Håller på att montera kök i lägenhet och kom på att frånluftsventilationen i väggen kommer döljas av stommen, men det kommer ändå sitta ett ventilationsgaller längst upp pga kylskåpet som står under.
Hela köket kommer också vara 70 cm djupt, så det kommer finnas en luftspalt bakom, samt även på sidan, så luft borde kunna flöda in via gallret in till frånluftsventilen i väggen.
Har försökt ta bilder från min 3D-skiss så att man ska förstå placeringen.

Vad tror ni, räcker detta för att inte påverka ventilationen i lägenheten, eller måste jag tänka om?

• 3D-skiss av kök med ventilationsgaller ovanför kylskåp, visar frånluftsventilation med mått på 70 mm djup och 113 mm från vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av ett kök med skåp, kylskåp och ugn; ventilationsgaller ovanför kylskåpet; text om frånluftsventilation och kolfilterfläkt.
    Skapa konto
  • 3D-skiss av kök med frånluftsventilation, luftspalt bakom stomme, väggventil och gallret ovan kylskåp. Viss måttangivelse med klotterplankgolv.
    Skapa konto
  • 3D-skiss av köksmontering med ventilationsgaller ovan kylskåp, visar mått på luftspalt och frånluftskanalens placering i väggen.
    Skapa konto
  • 3D-skiss av köksinstallation med mått för ventilation; visar luftspalt bakom och vid sidan om stommen samt ventilationsgaller placerat ovan kylskåpsutrymme.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Gränsfall. Vid OVK måste frånluftskanalen gå att besiktiga och kanske t o m sätta en klumpigt flödesmätesinstrument på. Kan du med lätthet plocka ut kylen/köksskåpen inför dessa tillfällen så att frånluftsventilen är helt exponerad? Man måste också kunna rengöra frånluftsdonen några gånger per år, alltså utan svårighet komma åt det.

• Gilla
Pontus_R
  • Laddar…
Tack för svar Claes, lärde mig något nytt!
Vad tror du om en sån här lösning då? Skippa översta skåpets stomme helt och bara använda dörren. Och bygger nån egenskickrat golv+halvvägg så jag kan använda utrymmet som förvaring fortfarande. Men luftflödet blir mycket tydligare och ett sånt mätinstrument borde få plats om man bara öppnar dörren (fick googla hur sånna ser ut)

• 3D-skiss av inbyggd förvaringslösning utan skåpstomme, med en enkel dörr och en halvvägg för ventilation och instrumentåtkomst.
    Skapa konto
  • 3D-skiss av inbyggd förvaringslösning med en dörr, halva väggen borttagen, och plats för mätinstrument och förbättrat luftflöde.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.