Hej!

Vi ska bygga altan på en sluttande tomt, och jag försöker förstå var ifrån jag ska beräkna de 3,6m som jag får bygga utan bygglov? (givet att jag förhåller mig till höjdgränsen samt att jag ej är nära granne). På någon webbsida läste jag "yttervägg" men på Boverket definieras det som "anordnas 3,6 meter från bostadshuset"

Vårt hus har en källare som ej är helt utgrävd, istället är det en mur/berg som husets ena ände vilar på. Från denna ände ska altanen uppföras.

För att underlätta har jag ritat en bild med två startpunkter: A och B. Och frågan är alltså från vilken av dessa punkter som 3,6 meter bör beräknas så jag kan bygga altanen (den röda boxen)?

Enligt mig är det självklart att hela grundmuren är en del av "bostadshuset", oavsett om det är utgrävt eller inte varpå punkt B bör gälla. Samtidigt kan man föra argumentationen att huset slutar vid punkt A, och grundmuren som sticker ut därefter endast existerar för att bära upp terassen på entréplan som ej tillhör "bostadshuset"? Vad säger ni?

Hoppas att förklaringen ej är för luddig och tacksam för svar!

//Mikael
 
  • Ritning som visar ett hus i sektion med markerade punkter A och B för att bestämma start för byggande av altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag säger nog A.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fråga din kommun så får du skriftligt svar i just ditt case. 😅
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tror TS blandar ihop saker här. Altan som inte är bygglovspliktig pga höjd får du bygga på hela tomten/fastigheten om du vill. Det har inget att göra med om den sitter i anslutning till bostadshuset eller inte. Det gäller endast om du ska ha ett plank på altanen som är högt, då gäller 3,6 m från fasaden.
 
Tack för era svar! Blir till att ringa kommunen tror jag för säkerhets skull.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror TS blandar ihop saker här. Altan som inte är bygglovspliktig pga höjd får du bygga på hela tomten/fastigheten om du vill. Det har inget att göra med om den sitter i anslutning till bostadshuset eller inte. Det gäller endast om du ska ha ett plank på altanen som är högt, då gäller 3,6 m från fasaden.
Jag tolkar det som att det finns 3 krav som alla måste vara uppfyllda samtidigt för att få bygga altan utan bygglov. I mitt fall är det alltså distansen från "bostadshuset" som är frågan då höjden ej kommer bli över 1,8m på det högsta stället samt ej vara nära en granne. Missförstår jag dig eller Boverket? :)
 
  • Illustration av altan som inte kräver bygglov med mått och avstånd till bostadshus och tomtgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MikeMax skrev:
Tack för era svar! Blir till att ringa kommunen tror jag för säkerhets skull.

Jag tolkar det som att det finns 3 krav som alla måste vara uppfyllda samtidigt för att få bygga altan utan bygglov. I mitt fall är det alltså distansen från "bostadshuset" som är frågan då höjden ej kommer bli över 1,8m på det högsta stället samt ej vara nära en granne. Missförstår jag dig eller Boverket? :)
Normalt sett kräver en altan som är byggd helt eller delvis mot mark (ej högre än 1,8m) ALDRIG bygglov eller bygganmälan.
Detta är dåligt beskrivet för om man läser längre ner.


"Om du ska bygga en altan till ditt en- eller tvåbostadhus eller komplementbostadhus och altanen ska sträcka sig ut längre än 3,6 meter från bostadshuset bör du fråga din kommun om det krävs bygglov, anmälan eller inget alls. Det gäller oavsett hur hög altanen är tänkt att bli. Om altanen blir högre än 1,8 meter krävs vanligtvis bygglov. Om det är ett vanligt trädäck som byggs i marknivå krävs oftast inte bygglov.

En sådan altan måste alltid följa bestämmelserna i den detaljplan eller de områdesbestämmelser som gäller för området. Det gäller oavsett om den kräver bygglov, anmälan eller inget alls."
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
P
Nu tror jag att vi behöver @Claes Sörmlands flödeschema för altanbygge.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Claes Sörmland
You rang...

Flödesschema för beslutsprocess kring bygglov för altan med instruktioner och villkor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hobbybonde01 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.