Håller på att montera kök i lägenhet och kom på att frånluftsventilationen i väggen kommer döljas av stommen, men det kommer ändå sitta ett ventilationsgaller längst upp pga kylskåpet som står under.
Hela köket kommer också vara 70 cm djupt, så det kommer finnas en luftspalt bakom, samt även på sidan, så luft borde kunna flöda in via gallret in till frånluftsventilen i väggen.
Har försökt ta bilder från min 3D-skiss så att man ska förstå placeringen.
Vad tror ni, räcker detta för att inte påverka ventilationen i lägenheten, eller måste jag tänka om?
Hela köket kommer också vara 70 cm djupt, så det kommer finnas en luftspalt bakom, samt även på sidan, så luft borde kunna flöda in via gallret in till frånluftsventilen i väggen.
Har försökt ta bilder från min 3D-skiss så att man ska förstå placeringen.
Vad tror ni, räcker detta för att inte påverka ventilationen i lägenheten, eller måste jag tänka om?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 635 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 635 inlägg
Gränsfall. Vid OVK måste frånluftskanalen gå att besiktiga och kanske t o m sätta en klumpigt flödesmätesinstrument på. Kan du med lätthet plocka ut kylen/köksskåpen inför dessa tillfällen så att frånluftsventilen är helt exponerad? Man måste också kunna rengöra frånluftsdonen några gånger per år, alltså utan svårighet komma åt det.
Tack för svar Claes, lärde mig något nytt!
Vad tror du om en sån här lösning då? Skippa översta skåpets stomme helt och bara använda dörren. Och bygger nån egenskickrat golv+halvvägg så jag kan använda utrymmet som förvaring fortfarande. Men luftflödet blir mycket tydligare och ett sånt mätinstrument borde få plats om man bara öppnar dörren (fick googla hur sånna ser ut)
Vad tror du om en sån här lösning då? Skippa översta skåpets stomme helt och bara använda dörren. Och bygger nån egenskickrat golv+halvvägg så jag kan använda utrymmet som förvaring fortfarande. Men luftflödet blir mycket tydligare och ett sånt mätinstrument borde få plats om man bara öppnar dörren (fick googla hur sånna ser ut)