass, ska testa detta vid tillfälle tänkte jag.
Tack för info! Var uppe på taket igår och tog lite bilder. Testade även att snurra igång den för hand och om köksfläkten var igång på mellanläge så snurrade den igång på taket med handkraft. Det tyder väl på att kondensatorn är kass om jag uppfattat det rätt? Fläkt med kåpa är från Husqvarna och fläktmotorn från Electrolux. På fläkten står det angivet 4uF, ska dubbelkolla vad som finns i kopplingslådan innan jag beställer också. Men inte lyckats reda ut vilka kullager motorn har, behöver jag plocka isär för att hitta det eller är det givet vad denna motor har?J Josth skrev:
Vi kommer byta tak inom ett par år och inför det antingen installera ftx eller i samband med takomläggning separera F- och IM-kanal och montera en EC-fläkt för frånluft och vanlig spisfläkt. Hade varit skönt om denna fläkt kan leva tills dess.
Hade exakt samma bekymmer för något år sedan, hus byggt 1980, tillverkaren av vår fläkt fanns inte kvar och inget liknande heller.
Blev ett byte till en Östberg frånluftsfläkt, inte särskilt dyr och funkar hur bra som helst.
någon av de runda varianterna kanske passar direkt på din huv?
Kolla här: https://fsp.ostberg.com/category/40/roof-fans/?region=se&lang=se&country_code=
PS, koppla inte den själv, anlita en elektriker.
Blev ett byte till en Östberg frånluftsfläkt, inte särskilt dyr och funkar hur bra som helst.
Kolla här: https://fsp.ostberg.com/category/40/roof-fans/?region=se&lang=se&country_code=
Tack! Jag hittade i en annan tråd här på forumet att Luftbutiken.se har ombyggnadssats med fläkt från Östberg (tror jag): https://www.luftbutiken.se/reservdelar-flaktar/4751-husqvarna-tf-ombyggnadssats.htmlC Cephei skrev:Hade exakt samma bekymmer för något år sedan, hus byggt 1980, tillverkaren av vår fläkt fanns inte kvar och inget liknande heller.
Kolla här: [länk]
Men då vi ska lägga om taket inom några år och då byta till modern huv och EC-fläkt/separerad IM-kanal så känns 3000kr lite mycket om det går att renovera nuvarande fläkten för några hundralappar. Men ombyggdnadssatsen är väl reservplanen.
Fick bort motorn från huven idag och öppnat toppen på motorn. Där hittade jag ett kullager, text med modellnummer var däremot otydlig. Men lär väl sitta ett kullager i andra ändan också men där är elanslutningen som jag tror måste lödas bort för att få bort metallkåpan. Funderar på om denna motor är gjord för att kunna byta lager. Känns som man gör stor åverkan på den.
Nyfiken på hur det gick denna. Kunde du byta kullager? Vet du vilket modellnummer det var på lagret? Tacksam för hjälpJ Jonas88 skrev:Tack! Jag hittade i en annan tråd här på forumet att Luftbutiken.se har ombyggnadssats med fläkt från Östberg (tror jag): [länk]
Men då vi ska lägga om taket inom några år och då byta till modern huv och EC-fläkt/separerad IM-kanal så känns 3000kr lite mycket om det går att renovera nuvarande fläkten för några hundralappar. Men ombyggdnadssatsen är väl reservplanen.
Fick bort motorn från huven idag och öppnat toppen på motorn. Där hittade jag ett kullager, text med modellnummer var däremot otydlig. Men lär väl sitta ett kullager i andra ändan också men där är elanslutningen som jag tror måste lödas bort för att få bort metallkåpan. Funderar på om denna motor är gjord för att kunna byta lager. Känns som man gör stor åverkan på den.
Hej! Jag lyckades inte komma åt lager på båda sidor om motorn utan att löda isär elkopplingen. Kändes slm jag behövde göra för stort ingrepp i motorn för att våga montera tillbaka den sen.B Byggfunderingar2 skrev:
Köpte istället en TKC 400 B1-v1 Svart AC som ersättare. Fungerade fint att montera på existerande huv.
Bifogar lite bilder.
Stort tack för svar.J Jonas88 skrev:Hej! Jag lyckades inte komma åt lager på båda sidor om motorn utan att löda isär elkopplingen. Kändes slm jag behövde göra för stort ingrepp i motorn för att våga montera tillbaka den sen.
Köpte istället en TKC 400 B1-v1 Svart AC som ersättare. Fungerade fint att montera på existerande huv.
Bifogar lite bilder.
Liknande trådar
-
Termostat till golvvärme urkopplad men forfarande varmt golv
Värme allmänt -
Vilken kabel är felkopplade till belysningen?
Belysning -
Tyst med extern fläktmotor i kattvind kopplad till köksfläkten?
Ventilation -
Kan jag ansluta regntunna till stuprör som är kopplad till dagvattenbrunn?
Vatten & Avlopp -
Två smartmätare kopplade till ett set av CT:s?
El